0 / 5 (0 votes)

بررسی اصطلاح Grindhouse و سینمای استثمارگری – مقاله دوم

admin . مقالات سینمایی

بررسی اصطلاح Grindhouse و سینمای استثمارگری – مقاله دوم

اصطلاح Grindhouse

در مقاله قبلی به بررسی اصطلاح Grindhouse و انواع سینمای استثمارگری پرداختیم و یک تعداد از سبک های این نوع سینما و توضیح اصطلاح مذکور باقی ماند که در این مقاله به ان ها رسیدگی می کنیم.

Chambara films

 Hanzo the Razor, Lady Snowblood, Lone Wolf and Cub

از فیلم های مدرن در این زمینه هم می توان Azumi، The Machine Girl و یا شاهکار Tokyo Gore Police را نام برد.

Giallo films

در رابطه با فیلم های جالو به صورت اجمالی قبلا در سایت توضیح داده شده است دوستان می توانند به خوبی مقاله های قبلی را سرچ کنند.

Mockbusters

فیلم هایی که به بیان دیگر " remakesploitation films" نامیده می شوند و فیلم هایی هستند که از فیلم دیگر تقلید می کنند و طبق یک فیلم موفق ساخته می شوند، چنین فیلم هایی اغلب در ایتالیا ساخته می شدند نظیر ساخت مشابه فیلم های جیمزباند، فیلم های زامبی و وسترن ها.

Monster movies

این دسته از فیلم ها تمرکز بر روی حیوان یا گروهی از حیوانات دارند که بسیار بزرگتر و قوی تر و پرخاش تر از گونه های مشابه با خود هستند و در مقابل انسان هایی که سعی در جنگیدن با آن ها دارند ایجاد وحشت می کنند، شروع این دسته از فیلم ها به دهه 50 بر میگردد که استفاده از سلاح های هسته ای و عواقب آن روی جامعه بشری ترسی ایجاد کرده بود که ممکن بود عواقبی روی محیط زیست داشته باشد. از میان آن ها می توان سری فیلم های " گودزیلا " را نام برد. 

Nazisploitation

یک سبک عجیب و غیرقابل تحمل برای خیلی از بینددگان سینمایی که تمرکز داستان آن ها بر روی نازی هایی ست که زندانی های خود را تا حد مرگ در طول جنگ جهانی دوم شکنجه می کنند. اغلب این شکنجه ها جنسی ست و زندانی ها زن و عریان هستند. دهه 70 اوج این فیلم ها و با سری فیلم هایی بود که شخصیت اصلی آن ها زنی به اسم IISa بود فیلم سالوی پیر پائولو پازولینی هم از این دست فیلم هاست که برای کارگردانش مرگ به همراه آورد. 

Ozploitation

Rape and revenge films

فیلم های " تجاوز و انتقام " فیلم های دلخراش و تکان دهنده ای که گاه بسیار شاهکار هستند. این فیلم ها در رابطه با قربانی هایی هستند که مورد تجاوز قرار میگیرند و سپس زنده می مانند و به طرز وحشتناکی شروع به انتقام گرفتن می کنند سردسته و معروف ترین این فیلم ها فیلم " بر قبر تو تف می کنم " است. زن های مستقل شهری که توسط مردان روستایی مورد حمله و تجاوز قرار میگیرند، فیلم " آخرین خانه سمت چپ " که بازسازی فیلم شاهکارمانند " چشمه باکره " برگمان است یک نمونه دیگر از این فیلم ها است.

Shocksploitation

این دست از فیلم ها که گاهی اوقات " فیلم های شوک آور " نیز نامیده می شوند حاوی عناصر گوناگونی هستند نظیر خشونت واقع گرایانه فراوان که نمونه های زیادی در سینمای اروپا و آمریکا و آسیا دارند، بسیاری از فیلم های گاسپر نوئه فرانسوی در این دسته قرار میگیرند.

 

Slasher films

در رابطه با این سبک فیلم ها یعنی فیلم های اسلشر به زودی در سایت توضیح داده می شود.

Splatter films

Splatter فیلم ها را باید خویشاوند اصلی اسلشرهای آمریکایی دانست، فیلم های وخشتناکی که تمرکز اصلی آن ها بر خونریزی و خشونت است، این فیلم ها در دهه 60 تقریبا شروع شدند و شیوع آن ها در اروپا بود، شاید معروف ترین آن ها " ضیافت خون " در سال 1963 باشد که شوک عظیمی برای بینندگانش به همراه آورد تا اینکه جورج رومئو فیلم " شب مردگان زنده " را ساخت.  از شاهکارهایی که بعدا در این سبک پیتر جکسون ساخت فیلم " Braindead "  بود و یا سری فیلم های سام ریمی به اسم " Evil Dead " که در ایران به اسم " کلبه وحشت " شناخته می شوند.

Women in prison films

 

به دلیل رعایت اصول جمهوری اسلامی دو سبک از این دست فیلم ها توضیح داده نشد.

حالا به بیان اصطلاح Grindhouse بپردازیم :

Grindhouse یک اصطلاح آمریکایی ست که به سینماها یا مکان های نمایش فیلمی گفته می شود که در آن فیلم های استثمارگری نشان داده می شوند.

فیلم هایی که در این سینماها نمایش داده شدند خیلی زود به Grindhouse Movies معروف شدند.

 

برچسب ها:, , ,

بازتاب از سایت

نظرات (1)

  • رضا

    |

    عالی بود.

    حتما از این دست مقالات بیشتر قرار بده.
    ممنون

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…