0 / 5 (0 votes)

بررسی اصطلاح Grindhouse و سینمای استثمارگری – مقاله اول

admin . مقالات سینمایی

معرفی سینمای Grindhouse

بررسی اصطلاحات Grindhouse و سینمای استثمارگری - مقاله اول

چند ماه است میخوام در مورد این نوع سینما حرف بزنم ولی فرصت دست نمیداد تا اینکه تصمیم گرفتم از رابرت رودریگز فیلم معرفی کنم و این بهانه رو بهم دست داد تا از یکی از دلپذیرترین اعصار سینمایی تاریخ ! صحبت کنم و تجربه های دل انگیز و فراموش نشدنی از نوع سینماهایی که امروزه فقط رد پاهاشون رو میبینیم ! با یکی دیگه از مقاله های بخش مقالات سینمایی با ما همراه باشید.

برای درک سینمای Grindhouse شما باید ابتدا سینمای استثمارگری یا Exploitation Cinema را بشناسید.

فیلم های استثمارگری در دسته فیلم هایی قرار میگیرند که بیننده خود را استثمار می کنند، این برچسب غیر رسمی به فیلم هایی زده می شود که به طور کلی دارای بودجه کمی هستند و بنابراین به ظاهر سعی در تلاش برای دست آوردن یک موفقیت مالی به واسطه " بهره کشی " از یک ژانر خاص یا یک موضوع خاص دارند. این فیلم ها نیاز به چیزی دارند که از آن بهره کشی کنند، آن را بزرگ نشان دهند نظیر یک ستاره بزرگ، جلوه های ویژه، خشونت، عناصر جنسی یا مسائل عاشقانه. اکثر فیلم هایی که در این رده قرار میگیرند جزو بی مووی ها می شوند ولی بعضی از آن ها نیز بسیار مورد توجه قرار میگیرند و تبدیل به فیلم های کالت می شوند.

ویژگی های فیلم های استثمارگری عبارت است از : صحنه های جنسی آشکار، خشونت قوی، استفاده از مواد مخدر، افراد عجیب غریب و روانی، خونریزی فراوان، نابودی، آشوب و ضرب و شتم. شروع اکران چنین فیلم هایی به صورت مدرن در اوایل دهه 20 صورت گرفته ولی تا دهه 60 70 میلادی محبوبیت پیدا نکردند، زمانی که تابو ها و سانسورهای سینمایی در آمریکا و اروپا از بین رفت، انگار یک موجی از انتظار در دل کارگردانان این نوع سبک فیلم ها بود که در این دهه ها فوران پیدا کرد. انجمن سینمایی آمریکا خیلی سعی کرد که تصویری از یک هالیوود " تمیز " را جا بیاندازد ولی این فیلم ها خارج از این چرخه اکران می شدند و متعلق به سینمای مستقل بود. تهیه کنندگان آن ها از عناصر شهوانی برای جذب بیننده استفاده می کردند، بینندگانی که جلب تلویزیون شده بودند. گاهی اوقات بعضی فیلم های در بعد هنری نیز در دسته این نوع فیلم ها قرار میگیرند نظیر فیلم " نفرت " رومن پولانسکی، یک پرتقال کوکی استنلی کوبریک و یا سگ آندولسی لوئیس بونوئل.

گاهی اوقات این فیلم ها مسائلی را بررسی می کنند که فیلم های ساخته شده در استودیوهای بزرگ از آن دوری میکنند نظیر " عروس خردسال " که به بررسی ازدواج مردان پیر با دختران جوان می اندازد.

 سینمای استثمارگری برای خودش چندین و چند شاخه دارد که من به طور خلاصه هر اصطلاح را توضیح می دهم و یک مثال فراخور موضوع اگر امکانش بود میزنم.

Blaxploitation :

این واقعا یکی از سبک های محبوب خود من است، شاید یک آرشیو از این فیلم ها جمع و مشاهده و بعدها نقد کنم.

فیلم هایی که در این دسته قرار میگیرند با بازیگران سیاه پوست ساخته می شوند به ظاهر برای بینندگاه سیاه پوست، معمولا در یک محیط زندگی شهری آفریقایی آمریکایی. موضوعی که اکثر این فیلم ها نشان می دهند سیاه ستیزی، مسائل نژاد پرستانه و … است. از شاهکارهای این سبک فیلم ها می توان

 Blacula, Black Shampoo, Coffy, Foxy Brown, Hell Up in Harlem, The Mack, Mandingo, Shaft, .

را نام برد.

Cannibal films

فیلم های پر از خون و خونریزی که از اوایل دهه 70 تا اواخر دهه 80 ساخته شدند و غالبا توسط کارگردانان ایتالیایی و اسپانیایی این کار صورت میگیرد و تمرکز اصلی آن ها بر روی آدم خواری در جنگل های بارانی آفریقای جنوبی و یا آسیایی بود و معمولا قبیله های آدم خوار غربی ها را دستگیر می کردند. بهترین فیلم شناخته شده در این زمینه فیلم " کانیبال هولوکاست " به سال 1980 است که در آن 6 جانور کشته می شود. از کارگردانان شناخته شده این سبک می توان امبرتو لنزی، خوزه فرانکو و جو دی آماتو را نام برد.

Canuxploitation

فیلم هایی اسثمارگری ساخت کانادا که در رابطه با فرهنگ و زندگی کانادایی است. دیوید کروننبرگ و باب کلرک از آقایان سینمای کانادا در این زمینه هستند.

Carsploitation

فیلم هایی آکنده و پر از ماشین های مسابقه، تصادفات در مسابقه ها و یا مسابقه های ماشین. تولید این دست فیلم ها بیشتر در استرالیا و آمریکا بود. از این دست فیلم ها می تواند شاهکارهایی نظیر

 Vanishing Point (1971) Two-Lane Blacktop (1971), Gone in 60 Seconds (1974), Death Race 2000 (1975), Race with the Devil (1975),  Mad Max (1979)The Hitcher (1986).

را نام برد.

برچسب ها:, , , , , , ,

بازتاب از سایت

نظرات (2)

  • SiiSii

    |

    سلام
    مطالب مفیدی می‌نویسی، فقط اگه در نگارش کمی بیشتر دقت کنی عالی میشه:
    “فیلم های استثمارگری فیلم هایی هستند که متعلق به سینمای هستند که”
    ” به ظاهر سعی در تلاش برای دست آوردن یک موفقیت “

    پاسخ دادن

    • admin

      |

      سلام

      ممنون از نظر شما قسمت اول رو قبول دارم مشکل داشت اصلاح شد ممنونم ولی قسمت دوم رو مشکلی نمیبینم

      در واقع همینطور هم است سینمای استثمارگری به نظر سعی میکند با استثمار بیننده خود علاوه بر اینکه خاص و کالت باشد یک موفقیت مالی هم به همین نحو کسب کند چون کلا جنبه ای از سینما همیشه پول بوده است

      با آنکه بیشتر انواع این فیلم ها در دسته مستقل قرار میگیرند ولی باز هم پول جنبه ای از این صنعت است

      بازم به من سر بزن خوشحال میشم

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…