5 / 5 (1 votes)

بررسی و نقد فیلم Drive

admin . بررسی جامع اسکار, جنایی, درام, ژانر, سال های 2019 تا 2009

بررسی و نقد فیلم Drive

Drive / راندن / نیکلاس ویندینگ رفن / 2011

فیلم Drive

در ادامه بررسی آثار نیکلاس ویندینگ رفن به فیلم Drive یا راندن رسیدم. بهت در پایان این فیلم حد و حصری نداشت. این بسیار قوی تر از آثار قبلی این کارگردان بود.

داستان : رایان یک راننده حرفه ای ست که در گاراژی کار میکند و بدلکاری های فیلم های سینمایی و گاه بگاهی طبق قانون خاصی که دارد کارهای خلاف میکند. آشنایی او با همسایه اش که زنی ست که شوهرش در زندان است و پسر کوچکی دارد باعث می شود او …

یک سری کارگردان هستند نظیر تاکشی کیتانو که کارگردانان مولفی محسوب می شوند که سینمایی خاص خود دارند، شناخت سینمای آن ها نیاز به تعمق در فیلم هایشان دارد، شما نمی توانید آن ها را با دیدن تنها یکی دوتا از فیلم هایش نقد کنید و آن ها همانند یک چرخه عنصری را در فیلم های خود تکرار میکنند و یا پایبندی اصولی هستند که هرگز از آن تخطی نمی کنند.

فیلم Drive عنصر سرنوشت، Fate، جبر، اختیار، بهت را در خود جا می دهد. فیلم های ویندینگ رفن اکثرا شخصیت محور هستند تا داستان محور . محوریت فیلم در رابطه با فردی بسیار منظم، خونسرد و منزوی ست که طبق اصول بازی میکند. آشناییت او، راه یافتن یک مهر خاص، یک حس عجیب درونش باعث می شود اون زندگی سابق را نداشته باشد ولی او با برگشت همسر زن همسایه از زندان از اصول خودش تخطی نمی کند ولی انگار دست سرنوشت برای او تقدیر کرده است که بین دوراهی های گوناگونی نتواند این حس را فراموش کند.

فیلم Drive در رابطه با سرنوشت است، بازی هایی که هرچقدر در آن ماهر باشیم زمانی که برای ما رقم می خورند مسیر "راندن" را عوض می کنند.

کارگردان در این فیلم با استفاده از ترکیب عالی درام و خشونت توانسته است عصر موفقی بسازد که سکانس های خشن آن آدم را یاد سینمای افرادی نظیر تارانتینو می اندازد، استفاده از ریتم آهسته در بسیاری از سکانس ها ارزش فیلم را فراتر از حد برده است.

ساندتراک های فیلم به شدت زیبا هستند و به شخصه یکی از بهترین های 2011 را دیدم.

حواشی فیلم Drive  :

  • فکر میکنم فیلم می توانست در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی هم نامزد اسکار باشد، ولی فقط در بخش بهترین تدوین صوتی نامزد بود که برنده نشد.
  • فیلم نامه نویس این فیلم یک فرد ایرانی به اسم حسین امینی است.
  • بودجه 13 میلیون ولی فروش نزدیک به 78 میلیون.
  • کارگردان در این فیلم از اون قاعده به ترتیب فیلم را ساختن دوری کرد.
  • ابتدا در سال 2008 قرار بود فیلم به کارگردانی Neil Marshall و با بازی Hugh Jackman برای استودیوی یونیورسال ساخته شود ولی این امر محقق نشد و سپس Ryan Gosling پای قرارداد آمد، او حق داشت کارگردان را انتخاب کند و او این کارگردان دانمارکی را انتخاب کرد.
  • ساختار رمانی که فیلم از آن اقتباس شده است ساختاری غیر خطی با داشتن فلش بک هاست که حسین امینی اقتباس از این رمان را خیلی مشکل دانست.
  • نویسنده رمان اصلی، در سال 2012 دنباله ای برای رمان خود به اسم Driven نوشت گرچه کارگردان و بازیگر نقش اول فیلم اظهار تمایل برای ساخت دنباله ای برای فیلم Drive کردند ولی سال بعد نیکلاس اقرار کرد این امر تحقق پیدا نمی کند چون آن ها عناصر اصلی برای ساخت این فیلم را ندارند.
  • در جشنواره فیلم کن نیکلاس ویندینگ رفن برنده جایزه بهترین کارگردان شد.
  • این فیلم در رتبه هفتم بهترین فیلم های سال 2011 از دید راجر ایبرت قرار داشت.

 

برچسب ها:, , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…