0 / 5 (0 votes)

بررسی فیلم Ironiya sudby, ili S legkim parom!

admin . روسیه, ژانر, عاشقانه, کشورها, کمدی

بررسی فیلم Ironiya sudby, ili S legkim parom!

Ironiya sudby, ili S legkim parom! / مضحک بودن سرنوشت یا از حمامت لذت ببر / الدار ریازانوف / 1975

فیلم Ironiya sudby, ili S legkim parom!

استاد دوباره شاهکار می سازد.

داستان : Zhenya دکتری ست که در شب تحویل سال نو با نامزدش قرار دارد و آن ها به هم قول ازدواج هم داده اند ولی اوضاع به همین صورت پیش نمیرود چون او و دوستانش صبح روز سال نو طی سنتی هر سال به حمام عمومی می روند و آنجا……..

اعتراف میکنم خیلی وقت بود فیلم طولانی ندیده بودم و این فیلم هم فقط به عشق ریازانوف دیدم، متاسفانه فیلم به خوبی پیدا نمی شود و همونطور که شات نشان می دهد کیفیت نسخه من هم کم است ولی مهم نبود ! الدار ریازانوف دوباره سبک خود را در این فیلم ارائه می دهد و آن هم تلفیق درام، کمدی و عشق است، فیلم فیلم Ironiya sudby, ili S legkim parom! یا با ترجمه فارسی فیلم " مضحک بودن سرنوشت ، یا از حمامت لذت ببر " و ترجمه انگلیسی فیلم The Irony of Fate, or Enjoy Your Bath! یک فیلم روسی و البته فیلمی از سینمای شوروی سابق است که در کمال خود ساخته شده است، ریازانوف در فیلم به جزییات پرداخته است، سکانس های فیلم زمانی که میخواهند از ریتم بیافتند وارد شدن شخصیت های جدید که نظیر یک کاتالیزور می مانند فیلم را نجات می دهند، خود کارگردان در مصاحبه ای که بعدا در قالب extra برای فیلم ارائه شده اعلام میکند یکی از دوستان و همکاران او قبل از ساخت فیلم به او پیشنهاد نوشتن یک نمایشنامه برای تئاتر را می دهد محض اینکه فقط پول برای آن ها بسازد ! نتیجه نمایشنامه " از حمامت لذت ببر " می شود ولی بعد از یکی دو سال ریازانوف تصمیم میگیرد آن را به فیلم تبدیل کند، همکار او به دلیل سکته قلبی کنار او نیست و او به تنهایی روی فیلمنامه کار میکند و تیتر " مضحک بود سرنوشت یا طنز سرنوشت " هم به آن اضافه می شود.

فیلم در مورد برخوردهاست، در مورد انتظار نداشتن ها، نه عوض شدن احساسات، نه در مورد فراموشی، در مورد شکل گرفتن یک عاطقه با جزییات است و همانطور که بعدا Valentina Talyzina یکی از بازیگرهای فیلم  در مصاحبه ای می گوید ما میخواستیم فیلمی در مورد عشق و شکل گیری آن بسازیم نه در مورد کمدی یا درام و فکر کنم به خوبی از عهده آن بر آمدیم.

مدت زمان طولانی فیلم کمی ممکن است حوصله بیننده عادی را سر ببرد ولی به هرحال فیلم Ironiya sudby, ili S legkim parom! یک فیلم موفق دیگر از الدار ریازانوف روسی محسوب می شود.

حواشی فیلم Ironiya sudby, ili S legkim parom! :

  • فیلم پس از رد شدن از سوی سران استودیوهای مختلف با این بهانه که فیلم چه پیامی دارد، چرا به این فیلم کمدی سبک، بدون داشتن ایدئولوژی نیاز داریم ؟ رد شد و ریازانوف به اجبار رو به تلویزیون آورد و اولین فیلم تلویزیونی او ساخته شد.
  • بازیگری که در هواپیما ژنیا همش سرش را روی شانه او می گذارد در واقع خود کارگردان است که به دلیل ضیق وقت و نبود بازیگر دیگری خودش نقش را ایفا میکند و در حین بازی چون دوربین از بالا او را نشان می داده است متوجه کچل بودن وسط سرش می شود ! امری که قبلا در آینه نمی دیده است و این باعث می شود که از کلاه گیس هم استفاده کند !
  • نوشتن نمایشنامه اصلی فیلم توسط الدار ریازانوف و همکارش تنها 12 روز طول کشید.
  • برای آهنگ سازی فیلم کارگردان کار عجیبی می کند و 4 آهنگساز را دعوت میکند و برای فیلم 8 شعر در نظر میگیرد و از آن ها میخواهد هر کدام دوتا آهنگ بسازند ولی 3 تای آن ها این پیشنهاد را رد می کنند چون همیشه یک فیلم یک آهنگ ساز دارد که تمامی کارها را مدیریت میکند و نفر چهارم می ماند و آهنگ سازی فیلم را انجام می دهد.
  • بازیگر نفش اول زن فیلم یک بازیگر لهستانی ست ! ریازانوف برای این فیلم از افراد زیادی تست گرفت ولی هیچکدام خصوصیات کامل شخصیت او را نداشتند تا اینکه به یاد یک بازیگر لهستانی افتاد، در آن زمان بازی یک بازیگر خارجی در سینمای شوروی عجیب بود و روند اداری سختی داشت ولی ریازانوف به کمک دست اندرکاران یک فیلم مشترک لهستان – شوروی فیلم نامه را به دست او می رساند و این بازیگر عهده دار نقش می شود، نقشی که به دلیل لهجه سنگین روسی اش دوبله صدایش و خواندن آهنگ ها در فیلم به دو نفر دیگه داده می شود ! در واقع یک شخصیت را سه بازیگر زن می سازند در این فیلم !
  • برای بازیگر مرد شخصیت ایپولیت شخص دیگری در نظر گرفته می شود ولی به دلیل فوت پدر او و همچنین بیمارشدن یکی دیگر از اعضای تئاتری که در آن مشغول به کار بوده است در فیلم ریازانوف نمی تواند شرکت کند.
  • فیلم موفقیت عظیمی در هنگام پخش در شب عید کسب می کند به طوری که بعد از فیلم هنوز دقایقی نگذشته کارگردان تلگراف های تبریک فراوانی دریافت می کند و مسئولین پخش از ریازانوف قبل از پخش فیلم می خواند در اعلامیه اعلام کند این فیلم در رابطه با تبلیغ " مشروب خوری و مستی " نیست ! دلیلی که فیلم او را مسئولین حذب های شوروی سعی در متوقف کردن داشتند !
  • فیلم در هنگام پخش تقریبا 100 میلیون تماشگر برای خود داشت ! موفقیت فیلم طوری بود که هر سال نو از آن به بعد در روسیه هنگام کریسمس پخش می شده است و حتی یک نسخه سینمایی هم از آن ساخته شد که 7 میلیون بلیط در سال 1976 فروخت.
  • فیلم دارای دنباله ای هم هست به اسم The Irony of Fate 2   که ایشالا معرفی می کنم به زودی.

 

برچسب ها:, , , , , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…