3.33 / 5 (3 votes)

بررسی فیلم Hunger

admin . بایوگرافی, تاریخی, درام, ژانر

بررسی فیلم Hunger

گرسنگی / استیو مک کوئین / 2008 / Hunger

فیلم Hunger
خوب چون صحبت از استیو مک کوئین شد دو فیلم بلند داره قصد دارم هردوشون رو معرفی کنم. فیلم های کوتاهش هم دارم از یک کانالی تهیه میکنم ایشالا به دستم برسه معرفی اون ها هم برای آینده، گرچه اون فیلم های کوتاه هیچوقت ریلیز رسمی روی دی وی دی نداشتند ولی خوب ناامید نیستم باید به طریقی اونها رو گیر بیارم.

داستان : به دنبال تلاش گروهی از جمهوری خواهان ایرلندشمالی و تلاش برای جدایی این بخش از بریتانیای کبیر و ایجاد یک ایرلند واحد و نفوذ بریتانیا زندانیان سیاسی که به زندان افتاده اند در تلاش برای کسب این آزادی سیاسی ایرلندشمالی دست به اعتراض هایی نظیر عدم شستشو و نظافت و خوردن غذا میزنند این بین بابی…………

این فیلم شاهکار بی نظیری بود ! به طوری که با یکی از دوستان که مشاهده میکردم و اخیرا به واسطه من فیلم بین شده به شدت تحسین کرد فیلم رو . یک سکانس بدون کات حدود 15 20 دقیقه داره که دوربین نه تنها کوچترین لرزشی نداره بلکه یک قاب ثابت و Single Shot بسیار شاهکار رو داریم که با بازی استثنایی شخصیت کشیش و بابی پر میشه. سکانسی که دیالوگ های بسیار سنگینی داره و کلیت فیلمی که قبل از این سکانس بسیار بصری طی شده بود ، تشکیل میده .
فیلم گرسنگی یک نماد است یک پیام است یک نوع ایستادگی به دنبال داشتن یک عقیده یا ایده هست . یک فیلم در تمثیل دادن به فردی که شاید خودش رو مذهبی نمیدونست ولی به باورش ایمان داشت به فداکاری اعتقاد داشت . بیان یک شجاعت است.
میشه از اون سکانس پایانی فیلم اون حالت های نمادین فیلم در دل یک فیلم ساده ولی به شدت قوی گذشت ؟
خیلی اون شبی که این فیلم رو دیدم تحت تاثیر قرار گرفتم.
فیلم با سکانسی شروع میشه که در اون زندگی روتین یک افسر زندان رو به نوعی نشون میده و میبینیم چطور خورده های نان و صبجانه رو اونور میریزه در حالی که اسم فیلم گرسنگی ست . میشه از سیگارهای پشت سرهمی که این افسر میکشه برای مرهم بخشیدن به وجدانش و رد زخم هایی که بر وجود خودش باقی گذاشته گذشت ؟
میشه از نحوه شخصیت پردازی این فیلم گذشت ؟ به طوری که تا نیمه اول و سکانس مصاحبه شما اصلا هیچ ایده ای نداری که این فیلم چنین شیفت داشته باشه . به طوری که کاملا قبل از شروع اون سکانس شما خلع سلاح شدی و چقدر هم هنرمنده کارگردان بیننده رو به بازی میگیره که قبل از این و زمان شروع فیلم شما فکر میکردی این فیلم یا حاوی فلش بک هست یا توصیف خاطرات یک افسر زندان ولی…..
اوه بابی……..

در واقع فیلم Hunger یا با ترجمه فارسی فیلم گرسنگی کاملا متفاوت با آنچه است که در سینما در مورد ایستادگی و مقاومت دیده ایم، این فیلم باز هم نشون میده انسان موجودی ست که شاید عجیب ترین حیوان ها در برابر آن حرفی برای گفتن نداشته باشند، در مورد استقامت و مقاومت آدم یاد فیلم Papillon میافته خوب بازیگر اصلی اون فیلم هم استیو مک کوئین است که با اسم کارگردان فیلم Hunger یکی است.

فیلم گرسنگی در واقع تمام ایده های کارگردان است، کارگردانی که در مورد فیلم خودش اعلام میکنه این فیلم در رابطه با جوانی من بوده است، در مورد زمانی که آن لطافت و بیگناهی خودم را از دست داده بودم، زمانی که فهمیدم کشورم در حال انجام چه کاری بود و ماجرا چه بود.

فیلم گرسنگی یک آینه است، آینه ای از مقاومت یک ملت برای خوار نشدن و البته ما نظیر آن را در سینماهای زیادی دیده ایم و حتی سینمای دفاع مقدس خودمان هم پر از این ارزش هاست ولی چیزی که فیلم Hunger را متفاوت میکند استایل کارگردان هنرمندش و همچنین بازی استثنائی بازیگرهاش که ما را دقیقا با فضای اون زمان آشنا می کنند، اون هم زمانی که شخصیت محوری داریم ولی هر شخصیت فرعی شخصیت محوری محسوب می شوند.

مايكل فاسبندر هم در این فیلم و هم در ” فیلم  شرم ” نشان داد چه بازیگر توانایی است.

حواشی :

  • بسیاری از منتقدان فیلم را جزو 10 فیلم برتر سال 2008 قرار میدهند.
  • مجله فیلم بریتانیایی Sight & Sound از این فیلم بهترین فیلم 2008 یاد میکند.
  • 33 مین جشنواره فیلم سالانه تورنتو جایزه 10 هزار دلاری خود را به استیو مک کوئین بابت این فیلم اعطا کرد.
  • انجمن فیلم منتقدین تورنتو هم از این فیلم به عنوان بهترین فیلم سال 2009 یاد می کنند.

برچسب ها:, , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…