1 / 5 (1 votes)

بررسی و نقد فیلم Dallas Buyers Club

admin . بایوگرافی, بررسی جامع اسکار, تاریخی, درام, ژانر, سال های 2019 تا 2009

بررسی و نقد فیلم Dallas Buyers Club

 Jean-Marc Vallée / خریداران باشگاه دالاس / Dallas Buyers Club / 2013

بررسی و نقد فیلم Dallas Buyers Club

گاهی اوقات چشمان خود را می توانیم با دیدن فیلم ها بازتر ببینیم ولی این فیلم نتوانست انتظارات و آن تعریفی که ازش شده بود را برای من برآورده سازد با اینحال ولی…

داستان : ران وودروف یک تکنسین ساده برق که زندگی متوسطی  داره و تنها زندگی میکنه به دنبال یک سری سرگیجه ها و از هوش رفتن ها و انتقال به بیمارستان متوجه میشه مبتلا به بیماری ایدز است، به او گفته میشه تنها 7 روز زنده است ولی او حتی حاضر نیست در بیمارستان بماند و….

سینما تبدیل به رسانه ای در قرن بیستم شد که چشمی باز به سوی حقایقی که در اقصی نقاط جهان رخ می دادند و کسی از آن ها خبری نداشت باز میکرد، سرگذشت بزرگان، خلافکاران، جنایتکاران و یا رهبران، ابتدا به صورت مستند وسپس در قالب های فیلم های بیوگرافی که به زندگی این افراد می پرداختند.

این نوع فیلم ها کمک کننده این هستند که هرکس در مورد پیامی که فیلم دارد یا شخصیتی که معرفی می شود چیزی فرا گیرد.

فیلم تمام چیزهایی که به شایستگی باید می برد در جشنواره فیلم اسکار برد ولی کلیت فیلم لنگ میزند.

در مورد بازی های انجام شده در فیلم هیچ حرفی نمی توان زد، بازی دو شخصیت اصلی و دوم فیلم به قدری فوق العاده است که هیچ حرفی برایش ندارم ولی ریتم داستانی فیلم را نخواستم، معلوم نبود فیلم در مورد بقا و امید به زنده ماندن بود؟ این نحوه روایت در فیلم گم است، امید به زندگی به شیوه برپا کردن یک باشگاه حال در چارچوب واقعیت ها در فیلم نشان داده شده است ولی جذبه فیلم بیشتر از این ها باید باشد، طوری در فیلم این روند را شاهد نیستیم که اگر شما بلند شوی بری دور بزنی بیای چیزی از دست بدی.

متاسفانه این نحوه روایت خیلی اذیتم کرد و فیلمی که می توانست در مورد امید به زندگی، تلاش برای زندگی کردن باشد به فیلمی تبدیل شد که شخصیت آن فقط مبتلا به ایدز است و دارد نظیر یک تاجر برای زندگی اش تلاش میکند و حاضر به مردن نیست.

سینما یک ابزار انعطاف پذیر است زمانی که حتی بیوگرافی شما در دست داری می توانی نحوه روایت آن را با کمی عناصر ترکیب کنی که چیزی از واقعیت ها هم کم نشده باشد. مشکل اصلی همین عدم تمرکز بین شخصیت محور بودن و داستان گو بودن فیلم و یا ترکیبی متعادل از هردو است !

انعطاف در این فیلم خشک گم است و تنها چیزی که در آن دیده می شود بازی دو بازیگر مهم و همچنین " تم " اصلی فیلم است که همیشه عنصری " برنده " بوده است و اگر این ها را کلیت فیلم کم کنیم چیزی نمی ماند، ولی با تمام این نقد ها و انتقاد ها فیلم Dallas Buyers Club با باشگاه خریداران دالاس یک اثر موفق بود ولی به یادماندنی خیر.

حواشی فیلم Dallas Buyers Club :

  • نامزد در 6 زمینه و برنده سه اسکار : بهترین نقش اول مرد، بهترین نقش دوم مرد ( توی ذهن قاضی من برنده می توانست شخص دیگری باشد و خیلی سخت بود انتخاب )، بهترین گریم ( برنده بالحق که Jared Leto زیر آن گریم سنگین که از او قبلا فیلم " آقای هیچکس " را معرفی کردم برام اصلا قابل تمیز و شناخت نبود !
  • بودجه این فیلم بسیار محدود بوده است به طوریکه فقط 250 دلار برای گریم و Make Up در نظر گرفته شده بوده و در همین بخش هم فیلم برنده اسکار شد و گریمور فیلم به خوبی از عهده آن بر آمد !
  • بودجه فیلم 5 میلیون ولی فروش نزدیک به 55 میلیون.
  • Matthew McConaughey چیزی نزدیک به 22 کیلو برای این فیلم وزن کم کرد ! و Jared Leto نزدیک به 14 کیلوگرم.
  • این بازگشت Jared Leto به دنیای بازیگری بعد از 5 سال بود !
  • در تاریخ اسکار این 5 مین فیلمی محسوب می شود که هم برای نقش اول مرد و هم دوم برنده اسکار می شود !
  • افراد زیادی در سرمایه گذاری و جمع آوری بودجه های ساخت فیلم دخیل بوده اند !
  • در دنیای واقعی شخصیت اصلی فیلم یعنی وودروف دارای یک دختر و یک خواهر بود و طلاق گرفته بود ولی این ها در فیلم نامه نیاورده شده است.

 

برچسب ها:, , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…