1 / 5 (1 votes)

بررسی آثار و فیلم های برادران داردن

admin . بلژیک, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار و فیلم های برادران داردن

بررسی سینما و فیلم های برادران

خوب تا بحال از بلژیک و سینماش حرف نزده بودم زده بودم ؟ برادران داردن جزو بهترین های سینمای بلژیک هستند که امروز میخوام اون ها را به بخش یک نگاه یک کارگردان اضافه کنم.

نگاهی خلاصه به زندگینامه برادران داردن می اندازیم و سپس فیلم های آن ها را بررسی میکنیم.

برادران داردن، ژان پیِر داردن متولد 21 آپریل سال 1951 و لوک داردن متولد 10 مارس سال 1954 ، یک تیم دو نفره فیلم سازی بلژیکی هستند. آن ها تمامی فیلم هایشان را با همدیگر می سازند و کار نویسندگی ، تهیه کنندگی و کارگردانی آن ها را نیز با هم انجام می دهند. شروع حرفه آن ها به اواخر دهه 70 و ساخت مستند ها بر میگرد، مستند هایی نایابی که امروزه به سختی پیدا می شوند ( من به شخصه به یک تعدادشون دسترسی دارم ولی زیرنویس انگلیسی متاسفانه ندارند ). شهرت بین المللی و حرفه ای آن ها به میانه دهه 90 و با ساخت فیلم " قول " بر میگردد. آن ها اولین جایزه مهم بین اللمللی خود را با فیلم " رًزتا " بردند که در جشنواره کن جایزه برد.

فیلم های آن ها با تم رئالیسم و همچنین نشانه قرار دادن طبقه های متوسط جامعه و مشکلات آن ها و یا دست آویزهای آن ها از عناصر فیلم سازی آن ها به شمار می رود، آن ها در چندین فیلم خود شیوه مستند سازی خود را ترک نکردند و شبه مستند هایی در قالب فیلم از زندگی روزمره و یا مشکلات شخصیت های ملموس زندگی ساختند.

فیلم های آن ها بیشتر جنبه های هنری و ساده داشته است که بیشتر مورد پسند جشنواره های فیلمی نظیر کن ، ونیز و برلین است.

برادران داردن، در شهر صنعتی سُرَن در استان لیژ به دنیا آمدند و بزرگ شدند، شهری واقع در والونی فرانسوی‌زبان که تا پیش از سکوت لرنا (۲۰۰۸)، تمامی فیلم‌های خود را در آن ساخته بودند. رزتا نخستین فیلم بلژیکی بود که موفق به کسب جایزه نخل طلا شد. پس از آنکه فیلم "بچه " دومین نخل طلا را برای داردن‌ها به ارمغان آورد، آنها را در شمار معدود صاحبان چنین افتخاری قرار داد.

در فیلم های برادران داردن جوانان، نوجوانان و قشرهایی را میبینیم که در حاشیه جامعه قرار دارند و یا مهاجران و بیکارانی هستند و یا ساکنین پناه گاه ها. ژان پیِر هنرهای دراماتیک مطالعه کرد و لوک که سه سال جوان تر است فلسفه خواند. آن ها کمپانی تولید خود را به اسم Derives در سال 1975 ساختند و نزدیک به 60 مستند که قبل از اینکه وارد ساخت فیلم سینمایی شوند را تولید کردند. این فیلم های مستند موضوعاتی نظیر مهاجران لهستانی، مقاومت در سال های مربوط به جنگ جهانی و یک اعتصاب عمومی در سال 1960 را در بر میگرند. آنها دو فیلم بلند خود به اسم های Falsch (1987) و  Je pense a vous (1992) را یک ماجراجویی ناخوش آیند می نامند.

لوک داردن نحوه کار با بازیگران فیلم هایشان را اینچنین توصیف میکنند " کاری که ما با بازیگران می کنیم همچنین بسیار فیزیکی است. روز فیلم برداری که شروع می شود ما احساس تعهد به این امر نداریم که آن ها دقیقا باید کاری کنند که تمرین کرده اند، ما تظاهر میکنیم که باید از صفر شروع کنیم تا بتوانیم کارهایی که قبلا کرده ایم را دوباره کشف کنیم. دستور العمل هایی که ما به بازیگران می دهیم همگی بدنی و فیزیکی هستند. ما بدون فیلمبردار شروع میکنیم، تنها بازیگران من و برادرام. ما سعی میکنیم چندین نسخه از یک سکانس بسازیم. بازیگران دیالوگ های خود را می گویند ولی بازی نمی کنند. ما به آن ها نمی گوییم که تن صدا و دیالوگ هایشان باید چطور باشد ما فقط به آن ها می گوییم که  زمانی که دوربین در حال فیلم برداری ست را خواهیم دید. در این زمان هیچ صدا بردار، فیلم بردار و یا نورپردازی وجود ندارد. بعد ما تمامی حرکات دوربین را دقیقا و ریتم سکانس و شات را تنظیم می کنیم که معمولا یک برداشت بلند است. این طوری به ما اجازه داده می شود تا حرکات بازیگران و کوچکترین تغییرات را بتوانیم توانایی تغییرش را داشته باشیم یا بدانیم.

برادران داردن معمولا از تکنیک فیلم برداری روی دست و نورپردازی طبیعی استفاده می کنند.

لیست فیلم های آن ها در زیر به مرور آورده خواهد شد.

برچسب ها:, , , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…