0 / 5 (0 votes)

بررسی و نقد فیلم Rosetta

admin . بلژیک, درام, ژانر, کشورها

بررسی و نقد فیلم Rosetta

برادران داردن / روزتا / Rosetta / 1999

بررسی و نقد فیلم  Rosetta

در بین فیلم های برادران داردن روزتا برای من محبوب ترین به شمار می رود.

داستان : روزتا دختر نوجوانی که دارای مادر الکلی ست و به همراه او زندگی میکنه مدت آزمایشی دوران کارش تمام میشه و با همه زور و گریه زاری و مقاومت او رو نمیخوان . او روانه ی یافتن کار دیگه ای میشه این در حالی که مادرش هم ……

دوربین روی دستی برای ثبت روزمره های دختر تنهایی در این دنیا و جنگ با ان

هیچی در مورد این فیلم نمیتونم بگم که کلیت فیلم رو بخوبی تونسته باشم بیان کنم .
 فیلم Rosetta  به نوعی وامدار " هفت قاره ی " هانکه هست. روزتا فردی ست که تمام تلاشش رو برای بقا و زندگی کردن میکنه ,علاوه بر اینکه به نوعی انسان ست اما هیچ احساسی توی دلش نیست و جدا از اینکه هیج رقصی هم بلد نیست ,درکی هم از عشق کس دیگه نمیتونه داشته باشه و با بی رحمی تمام امرار معاش کس دیگه را برای معاش خودش قطع میکنه تا بی رحمانه ترین فیلم دو برادر دارای صاحب سبک رو رقم بزنه .
فیلم که ایده ی دوربین روی دستش بعد از دیدن فیلم های دو برادر دیگه جدید نیست و دارای موزیک هم دوباره نیست باز هم دارای شخصیت های اندکی ست و میتونی تلنگر به افکار یک نفر بزنه و گوشه ای از دنیای اطراف رو نشون بده .
روزتا یک فیلم عاری از تم سانتی مانتالیست هست که سکانس نهایی هرچقدر تلخ باشه شما حق به شخصیت فیلمت که محوریت فیلم روی دوش های نحیفش داره سنگیتی میکنه میدی و اون تردید در چشمان او رو قبل از اتمام فیلم پس از آنکه نفس راحتی کشیدی درک میکنی و چشمانت رو میتونی ببندی و از اون به بعد دیگه فیلم رو پایانش رو خودت رقم بزنی و هیچ احتیاجی نیست فیلم دنبال بشه و برای همین هم تموم میشه.

 فیلم Rosetta یک فیلم تلخ است از افرادی که در زندگی روزمره ما کم نیست، ما برای بقا می جنگیم ، روزتا هم همینطور، بقا هیچ چیز نمیشناسه ! زمانی که پای بقا میاد انسانیت رنگ می بازد و حس زنده بودن و زنده ماندن قوی ترین حس در نهاد انسانی ست.

چیزی که باعث می شود فیلم روزتا از سانتامانتالیسم به دور باشد شخصیت پرداری روزتا است، به او زرق و برق داده نمی شود، سعی در تحسین کارهای او یا تلاشش برای بقا نیست، بیننده همدردی که میکند به زور نیست و فیلم روندی دارد که باید داشته باشد و هیچ سعی نمی کند تلخی را همانند چکشی بر سر بیننده بکوبد و احساس او را دگرگون کند

حواشی  فیلم Rosetta :

  •  Émilie Dequenne که هنگام بازی در این فیلم تنها 18 سال داشت این شروع عرصه بازیگری اش محسوب می شود، او یک بازیگر گمنام بود که با بازی در همین فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را توانست از آن خود کند !
  • جوایزی که فیلم روزتا در جشنواره کن برد نام کارگردانان خودش را بیشتر مطرح کرد.
  • فیلم در دید منتقدان آمریکایی بسیار موفق بود، آن ها استفاده از موزیک سورس و همچنین تکنیک استفاده از دوربین روی دست را به شدت تحسین کردند و این فیلمی که بودجه زیادی هم نداشت نزدیک به 267 هزار دلار فروش کرد.

 

 

برچسب ها:, , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…