بررسی انواع نما در سینما
بررسی انواع نما در سینما
خوب خیلی وقت بود این بخش تکنیک های سینمایی را آپدیت نکرده بودم که ایشالا از این به بعد بیشتر پویا خواهد بود.
در مبحث این دفعه که در چند سری خواهد بود بررسی بررسی انواع نما در سینما، ابتدا با نماهای رایج یا اساسی و پایه شروع می کنیم و سپس به نماهای پیشرفته می پردازیم و سعی می کنیم که برای هر نما از مشهورترین نماهای مشهور در سینما هم با تصویر مثال هایی بزنیم.
با ما همراه باشید.
ابتدا مورد قاب تصویر باید حرف بزنیم زمانی که حرف نما یا شات می آید، مهمترین قسمت کار قاب تصویر است، این قاب به قدری مهم است که ایشالا در یک مقاله جدا بهش بپردازیم.
اولين چيزي که بايد درباره فيلمبرداري ياد بگيريد نحوه قاب بندي سوژه است. اگر يک عکاس ساکن هستيد، از قبل درباره قانون یکسوم ميدانيد. اين روش براي فيلمبرداري هم جواب ميدهد.
قانون یک سوم:
اين روش قاعده اصلي عکاسي است که به صورت کلي براي گرفتن شات هايي که بيشتر براي چشم جذاب هستند استفاده ميشود.
شخص ميتواند براحتي اين قانون را با گرفتن يک فريم و تقسيم کردن قسمت افقي به سه مقطع مساوي و همينطور تقسيم کردن قسمت عمودي به سه مقطع مساوي مجسم کند. اينطوري نه مقطع مساوي بدست مي آيد. جايي که اين مقاطع به هم ميرسند چهار نما روي فريم است. با همراستا کردن سوژه اصلي در اين نماهاي فريم (اغلب نماهاي قدرت ناميده ميشوند)، بجاي در مرکز قرار دادن سوژه، شات هايي که قواعد زيباشناسي را رعايت کرده و حرفه اي هستند ضبط ميکنيد.
اگرچه بايد اشاره کنيم وقتي اينها را بعنوان قانون یکسوم توصيف ميکنيم، بهتر است از آنها بعنوان معيار عمل استفاده کنيد.
استفاده هاي رايج از اين قاون اين ها هستند:
قاب گيري يک مصاحبه: چشم هاي سوژه شما بايد در يکي از نماهاي قدرت بالايي بيفتد و سوژه بايد به نقطه اي خالي در فريم نگاه کند.
قاب گيريِ افق: ترجیحا بجاي اينکه افق را در مرکز فريم جاگذاري کنيد، آنرا همراه با یک سومِ بالايي يا پاييني و بر اساس چيزي که ميخواهيد روي آن تاکيد کنيد همراستا کنيد.
حالا با این مقدمه به سمت بررسی انواع نما در سینما می رویم، ابتدا با نماهای بسته شروع می کنیم چون نماهای مورد علاقه خود من هستند.
1- Close-Up یا نمای بسته یا نزدیک: نشان دادن قسمت خاصي از سوژه. براي مردم معمولا معني اين شات فقط نشان دادن کله است! نمای بسته یا کلوزآپ یا نمای باز معمولا سر بازیگر را در خود جا می دهد یا قسمتی از چیز مورد نظر را که در قاب پر شود و نسبتا این نما نزدیک است.
عکس های زیر به خوبی مثال های این نما را نشان می دهند
یک سری از مشهورترین کلوزآپ های تاریخ در زیر آورده میشه ولی دوستان به یاد داشته باشند این تنها مثال های اندکی در بین میلیون ها کلوزآپ بی نظیر هستند !
2- Medium Close-Up : نمای نیمه بسته یا نیمه نزدیک: شاتي که جزييات بيشتري را از سوژه نشان ميدهد و اغلب براي قاب گيري پايين شانه ها تا بالاي سر استفاده ميشود.
نمونه مثال تصویری در این زمینه
3- Extreme Close Up یا نمای باز خیلی نزدیک، نمای بسته خیلی نزدیک : این نوع نما واقعا مورد علاقه من است، کلوز آپ هاي بشدت تنگ تري است که در آن جزييات را بيشتر از چيزي که چشم انسان در حالت معمولي قادر به ديدن آن است را نشان ميدهد. مثال اين نوع شات شايد نشان دادن دهان و چشم ها با يکديگر است.
از این نوع نما در اوقاتی بیشتر استفاده می شود که احساسات شخص خواسته شود نشان داده شود و یا اینکه کارگردان از استفاده از آن نظیر فیلم قاره هفتم هانکه منظور خاصی داشته باشد.
نمونه ای از مثال ها در این زمینه :
و شاید یکی از معروف ترین ایکستریم شات ها این تصویر جک نیکلسون باشد که هنوز دوستداران سینما فراموش نکرده اند !
برچسب ها:انواع نما در سینما, انواع نماها در سینما, بررسی انواع نما در سینما, نماها در سینما
بازتاب از سایت
آخرین دیدگاهها
admin
| #
رضا
| #
رض
| #
بهرام
| #
شهرام
| #