2.33 / 5 (3 votes)

بررسی انواع زوایای دوربین در سینما

admin . تکنیک های سینمایی

خوب یکی دیگه از بخش های تکنیک های سینمایی رو در پیش میگیریم

این دفعه سعی میکنم انواع زوایای دوربین در سینما رو با هم بررسی کنیم، بحث بسیار گسترده است سعی میکنم در حد توان و انرژی و وقت این بحث رو در پیش بگیریم

فعلا بررسی فیلم برداری به شیوه سابژکتیو – Subjective

Types of Camera Angles – Subjective

انواع زوایای دوربین

چون همیشه توضیح با مثال توی ذهن میمونه این دفعه هم سعی میکنم مثل مبحث قبلی مثال های سینمایی بزنم.

 

در مبحث سابژکتیو فیلم برداری از یک دیدگاه شخصی صورت میگیرد به این صورت که انگار بیننده فردی ست که شاهد ماجرا در مقام اول شخص ماجرا است، بطوری که این تصور ایجاد میشود که بیننده در فیلم قرار دارد و اتفاقات فیلم را میبیند، گاهی اوقات این امر به صورتی ست که یا بیننده شاهد ماجرا از نگاه شخصی ست و یا اینکه دنیا و حوادث فیلم از دیدگاه و چشم شخصی دیگری در فیلم دیده می شود.

در این نوع فیلم برداری معمولا شخصی که حوادث از چشم او دیده می شوند، خودش دیده نمی شود حال با مثال که توضیح دادم بیشتر دوستان متوجه می شوند.

دوربین سابژکتیو حوادث را به صورت زیر فیلم میگیرد :

  • دوربین به عنوان چشم بینندگان عمل می کند و بیننده را فرد شاهد ماجرا می کند

زویای دوربین

مثلا در این مثال میبینیم که دوربین شهر را از بالا و از پنجره هواپیما نشان می دهد ولی در واقع این چشم بیننده است که شاهد ماجرا است، انگار بیننده شاهد ماجرا است نه شخصیتی که از پنجره به بیرون نگاه میکند.

در سینمای ترسناک استفاده از چنین تکنیکی بیشتر رایج است انگار که حوادث به صورت واقعی سر خود بیننده میاد چون دوربین به صورت سابژکتیو عمل میکند.

استفاده از این تکنیک باعث می شود که بار درام و احساسی روند داستان زیادتر شود و نحوه تجربه کردن حوادث فیلم شخصی تر شود.

فیلم Lady in the Lake ( فیلم رو 4 سال پیش دیدم باید دوباره ببینم ) نمونه عالی از این نوع سینماتوگرافی ست

فیلم Lady in the Lake

یک نوآر بی بدیل و عالی که با نحوه فیلم برداری خود شهره عام و خاص شد ولی خیلی زود به دسته فراموش شدگان پیوست و به یک نوآر کالت کمتر دیده تبدیل شد.

در این فیلم شخصیت اصلی فیلم کاراگاه قهرمان ما در مقام شخص ناظر بیننده را قرار میداد و تمامی حوادث از چشم او روایت میشد، تنها زمانی که این کاراگاه در آینه دیده میشد و یا اینکه به کسانی معرفی میشد دوربین او را نشان می داد.

فیلم Lady in the Lake

استفاده از این نوع تکنیک گاهی اوقات به بیننده گیجی و سردرگمی می دهد چون ممکن است دوربین بلافاصله نظیر فیلمی که یاد برده شد بین سابژکتیو و آبجکتیو سوییچ کند و نه تنها بار احساسی و دراماتیک فیلم را زیاد کند بلکه به بیننده شوک هم بدهد چون او برای چنین امری خودش را آماده نکرده است.

تدوین در این نوع فیلم برداری بسیار مشکل می شود چون حوادث از دید شخص و از نگاه سابژکتیو گرفته می شود باید سکانس ها متوالی باشند و شخص در اکثر سکانس ها ظاهر باشد و اگر فیلمی نظیر " بانویی در دریاچه " چنین باشد که اکثر حوادث به صورت سابژکتیو است بیننده هیچ چیزی را در فیلم از دست نمی دهد چون تجربه شخصی ست ولی گاهی اوقات با نشان دادن تلفنی که زنگ می خورد کات کوچکی زده می شود و تدوین نقش بارزی پیدا میکند و یا استفاده از فلش بک برای قطع اون روند متوالی و پیوسته سابژکتیو بودن.

فیلم Lady in the Lake

در تصویر بالا شخصیت زن اصلی فیلم " بانویی در دریاچه " را میبینیم که رو به دوربین ( دوربینی که حال شخص ناظر ماجرا و بیننده محسوب می شود ) در حال عشق بازی ست او باید این کار را با دوربین انجام دهد ولی بیننده حس میکند این اوست که این عمل با او صورت گرفته است.

فیلم پرونده شماره 51 هم چنین است اکثر حوادث از دیدگاه سابژکتیو بیان می شوند و این به قدرت و اثر فیلم شدت می بخشد

از نمونه های مدرن دیگر این نوع فیلم برداری می توان فیلم Cloverfield را نام برد

فیلم Cloverfield

که در آن هم تمامی حوادث از دید یک دوربین بیان می شوند و گاهی اوقات یک شیفت بین دوربین ( بیننده ) و شخصیت داستان را داریم.

فیلم برداری به صورت سابژکتیو کامل و یا استفاده غالب در آن در فیلم از تکنیک های مورد علاقه من است و همیشه این تکنیک در سینما بوده است ولی نحوه استفاده از آن و مقدار استفاده از آن متفاوت بوده است که در سه قیلمی که نام بردم ودر یاد داشتم این امر به صورت شایع و جامع بوده است.

یکی از آن ها یکی از شاهکارهای سینمای فرانسه، دیگری یکی از بهترین نوآرهای کلاسیک هالیوود و دیگری از فیلم های مدرنی ست که این تکنیک را به عهده گرفته اند.

 

 

 

 

 

برچسب ها:, , , , , , , ,

بازتاب از سایت

نظرات (2)

  • مرتضی قناعتی

    |

    استفاده کردیم.بسیار عالی.هرچه مطلب آموزشی بیشتر باشه بهتره.ممنونم

    پاسخ دادن

    • admin

      |

      ممنون از نظرتون، متاسفانه چون مشغله کاری زیاد دارم سخت میتونم به سایت رسیدگی کنم و بیشتر در حد نقد میمونه ولی سعی میکنم مطالب آموزشی بیشتری باز بذارم
      همین زوایای دوربین هنوز خیلی کار داره

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…