0 / 5 (0 votes)

بررسی آثار کلود شابرول

admin . فرانسه, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار کلود شابرول

کلود شابرول

خوب این آقای خوشتیپ  فرانسوی، مرحوم کلود شابرول عزیزم است که از کارگردان های اصلی موج نو فرانسه محسوب میشه، بهانه نوشتن من در مورد موج نو بود، حالا هم تصمیم گرفتم کارهای خودش رو معرفی کنم.

بریم به سمت دنیای هیچکاک فرانسه ! قسمتی دیگر از بخش یک نگاه، یک کارگردان

 

کلود شابرول در 24 ژوئن 1930 در پاریس فرانسه متولد شد و در 12 سپتامبر 2010 در پاریس از دنیا رفت، او یک کارگردان، سناریونویس و تهیه کننده فرانسوی و همچنین یکی از اساتید سینمای تعلیق، جنایی و رازآلود فرانسه به شمار می رود.

شابرول در خیلی از فیلم هایش از هیچکاک الهام گرفته است و کارهای او را متاثر از کارگردان کبیر سینما می دانند به طوری که یکی از دستیاران نویسنده بایوگرافی هیچکاک در سال 1957 خود او بود.

شابرول حاصل یک خانواده متعلق به طبقه متوسط جامعه است و پدر او یک شیمی دان بود. او قبل از پی بردن به علاقه شدید به سینما پیگیر و در حال مطالعه حقوق بود ولی عشق به سینما باعث ایجاد رابطه با تروفو، گدار و اریک رومر شد. آن ها یک گروه خوره فیلم و شیدای فیلم را تشکیل دادند و در اواخر دهه 50 پایه گذار موج نوی فرانسه شدند. شروع حرفه شابرول در وادی سینما در واقع با نوشتن نقد در مجله کایرو دو سینما بود، که همراه با دوستانش وضعیت جاری سینمای فرانسه را مورد نقد و تقبیح قرار میدادند.

از کارگردان هایی که شابرول همیشه مورد تحسین قرار میداد آلفرد هیچکاک بود، کارگردانی که روی کارهایی که بعدا شابرول ساخت تاثیر فروانی گذاشت.

با پولی که به همسر پولدار شابرول به ارث بوده بود او قادر بود که شروع به ساخت فیلم های خود کند. اولین فیلم او فیلم Le Beau Serge بود که نه تنها شروع کننده حرفه طولانی او بود بلکه شروعی برای موج نو هم محسوب میشد. فیلمی که در آن کارگردان در مرکزیت فیلم به عنوان محور اساسی فیلم قرار داشت.

شابرول به نسبت هم عصران خود بویژه تروفو و گدار کمتر می توانست توجه منتقدین و مردم را به خود جلب کند، سینمای او متفاوت از آن ها بود و بیشتر در سینمای شابرول چیزی به اسم انحراف های خانوادگی، بنیان های خانوادگی از هم پاشیده، خیانت های پنهان و آشکار، دسیسه ها و توطئه ها و همچنین انحراف های جنسی و دهشت های انسانی را مشاهده می کنیم، او کمی از فیلم های ظریف گدار و همچنین احساسات تروفو فیلم های خود را دور کرده است و بیشتر متمرکز شده است بر روی فهم طبیعت انسان و بسیاری از فیلم های او به بینندگانش شوک وارد کرده اند.

اکثر کارهای شابرول را فیلم های جنایی با تم روانشناسی رد بر گرفته اند، در هر فیلم یک شکارچی و یک قربانی دیده می شود. شکارچی خود قربانی شرایط و محیط است و هرچقدر میخواهد جرم بد باشد، از اعمال او میشود دفاع کرد.  

شابرلول بارها فیلم هایش از نظر اقتصادی شکست خورده اند و یا به سینمای کالت تبدیل شده اند ولی هر فیلمش اثر خوبی ست که در ژانر خودش به خوبی می توان از آن یاد کرد.

در زیر آثار او به مرور زمان معرفی می شوند.

برچسب ها:, ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…