0 / 5 (0 votes)

مصاحبه با مایک لی

admin . مصاحبه ها

در این بخش میخوام گاه به گاه براتون مصاحبه با کارگردان ها در مورد فیلم هاشون و یا بازیگرها بذارم.

این دفعه مصاحبه با مایک لی در مورد فیلم " بی خیال " را آماده کردم

مصاحبه با مایک لی

شخصیت فیلم " بی خیال " یعنی پاپی در این فیلم قطب مخالف شخصیت جانی فیلم " عریان " مایک لی است، هرچه جانی همیشه افسرده و غمگین است و دیدگاه های تیره دارد، پاپی جنبه مثبت و روشن همه چیز را می بیند.

مصاحبه زیر را با هم می خوانیم :

افراد زیادی در مورد فیلم های شما حرف می زنند که چقدر سرد و تیره هستند، اخیرا من فیلم " راز ها و دروغ ها " را مشاهده کردم و از پایان امید بخش آن متعجب شدم. من فکر میکنم که مردم تمایل به این دارند که این نوع لحظات را در فیلم های شما فراموش کنند.

موافق هستم. مردم چرت و پرت زیاد می گویند. مردم دوست دارند همه چیز را در جعبه های خاصی قرار دهند و بر روی هرکدام برچسب بزنند، من هیچ وقت فیلمی نساختم که هم خنده دار و هم درام نباشه، اما خود زندگی هم چیزی جز این است ؟

خیلی از منتقد ها بر این باور هستند که شما با فیلم " بی خیال " کمی از خودتان دور شده اید. موافق هستید ؟

خیر. هر فیلمی که من می سازم با دیگر فیلم هام فرق دارد، از این نظر که نمی خوام یک کار را دوباره تکرار کنم. در رابطه با فیلم " بی خیال " من اسم این فیلم را یک فیلم ضد غیرشاد بودن می ذارم. این فیلم در مورد زنی ست که مثبت اندیش و بیش فعال است. این فیلم در رابطه با اهمیت دادن و به اشتراک گذاشتن احساس است. داشتن یک آنتن و درگیر بودن آن با جهان و منفی نبودن. اسم این فیلم خودش فضایی را در ذهن بیننده بوجود می آورد ولی در واقع پاپی چنین فردی نیست.   او فردی ست که همیشه شاد است، او زندگی را جدی می گیرد و به چشمان زندگی خیره می شود. من فکر میکنم فیلم در مورد همین است، یعنی خیره شدن به زندگی و آن را درک کردن و در کنار آن با وجود جدی گرفتن، همیشه شاد بودن.

آیا شما از فرآیند ساخت فیلم لذت می برید ؟ لذت بخش ترین بخش ساخت فیلم برای شما کدام بخش است ؟

فیلم برداری و مرحله بعد از تولید. مردم گاهی اوقات به من می گویند : " اوه، باید عالی باشه که شما در طول 6 ماه در حال ساخت فیلم هستید. باید این بهترین قسمت باشه ". ولی این بهترین قسمت نیست.

برای چی ؟

همه چیز را در کنار هم جمع کردن تا اینکه بتوانی چیزی را که می خوای، طوری که میخوای، بیان کنی سخت ترین قسمت است. زمانی که شما با فیلم نامه تعامل برقرار میکنی و واقعا آن را شروع به بیان می کنی این بهترین قسمت است. سپس روی نسخه ویرایش شده کار میکنی، به اولین نسخه نگاه میکنی و از خودت لذت می بری. همچنین زمانی که زمان فیلم برداری می رسه، اطراف من را نورافکن ها برای نورپردازی، کل تیم ساخت فیلم قرار گرفته اند و هوای تازه که خود این هم میشه بهترین قسمت فیلم سازی. هر روز از فیلم برداری که می گذرد شما در حال خلق چیزی هستی، باید ساعت 4-5 صبح بیدار شوی و این خیلی عالی ست. مردم در مورد فیلم های من طوری صحبت می کنند انگار کاری ست که آدم توی خانه در یک اتاق در حال انجام است. فیلم سازی فعالیتی ست که شما بیرون از خانه انجام می دهی و واقعا کیف می دهد .


در مورد لباس های پاپی صحبت کنیم. فکر می کنم که لباس هاش با ظاهر و وضعیت، کلاس درس او مطابقت می کنند و در مورد شخصیت او حرف های زیادی می زنند.

کاملا همینطور است.

جالب ترین قسمت این هست که همیشه ما توی فیلم ها می بینیم که معلم ها، افسرهای پلیس یونیفرم به تن دارند و لباس هایی به تن دارند که شما میدونی خودشان نمی توانند با توجه به حقوقی که دارند تهیه کنند ولی پاپی اینطوری نیست.

این دقیقا اساسی ترین بخش ماجرا است، کل چیزی ست که من انجام میدم، یعنی جزییاتی را ترسیم می کنم، از آن لذت می برم که در دنیای واقعی واقعا وجود دارند، یعنی خلق یک دنیای خیالی که منعکس کننده دنیای واقعی است. زمانی که شما شروع به انجام کاری که در مورد آن صحبت می کردی، میکنی همه چیز حل می شود.

خیلی جالب است که نظر بعضی منتقدان را در مورد اینکه چقدر از پاپی متنفر بودند بخوانی. از نظر یکی از منتقدان شخصیت پاپی " شخصیتی کسل کننده و عقب مانده است " که او اصلا نتوانسته او را تحمل کند.

واقعا آدم ناراحت می شه و این نظر خیلی احمقانه است. شما با این نظر ناخودآگاه شروع به فکر در مورد این منقد، جهانی که آن ها در ذهن دارند، شیوه ای که با دیگر افراد تعامل دارند و اینکه چقدر آن ها دور افتاده از سایر افراد هستند و بی احساس  می کنی و به نوعی نمی توانی از فکر در مورد شیوه زندگی آن ها و فعالیت های حرفه ای آن ها دست بکشی.

شما زمانی که شروع به ساخت فیلم میکنی، فیلمی میخوای بسازی که بیننده ها با دیدن آن احساس خوبی داشته باشند ؟

من به اصطلاح " میخوام بیننده ها احساس خوبی داشته باشند " فکر نمی کنم. در واقع، یک جورایی، من همیشه میخوام بیننده ها به طریقی احساس خوبی کنند که حسی از زندگی و مردم و آنچه ما هستیم کسب کنند. زندگی و  مردم جالب هستند و من فیلم در مورد افراد و چیزهای اطرافمان به طریقی می سازم که انعکاسی از جهان باشد، یک ابزاری برای شیوه ای که من جهان را میبینم.

برچسب ها:, , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…