0 / 5 (0 votes)

بررسی و نقد فیلم Hell Is for Heroes

admin . جنگی, درام, ژانر

بررسی و نقد فیلم Hell Is for Heroes

جهنم برای قهرمانان است / Hell Is for Heroes / 1962 / دان سیگل

بررسی و نقد فیلم Hell Is for Heroes

شاید یکی از زشت ترین وجه های جنگ را بشود در فیلم Hell Is for Heroes یا جهنم برای قهرمانان دان سیگل دید.

داستان : گروهی از سربازان آمریکایی که برای برگشت به خونه میخوان آماده بشند بهشون اطلاع داده میشه که باید برن خط مقدم و با آلمانی ها مواجه بشند و ….. !

وجود جنگ در سینما عنصر مهمی ست، استفاده از این مورد در تاریخ دنیا با تمرکز فراوان بر روی جنگ های جهانی اول و دوم تا جنگ های داخلی یک کشور بسیار فراوان بوده است، فیلم هایی که در ژانر جنگ ساخته می شوند سبک های متفاوتی دارند بعضی از آن ها فقط بر زشتی آن تمرکز میکنند، بلاهایی که ممکن است جنگ بوجود آورد، شخصیت هایی که خورد می شوند، این فیلم ها زشت هستند چون زشتی را نشان می دهند و دیدن آن ها نظیر نوشیدن یک قهوه است ولی بعضی های دیگه زشتی های جنگ را در قالب طنز نشان می دهند که از این دست هم در سینما کم نداریم. به هرحال جنگ دروغگویی میخواد، زشتی میخواد، فریب میخواد، اعصاب قوی میخواد، روحیه انسانی برای جنگ ساخته نشده و خیلی زود کمرش زیر جنگ خم میشه، از اثرات جانبی و دیگر جنگ هم اصلا نمیشه گذشت.

من فکر میکنم دان سیگل ( دن سیگل) کارگردان کالتی به شمار میره، درسته خیلی شاهکار نداره ولی فیلم هاش اصلا بهشون توجه نشد این فیلم هم یکی از همون هاست که بازی استیو مک کویین نامی به خوبی در فیلم میدرخشه.
من از تم فیلم خوشم اومد و استفاده از تصاویر مستند به فیلم کمک میکنه ولی نمیشه هم از این گذشت فیلم در بین شاهکاری ژانر جنگ قرار نمیگیره ولی لذت دیدن داره.

در واقع فیلم Hell Is for Heroes با ترجمه جنگ برای قهرمانان داستان خستگی ست، خستگی از ترس ، از وحشت و دروغ و زشتی ، خستگی از اینکه چه بلایی میخواد سرت بیاد، دان سیگل به خوبی روحیه سربازان را در فیلم بعد از شنیدن اخبار بد و مواجه شدن با آلمان ها نشان می دهد، آن ها آماده شده بودند بروند خانه، آن ها میخواستند فرار کنند جان شیرین را به در ببرند ولی جنگ شوخی نداره و همین شوخی نداشتن تمرکز بر زشتی را نشان می دهد.

حواشی فیلم Hell Is for Heroes :

  • بعضی سکانس ها در شب گرفته شده تا عوامل کار در گرمای روز تلف نشوند !
  • در سکانسی از فیلم Bob Newhart که آن زمان یک کمدین بود با مقر فرماندهی یک مکالمه تلفنی قلابی برقرار میکند تا آلمان ها را گول بزند، او در اجراهای کمدی خود هم از این ترفند برای خنداندن تماشگران استفاده کرده بود یعنی مکالمه های فرضی، دان سیگل این سکانس را دوست نداشت ولی حرف او از طرف روسای استودیو رد شد و آن ها این سکانس را حتی برای افزایش شهرت نیوهارت ضروری دانستند چون این اولین تجربه سینمایی او بود.
  • در ابتدا فیلم نامه نویس Robert Pirosh قرار بوده است فیلم راکارگردانی کند ولی برخوردهای مداوم او با استیو مک کوئین باعث شد که این امر به دان سیگل موکول شود و فیلم نامه ای که پر از لحظه های کمیک بود را دان سیگل اصلاح کرد چون میخواست فیلمی درام داشته باشد، نیوهارت که برای همین جور نقش ها انتخاب شده بود از کارگردان خواست نقش او را حذف کند که درخواستش رد شد !
  • نق قول مشهوری از دان سیگل وجود دارد که : من هرگز یک فیلم در ژانر جنگ نمی سازم مگر اینکه ضد جنگ باشد، هیچ کدام از طرفین در جنگ برنده نمیشوند ، چقدر ملت های در حال جنگ ریاکار هستند. هر دو طرف روحانی ها و وزارت هایی دارد که از یک خدا می خواهند که آن ها را پیروز سازد. جنگ یک چیز بی خود، بی معنی و بیهوده است. واقعا درست است که جهنم برای قهرمانان است. و همچنین باید این حقیقت هم برابر با آن دانست که برای قهرمانان فقط یک جهنم وجود دارد.

 

 

 

برچسب ها:, , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…