0 / 5 (0 votes)

بررسی فیلم A Scene at the Sea

admin . ژاپن, ژانر, عاشقانه, کشورها

بررسی فیلم A Scene at the Sea

A Scene at the Sea / چشم اندازی در دریا / تاکشی کیتانو

فیلم A Scene at the Sea

این فیلم نظیر یک نگین میمونه که شما فرض کنید انگشتری داریم روی آن پر از برلیان و جواهر ولی اون وسط یک نگین سبز همیشه داره برق میزنه، با اونکه تمامی کارهای کیتانو برای من شاهکار هستند و ارزش فراوان تری نسبت به این نگین دارند ولی این نگین اونقدر جذاب است که شروع را با او داشته باشیم.

داستان : پسر تنهایی که ناشنوا هم هست ( و فکر کنم لال هم بود ) کسی رو نداره جز یک دوست دختر همانند خودش و این پسر در جمع آوری آشغال ها در نهادی مشغول به کار هست که طی یکی از این کارهاش تخته بورد موج سواری پیدا میکنه و اون رو تعمیر میکنه و ……….

یکی از مهم ترین فیلم های کیتانو محسوب می شود که متعلق به دسته فیلم های مینیمال است، فیلم های مینیمال دیالوگ اندک دارند، معمولا زمان زیادی صرف داستانگویی نمی کنند، شعار هرچه کمتر بهتر شعار دنیای مینیمال ها محسوب می شود و در این دنیا کوچکترین چیزها مفاهیم بزرگ پیدا می کنند.

فیلم بسیار مهمی ست از این نظر که بستر عاشقانه ای که دارد ملموس است، شخصیت ها باورپذیرند و داستان بسیار ساده است.

عنصر دریا یک ویژگی ثابت اکثر فیلم های کیتانو است، محلی که آرامش بخش بسیاری از ماها است.

در این فیلم کیتانو سکوت خاصی نهفته است، سکوتی که گاه توسط آهنگ ساز همیشه یار او شکسته میشود و بی نهایت ساندتراک این فیلم زیباست.

کیتانو در این فیلم کمدی رو خاص خودش انجام میده :
– اسم ما که توی لیست نیست .
– خوب معلومه نیست ما که اصلا اسم نویسی هم نکردیم-
– پس چرا اصلا ما اومدیم اینجا ؟

فیلم A Scene at the Sea یا با ترجمه فارسی چشم اندازی در دریا، یک نوع آرامش بعد از فیلم گنگستری کیتانو محسوب می شود که او بعدها این روند یک در میان را در فیلم سازی خودش رعایت کرد.

فیلم A Scene at the Sea اولین فیلم ساخته شده تحت پرچم Office Kitano ( کمپانی شخصی کیتانو ) بود و برای همین سعی شده است تا جایی که می شود کم هزینه باشد نگاهی به تدبیرهای کیتانو می اندازیم، استفاده از ساحل برای فیلم برداری چون نیازی به طراحی صحنه و وسایل دکور نیست، فیلم دیالوگ هم عملا ندارد شاید باید گفت مینیمال ترین فیلم کیتانو این فیلم باشد که موفقیت خوبی هم کسب کرد و نامزد بهترین کارگردانی، تدوین، فیلم نامه و آهنگ سازی شد ولی فقط Joe Hisaishi  استاد بود که با جایزه از جشنواره فیلم ژاپن برگشت، فردی که این اولین همکاری او با تاکشی کیتانو محسوب می شد.

ولی با این حال فیلم A Scene at the Sea برنده بهترین فیلم در 13 مین جشنواره فیلم یوکاهاما شد.

شاید یکی از دلایلی که آکادمی فیلم ژاپن برای بهترین کارگردانی فیلم به کیتانو هیچوقت روی خوش نشان نداده است ظاهر شدن کیتانو در سال 1989 با لباس یک گیشا ( لباسی زنانه)در جشنواره بود که کلا اعتبار این جشنواره زیر سوال رفت.

این فیلم از نقطه نظر دیگری نیز مهم است چون اولین کار Mori Masayuki در مقام تهیه کنندگی فیلم بشمار می رود که قبلا کارگردان تلویزیونی یکی از کارهای کیتانو بود و بعدا درسال 1988 به کمپانی کیتانو آمد و از سال 1992 به عنوان رییس بخش مدیریت این کمپانی منصوب شد.

فیلم چشم اندازی در دریا فیلم دلنشینی است که در آن کیتانو دوست داره مکث کنه روی تصویر ها تا بینندش هم کمی فکر کنه، دوست داره قاب رو خالی بذاره بعد کاراکترش وارد بشه.

به نظر من این فیلم دید کیتانو به نوعی از یک دنیای صامت و سینمای صامت است.

زیرنویس فارسی این فیلم هم من ترجمه کرده ام که در پکیج دوم زیرنویس ارائه می شود.

برچسب ها:, , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…