1 / 5 (2 votes)

بررسی و نقد فیلم Don Jon

admin . درام, ژانر, عاشقانه, کمدی

بررسی و نقد فیلم Don Jon

دان جان / Don Jon / 2013 / Joseph Gordon-Levitt

فیلم Don Jon

اون دقایقی که صرف  دانلود و دیدن این شد رو دوست دارم در زندگی ام پس بگیرم.

سعی برای بیان چیزی که از عهده اش بر نمی آید، فیلم Don Jon سعی می کند چیزی باشد که نیست، زور الکی چیزی که من اسمش رو میذارم.

داستان : جان که دوستانش رو به اسم دان جان ( دون خوان افسانه ای ) می خوانند پسرک جذاب و خوش استایلی ست که مبتلا به اعتیاد مشاهده فیلم های هرزه نگاری ست و…

فیلم Don Jon یک کمدی دیگر است که سعی میکند در قالب طنز پیام خودش را ادا کند. ریتم فیلم سریع و جذاب است، با توجه به محتوای فیلم و تجربه های شخصی که در زندگی هرکس ممکن است وجود داشته باشد فیلم جلوه ای دیگر در ذهن هرکس بوجود می آورد ولی اگه کمی عمیق فیلم را بررسی کنیم به موارد زیر میرسیم:

شخصیت خواهر دان جان یک شخصیت منفعل است که بود و نبودش فقط به یک جمله پر اندرز او به درد تو نمیخورد ختم می شود، نبود او هیچ لطمه ای به فیلم نامه نمی زد.

وجود خانواده دان جان هم چیز زایدی ست، اگر قرار باشد فیلم شخصیت محور باشد باید دلیلی برای اعمال او دیده شود و این امر از بنیاد خانواده بررسی می شود ولی شخصیت او نقش منفعلی دارد که تنها اعتیاد پدر به مشاهده فوتبال و فحش دادن میشه نکات طنز فیلم و بس !

این بین بازی مادر دان جان بسیار سرتر از تمامی شخصیت هاست.

شخصیت باربارا هم در فیلم نقش چندانی ندارد در حالیکه باید نقش یک اهرم و محرک برای تغییر رفتار جان باشد ولی اینچنین نیست انگار او اولین نفری ست که وارد زندگی چنین شخصی می شود و برفرض هم که اینطور باشد یک چیزی این وسط گم است.

همونطور که گفتم فیلم شخصیت محور بودنش بر داستانی بودنش ارجحیت دارد ولی این عشق دان جان به کلیسا و یا ماشینش و …. همگی عناصری هستند که در شخصیت او فقط این نکته را یادآوری می کنند به اسم اعتیاد و پایبندی به چیزهایی که دوستش دارد و چه بسا سکانس های اعتراف ممکن است زاید به نظر برسند.

پیام اخلاقی فیلم پیدا کردن عشق حقیقی ست و تمرکز داشتن بر رابطه سالم است در حالیکه راه درازی برای رسیدن به آن طی می شود و انگار اعتیاد به هرزه نگاری دست آویزی فقط برای جذاب کردن فیلم بوده است نه رسیدن به غایت نهایی.

فیلم Don Jon یک فیلم کامل نیست و نخواهد هم بود چون یک آش در هم برهم است که فقط انسان فلش بک هایی از زندگی شخصی را شاید با آن داشته باشد و در پایان هیچ تاثیری بر روی شما ایجاد نمی شود و حتی اگر فیلم را شیفت دیلیت کردید چیزی را از دست ندادید.

حواشی فیلم Don Jon :

  • بودجه 6 میلیون ولی فروش نزدیک به 30 میلیون.
  • اولین فیلم بلند کارگردانش.
  • ابتدا به فیلم NC17 داده شده بود.

 

برچسب ها:, , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…