0 / 5 (0 votes)

بررسی فیلم Faustrecht der Freiheit

admin . آلمان, جنایی, درام, ژانر, عاشقانه, کشورها

بررسی فیلم Faustrecht der Freiheit

فاکس و دوستانش / Faustrecht der Freiheit / 1975 / Rainer Werner Fassbinder

فیلم Faustrecht der Freiheit

همیشه توی دنیای سینما کارگردان هایی که افکار سیاه ، دیدگاه های سیاه نیست به دنیا ، افکار نهیلیستی و …. داشته اند ،سینماهایی که به شدت روانکانه و روانشناسانه دارند ( سینمای افرادی نظیر هانکه ) رو دوست داشته ام . مردمانی که رئالیسم بودن فیلم هاشون در تلخی گنجانده شده .
داستان : فرانز جوانی ست که در یک سیرک به عنوان " فاکس سر سخنگو " کار میکنه ، به دنبال تعطیلی سیرک بخاطر دستگیر شدن رئیس سیرک او که یک همجنسباز هم است و آرزوی پولدار شدن رو داره پس از آشنایی با مرد متمول مثل همیشه به دنبال خرید بلیط دیگری برای شرکت در لاتاری ست و….


سخن در مورد فیلم سخت هست ، درک فیلم کمی سخت هست برای بیننده عادی و کسی که به عمق تم و موضوع فیلم توجه نکنه .از قدیم بین فلاسفه یا مردمانی ( مخصوصا افراد طبقه مرفه و بالای هر جامعه : نمونه های بارز در هر جامعه ای بوده ، شوروی سابق ، نژاد پرست های انگلیسی و آلمانی ، آمریکای دهه های 20 30 و نگرش به نژاد سیاه و …. ) ایدئولوژی وجود داشته مبنی بر اینکه یک نوع " انتخاب طبیعی " در زندگی انسان ها نظیر حیات وحش وجود داره یا باید داشته باشه به این معنی که گروهی باید فدای گروه دیگری شوند و حق پیشرفت ندارند ، استثمارهای روحی و جسمی و جنسی در هر رده سنی وجود داشته . در فیلم میبینیم فاکس از یک گروه مردم زیر طبقه عادی محسوب میشه ، نوعی حس حقارتی که بهش در مقایسه با Eugen دست میده ( Eugen که از یک طبقه مرفه هست ، او تحصیلات عالیه داره و دارای توانایی صحبت به یکی دو زبان دیگر و حس هنرشناسی و …. ) باعث میشه تلاش داشته باشه از او طبقه ای که هست رها بشه : یاد گرفتن زبان دیگه ، تلاش برای یاد گرفتن آداب و معاشرت مخصوص طبقه دیگه و همچنین نوع پوشش همگی نشان دهنده این امر هست ولی تو گویی دست های نهانی وجود داره که دست فاکس رو مینده ، انگار اون عشقی که فکر میکنه باید عرضه بداره باید همرده ی کلاس فردی باشه تا مورد مقبول قرار بگیره و حق زندگی نداره . انگار انسان بسته به نوع سرشت و خانواده جای پیشرفت نمیتونه داشته باشه.
و حرف های زیادی که در لایه های فیلم خوابونده شده و مجال صحبت براشون نیست.
کارگردان عزیز در نقش فاکس به خوبی ایفای رل کرد.

فیلم Faustrecht der Freiheit یا به ترجمه فارسی فاکس و دوستانش یا روباه و دوستانش فیلمی ست که پایان آن آدم را یاد زندگی شخصی رینر ورنر فاسبیندر می اندازد، شیشه قرصی و تمام ! فیلم تلخی که حوصله بیننده عادی را سر می برد ولی کافی ست که جذب آن شوید….

 

برچسب ها:, , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…