0 / 5 (0 votes)

بررسی فیلم قتل برحسب قرارداد

admin . نوآر, نوآرهای کلاسیک هالیوود

بررسی فیلم قتل برحسب قرارداد

فیلم قتل برحسب قرارداد

قتل برحسب قرارداد / Murder by Contract / 1958 / Irving Lerner

خوب بهتر دیدم معرفی فیلم های نوآر با این فیلم باشه

این فیلم در پایان دوره نوآر و تقریبا آغاز نئوآور ها کیفیتی داشت که نوآرهای دیگه در اوج خودشون نداشتند ! و یکی از بهترین نوآرهایی ست که من دیدم
داستان : کلود یک قاتل به تمام حرفه ای و بسیار باهوش هست، اعتماد به نفس بالای او خیلی زود او رو در بالاترین رده خودش قرار میده ولی ماموریت جدید او اصلا آسون نیست چون…..

 

فیلم بسیار باکیفیتی بود که شروعی که داشت ویرانم کرد، این نحوه شروع کردن فیلم و نوای گیتار چیزی نیست که آدم از یک نوآر انتظار داشته باشه، هرچه فیلم جلوتر میره شخصیت های اندک فیلم بیشتر در فیلم جای خودشون رو باز میکنند، کلود مردی ست محکم ولی یک نقطه ضعف داره به دلایلی که هیچ وقت نمی فهمیم و بهتر هست نفهمیم ( خاصیت نوآر زهرآمیز بودن زن در هر قالبی ست و خواه ناخواه ممکن این زهر منتقل بشه ) رابطه خوشی با زن ها نداره . نمیشه بیشتر توضیح داد و کیفیت فیلم رو از بین نبرد. ولی باید گفت سکانس انتهایی فیلم و اون دو کلوز آپ بی نظیر هستند.

در واقع فیلم قتل برحسب قرار داد فیلمی ست که شخصیت زن را حذف کرده است، درست است که شخصیت فرعی ماست که زن است ولی زن در فیلم های نوآر یک عنصر کلیدی است که در این فیلم حذف شده است ولی باز هم میبینیم کلیت فیلم روی آن می چرخد

نمره ی من 8.5

—–

یک فیلم کوتاه 5 دقیقه ای هم دیدم که در اصل یک مقدمه است
معرفی مارتین اسکورسیزی از قتل برحسب قرارداد / Martin Scorsese's introduction
خوب فیلم را که معرفی کردم یک فیلم عالی هست
هدفون رو زدم و سعی کردم تمامی جمله های اسکورسیزی رو متوجه بشم گرچه خیلی خیلی تند حرف میزد !

فیلم قتل برحسب قرارداد -

اسکورسیزی در این مقدمه از بی همتایی این فیلم حرف میزنه، از اینکه زمانی که فیلم رو 14 15 سالگی دیده چه تاثیر بسزایی روش داشته که به مرور زمان افزایش پیدا کرده، بطوری که زمانیکه میخواسته خیابان های پست رو بسازه دوست داشته از این فیلم الهام بگیره ولی زمان و همچنین تدوین چنین اجازه ای رو بهش نداده ولی سر فیلم راننده تاکسی به نوعی استفاده کرد.
از بی همتایی موزیک این فیلم حرف میزنه و اینکه چطور با شخصیت فیلم اون نوای گیتار همخوانی داره و به مرور یک نوع ارتباط کاملی برقرار میشه. کمی هم مقدمه از تاریخچه فیلم ها و فیلم های هاواکس و فورد و هیچکاک و موج نو کشورهای فرانسه و انگلیسی و فلینی و آنتونی و ژاپن در همون حین میگه و سپس از کارگردان این فیلم یاد میکنه که این کار اثر برجسته به تمام معناش به شمار میره، کارگردانی که در مرحله پست پروداکشن یکی از فیلم های اسکورسیزی از دنیا میرود و نقش سوپروایزر برای تدوین فیلم نیویورک نیویورک اسکورسیزی بر عهده او بوده است.
اسکورسیزی میگه این فیلم زمانی که توی سینما همگان دیدن توجه خاصی به نحوه ساخت و … نداشتن و حتی خودش لذت فراوانی نبرد ولی به مرور اثر اون زیاد شد و الان لذت فراوانی میبره بطوری که همون قدیم هم خیلی ها از عجیب بودن و یگانه بودن اون در شگفت شدند.
همین دیگه کل 5 دقیقه حرف زدنش بود.
 

برچسب ها:, , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…