0 / 5 (0 votes)

بررسی و نقد فیلم Sunset Blvd

admin . بررسی جامع اسکار, درام, ژانر, سال های 1959 تا 1949, نوآر, نوآرهای کلاسیک هالیوود

بررسی و نقد فیلم Sunset Blvd

سانست بولوارد / Sunset Blvd. / 1950 / بیلی وایلدر

فیلم Sunset Blvd

من از اونایی هستم که معتقدم فیلم نوآر نبود سینما نبود ! حالا وایلدر یکی دوتا نوار ساخت همونا بس بود که استاد نشون بده در هر سبکی وارد بشه استاد است !

این فیلم از اون دست شاهکارهایی ست که بارها دیده هم بشه لذتش دوبرابر میشه !

داستان : جو نویسنده ای ست که با رکود در کارش مواجه شده و فیلم نامه هایش خریدار نداره، روزی به دنبال فرار از دست افرادی که از بانک برای توقیف ماشینش اومدن به خانه زنی راه پیدا میکنه که از قضا ستاره سابق سینمای صامت است و………

 

فیلم نوآر یعنی سیاهی، یعنی پوچی، یعنی باخت، یعنی شکست، یعنی سیگار پشت سیگار، یعنی درگیری احساسی، یعنی تلاش برای گنده بودن، یعنی زندگی !….
وایلدر کارگردان بزرگی ست، هیچ کس نمیتونه منکر این بشه. فیلم Sunset Blvd هم با ترجمه فارسی سانست بلوار یا بلوار سانست هم بیش از حد بزرگ است، بازی عالی بازیگرهاش بویژه گلوریا سوانسون با اون اغراق بیش از حد در بازیش، با اون حالت متفاوتی که به چشم هاش میده که انگار از تغییر زمونه تعجب کرده و نمی خواد باور کنه، دیالوگ نویسی که شاخص فیلم های وایلدر است و نحوه روایتی که خیلی جلوتر از زمان خودش هست همگی باعث میشه این سیاه سفید دوست داشتنی از خیلی فیلم های این سبک بالاتر قرار بگیره.
ویلیام هولدن در این فیلم عالی ظاهر شد یک بازیگر ناشناس که وایلدر بهش اعتماد کرد ولی جونش رو بالای میخوارگی داد !

فیلم Sunset Blvd فیلم بزرگی ست، نحوه فیلم برداری آن یک سر و گردن از فیلم های زمان خودش بالاتر است، توجه شما را به سکانس های نهایی و بازی سوانسون جلب میکنم. بعد از ساخت این فیلم نحوه روایی خیلی از فیلم ها هم عوض شد، حالا میشد بار دیگر دید سینما می تواند فراتر از تخیل عمل کند، چیزی به اسم منطق نداشته باشد و هنوز لذت بخش باشد. از این شیوه روایی وایلدر بارها بعدا استفاده کردند. فیلم Sunset Blvd یک نوآر واقعی ست نوآری که در آن شخصیت زن اسیر ذات خودش است، ذاتی که در آن گم شده است و با آن مرد هم اسیر میکند و به پایین می کشد، ذاتی که در آن مرد را برای خود و فقط خود می داند ! این فیلم بازی عالی وایلدر در اوج کارنامه فیلم سازی اش با سینما بود و چه بسا نوآری بهتر از آن به سختی دیده شود !

حواشی فیلم Sunset Blvd :

  • اسکار سال 1951 یکی از بهترین اسکارها است که من فیلم های زیادی از اون اسکار دیده ام که به مرور هرچی معرفی نشده در سایت قرار میگیرد. فیلم بیلی وایلدر هم با 11 اسکار نامرد اسکار بود که توانست 3 بخش را برنده باشد، اسکار بهترین فیلم نامه، بهترین موزیک برای یک فیلم درام یا کمدی، بهترین دکوراسیون برای فیلم سیاه و سفید.
  • دستمزد سوانسون برای فیلم وایلدر حدود 150 هزار دلار فقط بود! سوانسون اون موقع وضعیت خوبی از نظر بازیگری نداشت و به نوعی توسط استودیوی پارامونت فراموش شده بود به خاطر ضررهای زیادی که به اونها زده بود.
  • ویلیام هولدن رو وایلدر با این فیلم یک ستاره کرد و دوست همیشگی هم شدند و در فیلم های بعدیش هم وایلدر از او استفاده کرد.
  • بودجه نزدیک به 1.75 میلیون دلار ولی فروش 5 میلیون دلار.
  • صحنه ای که هولدن و شخصیت بتی در فیلم همدیگر را می بوسند وایلدر به عنوان یک جوک اعلام کات نمی کند گرچه او برداشت خود را انجام میدهد و اجازه می دهد آن ها به بوسیدن ادامه دهند ولی کسی که کات می گوید همسر هولدن است که از قضا اون روز سر صحنه آمده بود !
  • موسسه فیلم آمریکا در سال 1998 به عنوان 12 مین فیلم برتر تاریخ از این فیلم یاد میکند و در سال 2007 16 مین فیلم برتر .
  • ستاره دیگر فیلم های کلاسیک Mae West بازی در این فیلم را رد کرد به دلیل اینکه زیادی برای ستاره یک فیلم صامت خودش را جوان می دانسته است.
  • در واقع این جورج کیوکر بود که سوانسون را برای بازی در این فیلم پیشنهاد داد.
  • این پایان کار همکاری 12 ساله بین وایلدر و برکت بود.

 

 

برچسب ها:, , , , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…