0 / 5 (0 votes)

بررسی فیلم To Be or Not to Be

admin . جنگی, ژانر, سال های 1949 تا 1939, کمدی

بررسی فیلم To Be or Not to Be

To Be or Not to Be / بودن یا نبودن / ارنست لوبیچ / 1942

فیلم To Be or Not to Be

داستان : گروه نمایشی در لهستان می خواهند نمایشی در مورد هیتلر بر روی صحنه ببرند. ولی شروع جنگ جهانی دوم و حمله آلمان به لهستان کار کاسبی آن ها را تخته می کند. تا اینکه یک جاسوس آلمانی از سمت انگلستان وارد لهستان می شود و………

 

ارنست لوبیچ برای من یک کارگردان اصیل و بزرگ محسوب می شود، قبل از اینکه به خود فیلم بپردازیم بهتر است کمی در مورد لوبیچ حرف بزنیم، متاسفانه بسیاری از آثار لوبیچ نایاب هستند برای همین اختصاص دادن یک بخش اختصاصی برای او را صلاح ندونستم.

لوبیچ یک یهودی آلمانی بود که در آلمان پایه گذار مکتب خاصی بود، او یکی از اعضای با استعداد و پر نبوغ UFA ( سازمان اونیورزوم فیلم ) آلمان بود، زمانی که آلمان به سمت مکتب اکسپرسیونسمی داشت پیش می رفت و اوج می گرفت لوبیچ با نحوه فیلم برداری خلاقانه خود پایه گذار عصری جدید بود. بعد از مهاجرات او به هالیوود، او سبکی جدید بنیاد نهاد، کمدی های او کمدی های جنسی بودند که البته صریح نبودند، چشمک ها، حالت و رفتارها همه چیزهای جدیدی برای سینمای هالیوود بود، لوبیچ به خوبی توانست در هالیوود خودش را جا بندازد بطوری که در 1935 رییس کمپانی هالیوود هم شد، منتقدان اون دوره می گفتند : " لوبیچ، مقدمات ورود کمدی اروپایی با همه جذابیت، انحطاط و هرزگی اش به آمریکا فراهم آورد ".

ورود لوبیچ به هالیوود باعث شد که افراد زیادی از سبک او پیروی کنند، بیلی وایلدر همیشه تحسین گر او بود و خود را به نوعی مقلد سینمای او می دانست، او نورپردازی سینمای آلمان را به هالیوود آورد و برش های سریع، کمدی های گفتاری و ریتم سریع از خوبی های فیلم های او بودند.

فیلم To Be or Not to Be یا به ترجمه فارسی بودن یا نبودن، یک هجویه جنگی ست، یک شوخی با هیتلر، شروع فیلم به صورت  سریع و عالی ست، آهسته نریشنی رو داریم بعد ناگهان دوربین به صورت سریع روی چهره های مردم زوم می کند، از این ور به اون ور می رود.

فیلم بودن یا نبودن، یک کمدی عاشقانه است ولی هیچوقت نظیر اکثر کمدی های هالیوودی نه تلخ است و نه در آن معشوق و عاشق به هم می رسند، فیلمی ست که یکی از بهترین کمدی ها محسوب می شود، شوخی های تئاتری، فضاسازی عالی و قاب بندی از خوبی های فیلم است.

فیلم To Be or Not to Be

حواشی فیلم :

  • در سال 2006 این فیلم توسط پرمیر به عنوان یکی از 50 فیلم برتر سینمای کمدی معرفی شد.
  • این فیلم به سال 1983 مورد بازسازی قرار گرفت و ریمیک از آن ساخته شد که چون اون هم نظیر این نامزد اسکار بود اون رو هم تهیه کردم و بعد میبینم.
  • فیلم در رشته بهترین موزیک برای فیلم درام یا کمدی نامزد اسکار بود ولی برنده نشد.

 

برچسب ها:, , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…