5 / 5 (1 votes)

بررسی سینمای تاکاشی میکه

admin . ژاپن, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی سینمای تاکاشی میکه

CineVegas 2004 - Portrait Studio Day 6

میخوام برگ دیگه ای از دفتر یک نگاه، یک کارگردان رو ورق بزنم.

هدف این دفعه شناسوندن سینمای یک سری کارگردان آسیایی به دوستان است.

خیلی دوست دارم با تاکشی کیتانو شروع کنم ولی قسمت شد که این دیوانه آسیایی را بشناسیم !

 

تاکاشی میکه کلا 89 فیلم ( فعلا ! ) داره که من 60 فیلم ازش دارم، فکر کنم یکی از کامل ترین آرشیو های این بشر را توی ایران دارم و حدود 5-6 تای دیگه هم میتونم تهیه کنم و به مرور تهیه میکنم ولی بقیه فیلم های میکه بسیار بسیار کمیاب هستند انگار اصلا منتشر نشده اند !

میکه کارگردانی بسیار پرکار هست، به همه چیز سرک میکشد، او از روی ویدیو گیم ها، بازی های کامپیوتری همه چیز فیلم می سازد، او تمامی ژانرها از کمدی و رومنس و موزیکال گرفته تا تخصصش جنایی و گانگستری و یاکوزا را محک میزنه، میکه کارگردان آوانگاردی ست که حتی با بازی سازی کلاسیک های نامی ژاپن نظیر کارهای کوبویاشی کبیر باز هم از اعتبار خودش نمی کاهه و همیشه میتونیم ببینیم چطور هنر، ذوق، جنون در فیلم هایش جریان دارد.

به مرور سعی میکنیم تمامی فیلم هایی که از میکه در آرشیو بنده هست معرفی کنم و اینکه نیمچه نقدی برای هرکدوم داشته باشیم و مهم تر از همه مولفه های سینمای تاکاشی میکه را با همدیگر بهتر بشناسیم.

فعلا نگاهی به خود تاکاشی میکه میندازیم :

تاکاشی میکه در 24 آگوست سال 1960 در ژاپن متولد شد، او یکی از خلاق ترین، نیرومند ترین کارگردان های معاصر ژاپن به شمار می رود.

شهرت تاکاشی میکه به خاطر دارا بودن سینمایی شدیدا خشن، انحراف های عجیب و شدید جنسی شخصیت ها در فیلم ها، شوک دادن فراوان به بیننده و سینمایی فراتر از منطق است.

بسیاری از کارهای میکه پر از خون ریزی و خشونت گرافیکی است که بعضی از آن ها به شیوه کارتونی در فیلم هایش نمایش داده می شوند.

بسیاری از کارهای میکه فعالیت افرادی را نشان می دهد که کار خلاف می کنند ( بویژه یاکوزا ).  سینمای میکه آکنده از طنز تلخی ست که بسیاری از مرز های سانسور در سینما را رد می کند و فراتر از آن پیش می رود.

در فیلم های میکه شخصیت های زن و مرد برتری خاصی ندارند گاهی اوقات شخصیت های زن سردرگم هستند و چیزی فراتر از طبیعت خود نشان می دهند نظیر فیلم های ویزیتور کیو (Visitor Q (2001 و تست بازیگری Audition (1999) و گاهی اوقات این مردان هستند که در بعدهای روانشناسی زندگی خود اسیر شده اند و رفتاری عجیب نشان می دهند.

از برجسته ترین کارهای میکه می توان به ایچی قاتل اشاره کرد Ichi the Killer (2001)، فیلمی بسیار عجیب که با خشونت بسیار بالایی عجین شده است و هر بیننده ای تحمل این فیلم با ابعاد گسترده روانشناختی را ندارد. باید اشاره کرد که با وجود شهرت فراوانی که تاکاشی میکه دارد، او قادر به فیلم های آرامی نیز بوده است نظیر Zebraman, The Great Yokai War، و یا اینکه فیلم های تاریخی هم نیز ساخته است و یا اینکه فیلم هایی به سبک فیلم های جاده ای نظیر مردمان پرنده ای در چین The Bird People in China نیز از کارهای متفاوت این کارگردان همه فن حریف به شمار می رود.

تاکاشی میکه 1

در بعضی فیلم های او نظیر " مرده یا زنده " حتی شاهد ترکیب خشونت و عواطف و احساسات با هم هستیم.

در سال 2005 حتی تاکاشی میکه کارگردانی یکی از قسمت های سریال " اساتید وحشت " را بر عهده گرفت. سریالی که بسیاری از اساتید وحشت سعی در ساخت هر قسمت آن داشتند نظیر جان کارپنتر یا داریو آرجنتو. زمانی که میکه قسمت خودش را ساخت به قدری این فیلم متفاوت و برای پخش متفاوت و دارای خشونت زیاد شناخته شد که شبکه پخش، پخش آن را  لغو کرد اگرچه به عنوان یکی از قسمت های این سریال در هنگام انتشار دی وی دی مربوطه از سریال باقی ماند.

حواشی دیگری در مورد میکه و زندگی و کارهایش

میکه در اوساکا به دنیا آمده است، جایی که در آن خانواده طبقه کارگر ژاپن و مهاجرین زندگی می کردند. در طول جنگ جهانی دوم پدر بزرگ تاکاشی میکه در چین و کره زندگی می کرد و پدر او در سئول متولد شد. پدر او یک جوشکار بود و مادرش یک خیاط.

با آنکه میکه ادعا کرده است به ندرت در مدرسه شرکت کرده است، او از مدرسه فیلم یوکاهاما فارغ شد و تحت تعلیم کارگردان نامی دیگر ژاپنی یعنی Shohei Imamura قرار داشت کسی که رییس و موسس این مدرسه محسوب می شد.

میکه ابتدا با ساخت کارهای تلویزیونی شروع کرد. شروع فیلم های سینمایی او با فیلم گنگستر سوم (The Third Gangster ) بود، اگرچه Shinjuku Triad Society (1995) بود که برای او شهرت در جامعه سینمایی به دست آورد و توجه عموم را به خودش جلب کرد.

در سال 2000 میکه با ساخت فیلم " تست بازیگری " توانست شهرت بین المللی برای خودش به ارمغان آورد، فیلم های بعدی او مخصوصا ایچی قاتل در جشنواره های فیلم بین المللی راه پیدا کردند و او بیش از پیش مشهور شد. بعد از آن تاکاشی میکه در چشم بینندگان غربی به یک کارگردان کالت تبدیل شد که هر کس سینمای او را نمی تواند دنبال کند و دوست داشته باشد، فیلم های اخیر تاکاشی میکه در جشنواره کن فرانسه راه پیدا کرده اند.

میکه ادعا می کند که محبوب ترین فیلمش Starship Troopers است و او کارهای افرادی نظیر کوروساوا، هیدو گوشا، دیوید لینچ، دیوید کروننبرگ و پاول ورهون را همیشه تحسین می کند.

یکی از فیلم های عجیب میکه همونطوری که ذکر شد ایچی قاتل است که میکه آن را براساس یک مانگا به همین نام ساخته است. خشونت بسیار بیش از حدی که میکه در این فیلم بکار برده است باعث شده است در جشنواره فیلم بین المللی تورنتو تماشگران کیسه هایی مخصوص بالاآوردن دریافت کنند که روی آن  لوگوی فیلم قرار داشت.

هیئت بررسی فیلم بریتانیا اگرچه پخش نسخه آن کات این فیلم را ممنوع کرد و هنگ کنگ 15 دقیقه از فیلم را کم کرد.

در زیر لیست فیلم هایی که از تاکاشی میکه به مرور معرفی می شود آورده می شود :

 

برچسب ها:, , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…