0 / 5 (0 votes)

بررسی جامع فیلم نوآر – مقاله دوم

admin . سبک های سینمایی, مقالات سینمایی, نوآر

بررسی جامع فیلم نوآر – مقاله دوم

در مقاله قبلی سعی کردیم کمی در مورد فیلم نوآر صحبت کنیم و در این مقاله به مطالب مرتبط با نوآر ادامه می دهیم

فیلم نوآر

در مقاله قبلی با مفهوم نوآر آشنا شدیم، بعضی ویژگی های این سبک گفته شد و حال…

 

 

آیا اکثر فیلم های نوآر درجه دو هستند ؟

یک تصور غلط وجود دارد. در دهه 40 فیلم های درجه دو جنایی زیادی ساخته شد ولی بسیاری از آن ها آن کیفیت فیلم های درجه یک " نوآر " نظیر غرامت مضاعف، قاتلین، بوسه مرگ، Out of the Past را نداشتند. این فیلم های درجه دو در واقع کپی از فیلم های پیشروی این سبک بودند. بعد از مدتی تهیه کنندگان و صاحبان استودیو ها متوجه شدند که این سبک فیلم ها نیاز به هزینه و بودجه زیادی ندارند و همین امر باعث نزول ناگهانی خیل عظیمی از این فیلم ها شد، نمی توان مطمئن بود اون زمان آیا وضعیت اقتصادی آمریکا هم در این امر نقش داشت یا نه، ولی این جنبش باعث شد که به زودی این فیلم ها به فیلم های مستقلی تبدیل شوند که دیگر گیشه را هدف نمی گرفتند.

پس پایان دوران فیلم نوآر به این دلیل بود که دیگر مردم برای دیدن آن پول  نمی دادند ؟

در واقع نوآر پایان نیافت. به تلویزیون راه یافت. در دهه 50، هالیوود  باید خودش را برای جنگیدن با تلویزیون آماده می کرد. باید مردم را دوباره برای کشاندن به سینما به دام می انداخت، استودیو ها باید به آن ها چیزهایی نشان می دادند که در خانه نمی توانستند ببیند. نتیجه این امر، فیلم های رنگی، فیلم های پرخرج و پر از سیاهی لشگر بود چیزهایی که ضد نوآر محسوب می شدند. اما بسیاری از همان نویسنده ها و کارگردانان و بازیگرانی که زندگی خود را وقف نوآر کرده بودند به تلویزیون کوچ کردند.

نام کدام بازیگران با نوآر عجین شده است ؟

فیلم نوآر

Robert Mitchum, Burt Lancaster, Robert Ryan, John Garfield, Richard Widmark, Richard Cont و البته همفری بوگارت یک نمونه از این افراد هستند. و شاید از شخصیت های زن بتوان بازیگرانی نظیر

Barbara Stanwyck, Joan Crawford, Marie Windsor, Audrey Totter, Claire Trevor, Gloria Grahame و Lizabeth Scott را نام برد.

آیا می توان فیلم های واقع گرای الان را فیلم نوآر نامید ؟

زمانی که شما فیلمی نظیر " محله چینی ها " را یک فیلم نوآر کاراگاهی کاملا می دانید، این بحث را واقعا می توان در پیش گرفت. فیلم هایی نظیر، Bound, L.A. Confidential, Memento, Insomnia, The Grifters, The Man Who Wasn't There را باید نوآر های مدرن دانست. آن ها را می توان گسترش خالصانه نوآرهای کلاسیک دانست که مربوط به عصر معاصر هستند.

سخن در مورد نوآر را نمی توان در همین دو مقاله تمام کرد ولی سعی می شود به فراخور زمان و در طول زمان در این زمینه باز هم صحبت شود. در پایان این مقاله لیست فیلم های نوآری که  در سایت معرفی می شود بعدا آورده می شود.

 

برچسب ها:, , , , ,

بازتاب از سایت

نظرات (2)

  • Pulp

    |

    عالی بود ؛ ممنون .

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…