0 / 5 (0 votes)

تکنیک های سینمایی – Crane Shot

admin . تکنیک های سینمایی

تکنیک های سینمایی – Crane Shot 

Crane Shot

 

خوب پایه و اساس سینماتوگرافی شات و نما است، اول باید از نماهای ساده شروع میکردم ولی خوب ترجیح دادم نظم خاصی نداشته باشم و هرچند وقت یکبار یک تکنیک یا یک مبحث رو با دوستان باهم بررسی کنیم

امروز به مبحث Crane Shot یا با عناوین فارسی : شات کرین، نمای کرین، نمای جرثقیلی، شات جرثقیلی می پردازیم که یکی از شات های مورد علاقه من است.

 

همانطوری که از اسم Crane Shot مشخص است این شات بر روی زمین نیست، زمانی که فیلم برداران و کارگردانان بدنبال این بودند که به دوربین تحرکی بدهند که بیننده ها به عنوان یک چشم ناظر بر حوادث و سکانس ها تسلط داشته باشند یا اینکه میخواستند سکانس هایی را بگیرند که جزییات آن باید در یک نمای کلی نمایش داده میشد، و یا اینکه گرفتن چندین سکانس متوالی را میخواستند در یک نمای کلی نمایش دهند این تکنیک به کمک آن ها آمد.

شاید قدیمی ترین استفاده از این نوع شات به سال 1915 و فیلم Intolerance گریفیث بر میگردد ( البته IMDb سال این فیلم را 1916 اعلام میکند ! )

نمای کرین

که همانطوری که در تصویر مشخص است در یک نمای کلی و تقریبا از بالا شاهد سکانس و لوکیشن هستیم و در این سکانس به تدریج دوربین نزدیکتر می شود.

بطور رسمی در سال 1929 بود که استودیوی یونیورسال با هزینه 400 هزار دلار که رقم بسیار بالایی در آن زمان بود اولین نمونه Crane یا جرثقیل را به منظور گرفتن این نوع شات ها در فیلم Broadway که یک موزیکال بود ساخت.

Crane Shot

استفاده از Crane Shot در سینما می تواند با سرعت فراوان، با سرعت متوسط و یا آهسته صورت گیرد در فیلم Raising Arizona به عنوان مثال این حرکت بسیار سریع است

Crane Shot

و در نمونه های سینمایی دیگر نظیر روز و روزگاری در غرب لئونه بسیار از این نوع شات استفاده کرده است همگی آهسته و بسیار موثر

شات جرثقیلی

 

ولی شاید مورد علاقه ترین این نوع شات ها به سینمای اورسن ولز افسانه ای برگردد که در فیلم های Citizen Kane و Touch of Evil به طرز استثنایی از این نوع شات استفاده کرده است و هرگز نمی توان سکانس آغازین و افتتاحیه نشانی از شر یا Touch of Evil را که به صورت وسیعی از این شات بدون کات و کامل استفاده شده است غافل شد

Crane Shot

استفاده از این شات در فیلم های سایلنت برای نشان دادن صحنه های بزرگ نمود فراوانی داشته است که مثال اون رو در فیلم گریفیث باهم شاهد بودیم.

دوستانی که علاقه مند هستند مستند 15 دقیقه ای Moving Pictures On The Crane Shot به کمک آن ها می تواند بیاید 🙂

استفاده از این مطالب با ذکر منبع اشکالی ندارد.

حقوق این نوشته متعلق به سایت myshots.ir می باشد

برچسب ها:, , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…