1.33 / 5 (3 votes)

بررسی و نقد فیلم The Wild Bunch

admin . بررسی جامع اسکار, ژانر, سال های 1979 تا 1969, وسترن

بررسی و نقد فیلم  The Wild Bunch

 این  گروه خشن / The Wild Bunch / 1969 / سام پکین پا

بررسی و نقد فیلم The Wild Bunch

حس این رو داشتم که سایتم کامل نیست، از سام پکین پا قبلا حرف زدم ولی از فیلم The Wild Bunch نه ؟ خیلی هنوز توی سایت وسترن معرفی نشده و شاید بهتر باشه با این وسترن جریان ساز و مهم سینما بیشتر آشنا بشیم که نامزد 2 اسکار هم بود و هیچوقت آنطور که باید مورد تقدیر قرار نگرفت.

داستان : گروهی از یاغی ها که کارشون دزدی ست و غارت در یکی از دستبرد های خودشون به صندوق مالک راه آهن شهری خیلی زود متوجه میشن یکی از رفقای سردستشون که دستگیر شده حال به دنبال گرفتن و تحویل دادن اونهاست . این دستبرد….

فیلم The Wild Bunch یک افتتاحیه بسیار زیبا داره یک سکوت و هارمونی که مانند آرامش قبل از طوفان است . پکین پا با به جریان انداختن خشونت در دل هر شخصیتش از روند جهانی این امر سخن میگه . داستان گویی بسیار عالی صورت گرفته و استودیوی برادران وارنر یکی از بهترین کارهای خودش رو انجام میده ,فیلمی که 3 داستان موازی ( سرقت اسله ها-سرنوشت یاغی ( ژنرال ) مکزیکی – تعقیب پایک و دار و دسته اش ) رو به خوبی روایت میکنه و بین سکانس هایی که خشونت روی پرده پاشیده میشه یک استراحتی به بیننده داده میشه با استفاده از موقعیت های لایتی که باید بیننده نفسی بکشه . فیلم رو یکبار دیگه حدود 30 دقیقه اش رو دیده بودم ولی ول کرده بودم شاید به خاطر اینکه اون سکانس های آغازین رو دوباره ببینم که یک عنوان بندی عالی هم در فیلم به چشم می خوره .
به هر حال فیلم بسیار خوبی ست که دیالوگ پایک هرچند کوتاه ولی به یاد ماندنی تر از هر فیلم وسترن دیگه ای میتونه باشه " لتس گو ".

اگر چند روز به مرگم نزدیک باشه و ازم بخوان از هر ژانر یک فیلم ببینم بی شک از وسترن ها فیلم این گروه خشن رو انتخاب میکنم. سام پکین پا هیچوقت به اون جایگاه اصیل خودش دست نیافت.

حواشی فیلم The Wild Bunch :

  • زمان پیش نمایش فیلم در کنزاس سیتی 30 تا از تماشگرها از سالن همون 10 دقیقه ای اول بیرون زدند و حداقل یکی از اونها توی کوچه بیرون سالن سینما بالا آورد – طعم خشونت این فیلم برای خیلی ها قابل هضم نبود و باعث شد و چیزی حدود 34-35 سال بعد جو باب بریجز در کتاب خودش با عنوان فیلم های شوک دهنده ی عمیقا آشفته کننده که تاریخ رو تغییر دادند از این فیلم هم یاد کند.
  • جالبه بدونید این فیلم تازه با ادیتی که کارگردان میزنه ( مردی که ازش به عنوان Bad-Boy Director یاد میشه )از 190 دقیقه به 143 تقلیل پیدا میکنه – این نسخه ای که 134 دقیقه است زمانی که کارگردان به تعطیلات به هاوایی میره توسط تهیه کننده و استودیو زده میشه ( کلا دل خوشی من در مطالعات سینماییم از این استودیوی اسرائیلی ( برادران وارنر اسرائیلی ) هالیوود ندارم ! )
  • جالبه بدونید در مورد فیلم نظریات گوناگونی در طول زمان داده شد : فیلم اظهار نظری در مورد ویتنام است ! – فیلم بی حرمتی به زن هاست ! – در فیلم تم همجنس بازی دیده میشه !!!! و …
  • جالبه بدونید ژنرال ماپاچی که در فیلم دیده میشه مشهورترین بازیگر / کارگردان اون زمان مکزیک ( و شاید یک از افراد حال این کشور) به شمار میرفته ! کسی که بارها مورد تحسین پکین پا بود و خودش در بچگی 7 سالی در انقلاب مکزیک شرکت داشت .
  • کمتر کسی میدونه ولی تدوین فیلم برای کارگردان 1 سالی زمان برد و 3643 عدد کات زده شد ! که برای فیلمی با این کیفیت در اون زمان و شاید کلا یک رکورد باشه . شما شاید ندونید ولی سکانس آخر در عرض 7 دقیقه 339 کات زده میشه ! کات هایی که با چشم عادی تشخیصشون بسیار مشکل است برای هر شخصی.
  • هیئت ریتینگ MPAA سعی کرد درجه بندی این فیلم رو به ان سی 17 ( که در اون زمان درجه بندی X بود به جای NC17) در سال 1969 تغییر بده ولی لابی بازی های سران استودیو کمپِین های دادخواهی کارگردان و نویسندگان اونها رو منصرف کرد از این امر – کاری که اگر صورت می گرفت به نوعی پخش فیلم رو در اون زمان غیر ممکن می ساخت .
  • بسیاری از سکانس های فیلم نظیر سکانس قدم زدن های پایانی برای نجات آنخل و یا سکانس دزدی از قطار همگی در فیلم نامه نبوده و جزو بداهه سازی های سر صحنه به شمار می روند .
  • اسم فیلم از اسمی که به دار و دسته ای یاغی بوچ کسیدی داده شده بود گرفته شده .
  • در عکسی که از فیلم گرفته شده است و می توانید ببینید پسر خردسال در این شات پسر کارگردان است. این یکی از لحظات بسیار کوتاه ولی استثنائی فیلم از دیدگاه من به شمار میره. معصومیت در کشتارگاه و سلاخ خانه ای که به راه افتاده در اطراف انسان .
  • جان وین بارها شکایت کرد این فیلم افسانه ی " غرب قدیم " رو تغییر داده.
  • 6 مین فیلم برتر در ژانر وسترن به انتخاب انستیتوی فیلم آمریکا در سال 2008 و 72 مین فیلم برتر تاریخ به انتخاب همین انستیتو در سال 2007 .
  • شاید ندونید این فیلم بازگشت استادی بود که بسیار در هالیوود رنج کشید این فیلم فرصت دوباره به او بوده که به پیسی افتاده بود ,در لیست سیاه هالیوود بود,بسیار شهرت بدی از نظر کردار داشت و سال ها به این خاطر محکوم به کار برای تلویزیون شده بود ولی بازگشت به اوج رو طوری انجام داد که کارگردان های بعد او ,نسل اسکورسیزی و … کار با خشونت رو آسان تر یافتند و قابل هضم تر برای هیئت سانسور آمریکا و دلیل این امر ساخت فیلم The Wild Bunch یا با ترجمه فارسی این گروه خشن سام پکین پا است.
  • زیرنویس فارسی فیلم The Wild Bunch زیرنویس بسیار خوبی بود.
  • فیلم در دو رشته بهترین موزیک برای یک فیلم غیرموزیکال و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نامزد اسکار بود که برنده هیچکدام نشد.
  • بودجه فیلم نزدیک به 6 میلیون ولی فروش نزدیک به 11 میلیون دلار آمریکا.

 

برچسب ها:, , , , , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…