2.50 / 5 (2 votes)

بررسی و نقد فیلم های فریتز لانگ

admin . آلمان, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی و نقد فیلم های فریتز لانگ

اونقدر فریتز لانگ بزرگ است که بررسی سینما و فیلم های او خودش یک کتاب می شود ولی خوب سعی میکنم تا جایی که بشود به خوبی به او در سایت رسیدگی شود، بعد از بیلی وایلدر نیاز بود به این استاد سینمای نوآر هم رسیدگی شود !

ابتدا زندگینامه او و سپس بررسی فیلم های فریتز لانگ آلمانی

آنتون کریستین فریدریچ ” فریتز ” لانگ در 5 دسامبر 1890 به دنیا و در 2 آکوست 1976 از دنیا رفت و یک فیلم ساز، فیلم نامه نویس و تهیه کننده و بازیگر آلمانی – اتریشی بود. او یکی از دانش آموختان مدرسه سبک اکسپرسیونیسم آلمان محسوب می شود و توسط انستیتوی فیلم بریتانیا به او لقب ” استاد تاریکی ” داده شده است. شهرت او مدیون ساخت فیلم شاهکار و استثنائی متروپلیس است ( گرانقیمت ترین فیلم سایلنت در زمان خودش ) و فیلم M قبل از مهاجرت به آمریکا است، فیلمی که پیشروی ژانر فیلم نوآر معرفی شده است.

فریتزلانگ در وین متولد شد و دومین پسر آنتون لانگ بود، پدر او یک معمار و مدیر کمپانی ساخت و ساز بود و مادر او پاولینا نام داشت. خانواده او از نظر مذهبی کاتولیک بودند و در مذهب بسیار سخت گیر بودند و فریتز را به مانند یک کاتولیک بزرگ کردند. همین امر بعدها روی سینمای فریتز لانگ تاثیر گذاشت.

بعد از به پایان رساندن مدرسه لانگ در دانشگاه فنی وین شرکت کرد و آنجا  مهندسی عمران خواند و بعد به رشته هنر تغییر رشته داد. در سال 1910 او وین را برای جهانگردی ترک کرد و به سرتاسر اروپا و آفریقا و سپس آسیا و منطقه اقیانوس آرام سفر کرد. در سال 1913 او در پاریس شروع به مطالعه و یادگیری نقاشی کرد.

جنگ جهانی دوم که شروع شد لانگ به وین برگشت و به خدمت سربازی در ارتش اتریش رفت و در روسیه و رومانی جنگید، محل هایی که 3 بار آنجا زخمی شد. در سال 1916 حین بهبودی از زخم های جنگ چندین سناریو نوشت و در تئاتری وینی برای مدت کوتاهی نقش بازی کرد تا اینکه به عنوان نویسنده توسط یک کمپانی تولید آلمانی استخدام شد.

بررسی و نقد فیلم های فریتز لانگ

خیلی زود او در استودیوی فیلم آلمانی UFA و سپس Nero-Film به عنوان کارگردان شروع به کارکرد، درست زمانیکه جنبش و سبک اکسپرسیونیست در حال شکل گیری بود.  در اوایل حرفه اش ، فریتز لانگ شروع به ساخت فیلم های نظیر Der Müde Tod  و  Die Spinnen  کرد. او در سال 1920 همسر آینده خود که یک نویسنده و بازیگر زن بود ملاقات کرد. حاصل این اشنایی یک همکاری دوطرفه برای نوشتن تمامی فیلم های لانگ از سال 1921 تا 1923 بود از جمله فیلم دکتر مبوزه و قمارباز که اولین قسمت سه گانه دکتر مبوزه محسوب می شود و در دو قسمت به مدت 4 ساعت نمایش داده شد.

سینمای فریتز لانگ سرشار از شخصیت های روان پریش، دارای مشکلات روانی، پیچیدگی های اخلاقی و سرنوشت بودند و بعضی از فیلم های او توسط یک سری از منتقدین صرفا ملودرام های ساده ای بیان شده اند. از جمله کارگردان های مشهوری که تحت تاثیر آثار او بوده اند می تواند ویلیام فردکین و ژاک ریورت فرانسوی را نام بود.

بعد از ساخت فیلم ” زنی در ماه ” در سال 1931 او به زعم خیلی از دوستداران سینما شاهکار خود فیلم M را ساخت. این فیلم بعدها در سال 1951 توسط جوزف لوسی ساخته شد ولی تاثیر نسخه لانگ را روی بینندگان نداشت.

در انتهای سال 1932 او فیلم The Testament of Dr. Mabuse. را ساخت و در ژانویه 1933 هیتلر به قدرت رسید و خیلی ها این فیلم لانگ را یک فیلم ضد نازی خواندند. لانگ به خاطر اصلیت یهودی که در خون خود داشت آلمان را ترک کرد. در همان موقع Joseph Goebbels یکی از دستیاران نزدیک هیتلر لانگ را اداره خود فرا خواند و به او گفت که فیلم The Testament of Dr. Mabuse ممنوع الپخش شده است ولی او تحت تاثیر فیلم متروپلیس قرار گرفته است و به لانگ موقعیت رییس استودیوی فیلم آلمان UFA شدن را پیشنهاد داد. ولی لانگ در شبی که این پیشنهاد شد از آلمان گریخت او در سال 1934 بعد از فرار از آلمان به پاریس رفت و ازدواج او پایان یافت، همسر او در آلمان ماند.

در پاریس او تنها فیلم فرانسوی خود را ساخت و سپس به ایالت متحده رفت.

زمان رسیدن به هالیوود او به استودیوی MGM ملحق شد و فیلم Fury را کارگردانی کرد. این فیلم مطالعه انتقام، عدالت و مجازات بود. در سال 1939 لانگ به شهروندی آمریکا در آمد و در 20 سال بعدی 24 فیلم ساخت، فیلم هایی که در ژانرهای گوناگون و در استودیوهای مختلف ساخته شدند. فیلم های او اکثرا در ژانر نوآر بودند و در آسمان تاریخ سینما همیشه درخشان باقی ماندند.

فیلم The Thousand Eyes of Dr. Mabuse را میتوان پیوند بین تجربه های اولیه کارگردان با تکنیک های اکسپرسونیست در آلمان با شیوه فیلم سازی جدیدش دانست، در طول تولید این فیلم فریتز لانگ به نابینایی داشت نزدیک می شد و همین امر باعث شد این آخرین فیلم او باشد.

فریتز لانگ کسی بود که حرفه اش بدون هیاهو پایان یافت ولی کارهای او همیشه مورد تحسین باقی ماندند. او در سال 1976 از دنیا رفت.

در زیر لیست فیلم های او به مرور زمان آورده می شود و همگی معرفی می شود ( فقط 3-4 فیلم لانگ هیچوقت پیدا نشدند ! )

برچسب ها:, , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…