0 / 5 (0 votes)

بررسی فیلم The Sniper

admin . بررسی جامع اسکار, جنایی, درام, ژانر, سال های 1959 تا 1949, نوآر, نوآرهای کلاسیک هالیوود, هیجانی

بررسی فیلم The Sniper

 فیلم The Sniper / تک تیر انداز / 1952 / ادوارد دمیتریک

فیلم The Sniper

یکی از معدود نوآرهایی که نامزد اسکار بوده اند !

یک نوآر عجیب غریب و خلاقانه دیگه
داستان
فیلم The Sniper : اِدی یک مرد جوانی محسوب میشه که پیش زمینه روانی هم داره، بستری در بیمارستان مخصوص این دست از بیماران، او به دلایلی که هیچ وقت برای بیننده مشخص نیست و نباید هم باشه زنان رو با تفنگ خود به قتل میرسونه و پلیس…………..

فیلم The Sniper یا با ترجمه فارسی فیلم تک تیرانداز فیلمی بسیار عالی، بازیگری که در نقش خودش فرو رفته و متوجه اعمال خودش نیست، سرنخ هایی که مبهم هست و پلیس نمیتونه او رو پیدا کنه، ریتم عالی همه چیز باعث میشه نوآر متفاوتی رو ببینیم که زن عامل فرعی ست ولی برخلاف اکثر نوآر ها که زنان " زهر آگین " هستند و فیلم برمحوریت اون میچرخه، اینبار شاهد این هستیم که این "زهرآگینی " ریشه در حافظه روانی شخصیت داره و این محوریت رو تشکیل میده، یک شیفت اساسی بین این دو.
ریتم فیلم بسیار سریع است و نمی توان از فیلم برداری های عالی فیلم گذشت.

در فیلم های نوآر همچون همین فیلم The Sniper استفاده از تم روانشناسی و همچنین آدم هایی که اسیر پیچیدگی ها و بیماری های روانشناختی هستند مرسوم است.

در واقع اکثر شخصیت های نوار مریض هستند، مریضی آن ها یا بارز است و یا اینکه دیده نمی شود ولی در غالب روح سیاهشان ظاهر می شود.

حواشی فیلم The Sniper :

  • فیلم در رشته بهترین داستان نامزد اسکار بود که برنده نشد، جایزه ای که تا سال 1957 بود و بعدا جای خودش را به جایزه بهترین فیلم نامه اورجینال داد.
  • این فیلم به نوعی بازگشت Edward Dmytryk – ادوارد دمیتریک – به دنیای سینما محسوب می شود، او در کنگره ضد کمونیستی آمریکا محکوم شد و هنگام سرپیچی از نام بردن دوستان خود به جرم اهانت به کنگره به زندان افتاد گرچه او در سال 1951 حاضر شد اسم اعضا را نام ببرد.
  • مارتین اسکورسیزی در مقدمه ای حدودا 3 دقیقه ای در رابطه با این فیلم سکانسی که شخصیت اصلی فیلم از ارتفاع دیده می شود و به سمت شخصی که اسم او را فریاد میزند شلیک میکند را یک سکانس عالی می نامد او در ادامه می گوید که این فیلم در سینماهای کوچکی در منهتن به نمایش داده شد و خیلی ترسناک بود چون نظیر آن، اون زمان کم بود و همچنین نظیر فیلم های تروریستی بود که ترس و نا امنی را القا کرد.

 

برچسب ها:, , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…