0 / 5 (0 votes)

بررسی فیلم Les innocents aux mains sales

admin . Mystery, جنایی, درام, ژانر, سبک های سینمایی, فرانسه, کشورها, نوآر, نوآرهای فرانسه

بررسی فیلم Les innocents aux mains sales

Les innocents aux mains sales / 1975 / کلود شابرول / بی گناهانی با دستان کثیف

فیلم Les innocents aux mains sales

حالا این نمونه اصیلی از نوآرهای فرانسوی هست و شابرول آقای اینجور نوآرها است.

لذتی بردم بی نظیر.

داستان : ژولی زنی مردی 18 سال از خودش بزرگتر است، مرد پولداری که به زودی ژولی به همراه مرد جوانی به اسم جف مارلو نقشه قتل او رو میکشند، نقشه ای که به زودی سرگیجه هایی برای شخصیت های میاره چون….

 

همونطور که قبلا در معرفی سینمای شابرول ذکر کردم، شابرول کسی ست که خیلی از فیلم های او به اندازه هم عصران خودش مد توجه قرار نگرفتند، اون ها همگی تم های مشابهی داشتند ولی همون چیزی بودند که دسته خاصی به دنبالش بودند. این فیلم یک کلاس عالی داره، اول از همه اگه بخوایم فیلم رو ریزتر بررسی کنیم به شروع فیلم میرسیم، بادبادکی روی هوا در حال گردش است که روی بدن ژولی فرود میاد، دقیقا زهرآمیز ترین قسمت داستان از همین جا شروع میشه، برخلاف نوآرهای کلاسیک هالیوود که بیشتر داستان های کاراگاهی نمود داشتند در فیلم های شابرول زن عنصری خطرناک و سمی ست که همیشه مرد را اسیر خودش میکنه، مهمتر از شروع تیتربندی اولیه است که در سه مرحله متفاوت عوامل کار معرفی می شوند و زمانی که در یک هاله ای از موزیک مرموز که یادآور صدای مار زنگی ست، انگار فضای فیلم هم سمی ست، اسم شابرول ظاهر می شود :

Les.Innocents.Aux.Mains.Sales.1975.[(018724)13-33-27]

شما متوجه می شوی فیلم کاملا قرار است متفاوت باشه.

شابرول به این فیلم نظم نبخشیده و به نظر اون رو تبدیل به یک هجویه ای جنایی کرده، کاراگاه هایی که برای حل ماجرا دارند غذا میخورند یا شطرنج بازی می کنند، قتلی که رخ نمیده، جنایت هایی که گم است، مرده هایی که زنده می شوند همگی بازی کلود شابرول با ژانر است.

فیلم رو میشه به 3 قسمت تقسیم کرد، قسمت اول زمانی که ژولی و جف نقشه رو عملی می کنند، قسمت دوم که لوییس نمایان می شود ولی هنر کارگردان در نیمه سوم فیلم است، زمانی که جف ظاهر می شود درست زمانی که لوییس ظاهر می شود این تصور در ذهن بوجود میاد که حالا فیلم میخواد چی رو کنه؟ فیلم چه چیز بیشتری برای گفتن داره؟ سرنوشت شخصیت ها که مشخص شد ولی با یک کلیماکس دیگه از خانه دوست لوییس فیلم به سمتی پیش می ره که از اول هدفمندانه زیرنظر داشته.

فیلم شابرول یک نوار اصیل فرانسوی ست که با اونکه یکنواخت نیست و کاستی هایی داره ولی با این وجود اونقدر عالی ساخته شده، اونقدر در اون تعلیق به چشم میخوره که امتیاز خوبی بگیره.

 فیلم Les innocents aux mains sales یا ترجمه آن به فارسی بیگناهانی با دستان کثیف یا آلوده اشاره به این دارد که هر شخصیت مرتکب شده است ولی جنایتی رخ نداده است.

همه بیگناه هستند و در عین حال گناه کار، فیلم های شابرول بیننده را در بین مرز های اخلاقی برای قضاوت کردن در مورد شخصیت ها قرار میده، آدم هایی که در فضایی محصور می شوند که کارهاشون برآیند آن فضاست و هیچوقت شما نه میتوانی حق را از آن ها بگیری و نه حق را بدهی ولی در پایان هرکس آنچه را که سزاوار است دریافت می کند….

 

 

برچسب ها:, , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…