0 / 5 (0 votes)

بررسی فیلم Detour

admin . جنایی, درام, ژانر, نوآر, نوآرهای کلاسیک هالیوود

ّبررسی فیلم Detour

 Detour  / 1945 / ادگار جی اولمر

فیلم Detour

این یکی از جواهراتی ست که هرچی بیشتر در سینمای نوآر ناشناخته باشد بهتر ! لگد مال نشود روزی فیلم هایی که عظمتشان برای یک مشت به دوران رسیده قابل فهم نباشد !

داستان : رابرت یک مرد ساده پیانو زن در یک کافه شبانه است که اونجا با خواننده جوان زنش به هم عشق می ورزند ولی قرار ازدواج رابرت با سو با بهانه ای که سو میاره مبنی براینکه اونها هنوز جوان هستند و زمانی که موفق شدند باید ازدواج کنند رد میشه . سو برای ستاره شدن به هالیوود میره و رابرت روزی تصمیم میگیره به دیدن او بره ولی این سفر…….

 

این فیلم فوق العادست باید یک هورای بزرگ برای کارگردانش ادگار جی اولمر یا ادگار اولمر  کشید ! نریشن ها و مونولوگ های فیلم فوق العاده هستند و داستان فیلم برتری فراوانی به فیلم میده که چطور میشه با بودجه کم و در زمان اندک یک فیلم فوق العاده ساخت . رابرت نمونه کامل یک مرد سینمای نوآر است او دارای آرزوهایی ست و همانقدر مثل تمامی شخصیت های این دست شخصیتی متوسط در زندگی ست که باید برای رسیدن به قله ها تلاش فراوانی کنه ولی همیشه یک بازنده است . او این دفعه اسیر پایان بد سایر شخصیت های این سبک که در پایان یک دزدی یا …. اسیر میشند یا به پایان میرسند نمیشه ، او اسیر  سرنوشت میشه. سرنوشتی که انگار از آغاز برای او چنین نوشته شده که " به دنبال بد، بدتر بیاد " و چقدر بازی بازیگرهای ناشناخته این فیلم عالی ست مخصوصا شخصیت وِرا .
شاید باور نکنید ولی نظر یکی از بیننده ها هم در مورد این فیلم عالی ست : این فیلم جواهری ست در تاریخ سینما .

فیلم Detour یک فیلم نوآر غمناک است، بیننده در غم شخصیت اول اسیر می شود، غم بدشانسی هاش، بازی سرنوشت انگار برای همه تلخ است و برای رابرت تلخ تر، کارگردان به خوبی توانسته در یک زمان اندک یک فیلم بزرگ بسازد که از اول تا آخر بیننده مبهوت آن می شود. این نوآر به سادگی در بین 10 نوآر برتر من جا دارد.

حواشی فیلم Detour :

  • با اونکه فیلم با بودجه کم ساخته شده ولی در طول سال های بعدی بسیار مورد ستایش منتقدین قرار گرفت به طوریکه در سال 1992 به تصمیم کتابخانه فیلم ملی آمریکا این فیلم به مجموعه آن ها اضافه شد تنها فیلم هایی اضافه میشوند که از نظر تاریخی، فرهنگی یا هنری ارزش دارند !
  • با آنکه بودجه فیلم فقط 20 هزار دلار تصور می شد ولی بعدها مشخص شد این مقدار 100 هزار دلار بوده است.
  • خود کارگردان اعلام کرد بعدها در سال 1972 که این فیلم تنها در 6 روز فیلم برداری شده، مدت زمانی که روی آن بحث است و بین 18 تا 24 روز متغیر است.
  • راجر ایبرت از طرفداران این فیلم است و فیلم Detour در بین لیست فیلم های محبوب او قرار دارد.
  • فیلم در سال 1992 باز سازی شد ولی نه تنها موفقیت زیادی کسب کرد بلکه دی وی دی آن نیز هرگز ریلیز نشد فقط نسخه های VHS آن موجود است گرچه در این نسخه مواردی را میبینیم که به دلیل محدودیت های پولی و موضع های سانسورچی ها در نسخه اصلی نبودند.
  • پایان فیلم در فیلم نامه اصلی نبوده است ولی به دلیل قانون Hollywood Production Code و مفاد آن این پایان انتخاب شد.

 

 

برچسب ها:, , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…