5 / 5 (1 votes)

بررسی فیلم Chair de poule

admin . جنایی, درام, ژانر, فرانسه, کشورها, نوآر, نوآرهای فرانسه

بررسی فیلم Chair de poule

Chair de poule / 1963 / ژولین دووویه

فیلم  Chair de poule

میتونم قسم بخورم هیچ سبکی به اندازه نوآر دوست داشتنی نیست، در تمام طول تماشای این فیلم تحسین می کردم تحسین ! روحت شاد دو ویه !

داستان : دَنیل و پاول دو رفیق و همدم همیشگی هستند که به دزدی می روند، همه چیز طبق روال پیش نمیره، دنیل تیر میخوره و به بیمارستان فرستاده میشه ولی موفق میشه قبل از محاکمه شدن و به زندان رفتن از دست پلیس فرار کنه و بعد از فرار او………..

یکی از بهترین نوآرهای فرانسوی که تا بحال دیدم بود، تمامی شخصیت ها در فیلم کنش و واکنش دارند و این تعامل به پیش بردن داستان کمک میکنه، فیلم Chair de poule فیلم بسیار کاملی ست، خانه ای که در آن ماریا و دنیل و توماس قرار دارند نظیر شیطان کده ای می ماند که شخصیت ها به دنبال جریان انداختن نقشه های خود هستند، ماریا، پاول و دنیل هرکدام بسته به شخصیتی که دارند سرنوشت خود را دارند. فیلم Chair de poule از آن دست فیلم هایی ست که من نوآر اصیل می نامم، بازی شخصیت ماریا به قدری پخته و عالی ست که یک شخصیت کشنده زن نوآر را در خود جا می دهد. فیلم نامه یکی دو مشکل در جزییات دارد نظیر اون سکانس اوجی که پیرمرد چطور موفق به فرار کردن می شود.

به درک ! این چیزها اصلا مهم نیست !

در فرانسه هیچکس شبیه دوویه نوآر نساخت، شخصیت های نوآر فیلم های دوویه آدم های تیره و تباهی هستند که در نهایت بد بودن خود قرار دارند، آن ها هیچ حس باطنی ندارند جز خود خواهی. اعتقاد بر این است که Pepe le Moko 1937 را زمانی که دوویه ساخت پایه گذار ژانر نوآر در فرانسه بود. دوویه کارگردانی ست که در این فیلم نظیر نوآرهای دیگه اش عمق تباهی و سیاهی روح انسان و طمع را نشان می دهد، شابرول بعدها توانست به حدی از دوویه برسد و یا کلوزو ولی هیچ کدام نتوانستند از استاد خود سبقت بگیرند.

تنها یک علاقه مند جدی سینما می تواند به بزرگی این فیلم پی ببرد.

حواشی  فیلم Chair de poule :

  • یکی دیگه از شاهکاری دوویه مورد بازسازی قرار گرفت اینبار از سوی سینمای تایلند و با ساخت فیلم Ka lok bang dai sha, ka lok na dai korn

برچسب ها:, , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…