5 / 5 (2 votes)

بررسی آثار پدرو آلمودوار

admin . اسپانیا, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار پدرو آلمودوار

پدرو آلمودوار

خیلی عجیبه من هنوز از سینمای اسپانیا حرف نزدم ؟ چهره این پدرو آلمودوار رو میبینم وجودم به ارتعاش در میاد، از جنون، عشق و بی مرزی لذت می برم.

نگاهی به زندگی نامه، آثار، فیلم شناسی پدرو آلمودوار کبیر می اندازیم که یکی از چهره های برجسته فیلم سازی مدرن اسپانیا و تاریخ جهان محسوب می شود و نامش همیشه در این آسمان خواهد درخشید ! باشد که رستگار شویم !

پدرو آلمودوار کبالرو در 25 سپتامر سال 1949 به دنیا آمده است و یک کارگردان،فیلم نامه نویس و تهیه کننده و هنرپیشه سابق اسپانیایی است.

او یک فیلمساز موفق و مشهور بین المللی است. عناصر فیلم های پدروآلمادوار عبارتند از نریشن های پیچیده، به کارگیری عناصر ملودرام و عناصر دیگر نظیر فرهنگ پاپ، موسیقی های مشهور و عام، طنز صریح، رنگ های قوی و دکور و میزانسن عجیب و دقیق فیلم هایش. او خیلی زود تبدیل به یک چهره مشهور در دنیای فیلم سازی جهان شد.

کمپانی تولید فیلم اسپانیایی ال دسئو را با کمک برادر جوانترش آگوستین آلمودوار سرمایه گذاری کرد که تقریبا تمامی فیلم های پدرو در آن ساخته شده است، همچنین او در سال 2009 دکترای افتخاری از دانشگاه هاروارد به علت نقشی که در هنر داشته است دریافت کرد.

زندگی اولیه پدرو آلمودوار

او در یک شهر روستایی کوچکی به اسم  کالزادا د کالاتراوا متولد شده است. پدر و مادر او دارای دو پسر و دو دختر هستند، پدر او فردی بشدت تنگدست بود که سواد خواندن و نوشتن درستی هم نداشت و کارش حمل بشکه های شراب با قاطر بود. مادر او پسرش را تبدیل به یک معلم پاره وقت ادبیات در روستا کرد و همچنین کسی که مسئول خواندن و نوشته نامه ها برای همسایه ها شد. زمانی که پدرو 8 سالش بود، او برای در خواندن به شهر دیگری فرستاده شد، به این امید که روزی کشیش شود. خانواده او سرانجام به شهری که او در آن درس میخواند نقل مکان کردند و پدر او یک پمپ بنزین باز کرد و مادرش هم محلی که در آن شرابی که خودش می ساخت می فروخت.

کالزادا سینما نداشت ولی شهر جدید که پدرو در آن ساکن شد دارای یک سالن سینما بود و خودش چنین می گوید : سینما تبدیل به اولین عنصر یادگیری من شد و بیشتر از چیزی که بخوام از کشیش شدن یادبگیرم از آن یاد گرفت.

کارگردان هایی که روی پدروآلمودوار تاثیر فروانی گذاشتند عبارت بودند از : لوئیس بونوئل، رینر ورنر فاسبیندر، آلفرد هیچکاک، جان ویتز، اینگمار برگمان، فدریکو فلینی، جورج کیکور، و نئورئالیست مشهور مارکو فرری .

برخلاف خواست خانواده سال 1967 او به مادرید نقل مکان کرد و هدفش کارگردان فیلم شدن بود ولی نبود پشتوانه مالی و همچنین بسته شدن مدرسه ملی سینما توسط فرانکوی دیکتاتور باعث شد که او یک خود آموخته در سینما باشد. پدرو آلمودوار با کارهای عجیبی شروع کرد نظیر کارکردن در فروشگاه سم پاشی در مادرید یا کار در کمپانی ملی تلفن به اسم تلفونیکا که به مدت 12 سال در آنجا مشغول بود. از آنجاییکه تا 3 عصر بیشتر کار نمیکرد بقیه روزرا به موضوع مورد علاقه اش سینما می پرداخت.

پدرو آلمودوار

 

در اوایل دهه هفتاد، علاقه پدرو به سینمای تجربی و تئاتر بیشتر شد و این بین با یک گروه تئاتر به اسم Los Goliardos اشنا شد و اولین نقش حرفه ایش را در اختیار گرفت. او همچنین برای مجلاتی نظیر استار، ویبورا مقالات کمیک و یا داستان می نوشت.

عوض شدن صحنه فرهنگی اسپانیا و مرگ فرانکو به پدرو این فرصت را داد که عناصر بهتر و جذاب تری برای نوشتن پیدا کند، امری که بعدا در فیلم های اولیه او به خوبی دیده می شود.

بعد از دریافت اولین چک از کمپانی تلفونیکا او یک دوربین سوپر 8 میلیمتری خرید و تنها 22 سال داشت و با آن شروع به ساخت فیلم هایی کوتاه کرد و حدود سال 1974 بود که او اولین فیلم کوتاه را ساخت و در پایان دهه 70 فیلم های کوتاه او در مادرید و بارسلونا به نمایش در آمدند. فیلم های کوتاهی که دارای خط داستانی جنسی آشکار بدون موزیک بودند.

خود او چنین می گوید :

 من فیلم های کوتاهم را در مهمانی ها، پارتی ها، کافه های عمومی و… نشان دادم. نمی توانستم بهشون موزیکی اضافه کنم چون کار بسیار سختی بود. نوار منگنز بسیار نازک و بی کیفیت بود. یادم میاد که در مادرید بسیار مشهور شدم چون فیلم ها صدایی نداشتند و من یک نوار کاست بردم و به شخصه صدای تمام شخصیت ها، آهنگ ها و دیالوگ ها را انجام داده بودم.

 بعد از 4 سال کار با فیلم های کوتاه با اون دوربین، در سال 1978 پدرو آلمودوار اولین فیلم بلدنش را این دوربین ساخت و سپس اولین فیلم کوتاه 16 میلیمتری اش را به اسم  " سالومه " ساخت که اولین فیلم جدی او در سینما محسوب می شود که دارای بازیگرهای جدی بود که او را تشویق و کمک برای جمع آوری سرمایه برای ساخت فیلم بلندش کردند

از پدرو در مورد موفقیت فیلم هایش پرسیده اند و او پاسخ چنین داد که آن ها بسیار سرگرم کننده است و ذکر کرد، مهم است فراموش نکنیم که فیلم ها برای سرگرم شدن ساخته شده اند و این نکته کلیدی است.

پدرو شدیدا تحت تاثیر فیلم های کلاسیک هالیوود قرار داشت که همه چیز حول شخصیت های زن می چرخید و قصد کرد که به این سنت ادامه دهد.

پدرو آلمودوار یک شخص همجنسباز ( gay)  است و این عنصر را در فیلم های خود بسیار استفاده کرده است.

نگاهی به مولفه های سینمای این سینما در یک نگاه اجمالی می اندازیم سپس فیلم های او را طبق روال بخش به مرور زمان بررسی و در زیر لیست می کنم.

سینمای پدرو آلمودوار تشکیل شده است از میزانسن های شلوغ ولی در عین حال دقیق، رنگ پردازی شدید و عمیق و پررنگ، استفاده از موزیک های فولکفور اسپانیا و پاپ اسپانیا، جنون شخصیت ها از نظر پایبندی، سینمایی به شدت احساسی و تاثیر برانگیز ( نه سینمای سانتامانتالیسم )، تکیه فراوان به عشق در هر نوع فرمی، شخصیت هایی که در عجب زندگی و اعمال خود رها شده اند و خلاصه هرچیزی در سینمای او امکان دارد.

من پدرو آلمودوار را فردی می نامم که غیرممکن های اخلاقی و روحی روانی را در فیلمهایش به جریان می اندازد نه به این بهانه که نظیر این افراد نیست بلکه به این علت که ما انسان هستیم، موجودی که در شگرف شناخت خود وا مانده است.

نکته بعدی اینکه تیم بازیگری پدرو را افرادی تشکیل داده است که سال ها به او وفادار مانده اند و کسانی نظیر آنتونیو باندراس شهرت خود را تا حد زیادی مدیون این کارگردان بنام اسپانیایی هستند.

لیست فیلم های او را به مرور در زیر معرفی و نقد می کنیم :

 

 

برچسب ها:, , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…