2 / 5 (1 votes)

بررسی آثار پاول ورهوون

admin . هلند, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار پاول ورهوون

پاول ورهوون

واقعیتش من از پاول ورهوون فیلم دیده بودم ولی توی لیست بررسی کارگردان هام نبود ولی خوب دیشب با دیدن یکی دیگه از فیلم هاش به این مقوله اضافه شد !

در حقیقت بخواهیم منصفانه بنگریم پاول ورهوون یک کارگردان تجاری و گیشه دوست از دید من محسوب می شود، ولی بعضی از کارهای اولیه ایشون و کارهای ممتازش باعث میشه اون جنبه های متوسط و تجاری اش را نادیده بگیرم.

نگاهی به زندگی نامه او به مختصر می اندازیم و سپس طبق روال همیشگی سایت سعی میکنیم آثارش را به مرور زمان بررسی کنیم :

پاول ورهوون یک کارگردان هلندی ست که در 18 ژولای سال 1938 به دنیا آمده است، او قبل از ساخت فیلم در ایالت متحده و هالیوود در هلند فیلم می ساخت. شاید بهترین عناصر فیلم های او را در جذبه های ذاتی سینما برای علاقه مندان عادی و سطحی سینما جستجو کرد یعنی خشونت و مقولات جنسی که از قدیم یک پای جدا نشدنی جذب بیننده بوده اند، چه فیلم های درام او چه فیلم هایی که در ژانر علمی/ تخیلی ساخته است از این عناصر جدا نبوده اند. شناخته ترین فیلم های او پلیس آهنی ( 1987 )، Total Recall (1990), and Starship Troopers (1997) هستند و خیلی های دیگر شاید او را بهتر با فیلم غریزه اصلی ( 1992 ) بشناسند که یک نئونوآر محسوب می شود.

ولی از دیدگاه من فیلم شیرینی ترکی او که جایزه بهترین فیلم قرن هلند را دریافت کرد بهترین فیلمش محسوب می شود،بیشترین جوایزی که پاول ورهوون برای فیلم هایش دریافت کرده است یا نامزد شده است به خاطر جلوه های ویژه یا تدوین بوده اند. فیلم " کتاب سیاه " او در سال 2006 نامزد بهترین فیلم خارجی زبان در جشنواره فیلم اسکار شد و در سال 2008 جایزه بهترین فیلم تمام دوران را در هلند به انتخاب جامعه عمومی آن کشور دریافت کرد.

در کنار این افتخارات جناب پاول ورهوون جایزه تمشک طلایی را برای بدترین فیلم و بدترین کارگردان را برای فیلم Showgirls (1995) دریافت کرد و یکی از معدود افرادی است که خودش این جایزه را دریافت کرد !

نگاهی به زندگی اولیه پاول ورهوون می اندازیم :

او در آمستردام هلند متولد شد و پدر او یک معلم بود با آنکه در آمستردام متولد شد ولی خانواده او در روستایی به اسم Slikkerveer زندگی می کردند. در سال 1943 خانواده او به مکان جدیدی نقل مکان کردند، سال هایی که جنگ جهانی دوم و یهودی کشی هیتلر بیداد می کردند، خانه آن ها کنار یک پایگاه نظامی آلمانی بود. پایگاهی که مدام توسط نیروهای متفقین مورد هجوم و بمب پرانی قرار داشت و در یکی از همین حملات والدین او نزدیک بود کشته شوند. خاطراتی که ورهوون از این روزها دارد عبارت است از خانه های سوخته، خشونت های بی پایان، جسد ها و افراد مرده ای که در خیابان ها رها شده اند و خطری که مدام در کنار آدم است.

پدر ورهوون به زودی به مدیر مدرسه ای درمحل سکونت جدید منصوب می شود و پسرش در همان مدرسه شرکت میکند و اوقات بیکاری با پروژکتور مدرسه فیلم میبیند و پدر نیز همچنین خواهان دیدن فیلم با پسر بود، فیلم های آمریکایی که آن دو باهم دیدن از خاطرات خوب ورهوون این روزها به شمار می رود. آینده درسی ورهوون روشن بود به طوری که او از دانشگاه با در اختیار داشتن دو مدرک در زمینه ریاضیات و فیزیک فارغ التحصیل می شود.

پیشینه فیلم سازی ورهوون نظیر هر کارگردان دیگری به ساخت فیلم های کوتاه بر میگردد و او اولین فیلم کوتاهش را در سال 1960 با نام A Lizzard Too Much ساخت و در طول سال های آخر دانشگاه در آکادمی فیلم هلند هم شرکت میکرد که بعد از اولین فیلم کوتاه او سه فیلم کوتاه دیگر هم ساخت به نام های :

Nothing Special (1961), The Hitchhikers (1962) and Let's Have a Party (1963).

سربازی ورهوون در نیرو دریایی هلند بود و او آنجا یک مستند در رابطه با نیرودریایی ساخت به اسم The Royal Dutch Marine Corps 1965 که جایزه فرانسوی " خورشید طلایی " را برای فیلم های ارتشی دریافت کرد.

در سال 1967 او ازدواج کرد که حاصل آن دو دختر بودند.

بعد از ترک نیرودریایی او به تلویزیون رو آورد و یک مستند تلویزیونی ساخت و سپس سری تلویزیونی موفقی به اسم Floris را در سال 1969 ساخت.

اولین فیلم بلند او Business Is Business در سال 1971 اکران شد که چیز خاصی نبود و تا سال 1973 و با ساخت Turkish Delight, او در پیش جامعه ملی و هنری هلند شناخته شده نشد، فیلمی که براساس رمانی به قلم جان والکرز بود و یک داستان پرشور عاشقانه در رابطه با یک هنرمند و یک دختر لیبرال جوان است. فیلم در سال 1974 نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شد و در سال 1999 به عنوان بهترین فیلم قرن هلند انتخاب شد.

پاول ورهوون

از فیلم های بعدی ورهوون می توان به Soldier of Orange اشاره کرد که با دریافت نامزدی جایزه گلدن گلاب شهرت بین المللی هم کسب کرد، فیلمی با ماجرای واقعی در رابطه با نیروی مقاومت هلند در طول جنگ جهانی دوم.

دهه 80 و رو به 90 مهاجرات ورهوون به هالیوود برای کسب و استفاده از فرصت های فیلم سازی بیشتر بود و آن جا بود که تیپ فیلم سازی کارگردان عوض شد و به سمت ساخت فیلم هایی با بودجه های بیشتر، خشن تر، دارای جلوه های ویژه فراوان رو آورد. فیلم های " پلیس آهنی " و " یادآوری کامل " او در زمان خود پر خرج ترین فیلم هایی بودند که ساخته شدند و جوایزی را برای کارگردان در زمینه جلوه های صوتی و تصویری به ارمغان آوردند.

فیلم بعدی او غریزه اصلی یک نئو نوآر بود که بازی شارون استون در آن فراموش نشدنی ست که دو نامزدی اسکار را برای فیلم در زمینه تدوین و بهترین موزیک اورجینال به همراه داشت.

فیلم بعدی او یعنی دختران نمایش ( Showgirls) شکست محسوب می شد، جایزه تمشک طلایی برای بدترین فیلم لکه ای در کارنامه کارگردان محسوب شد. فیلم های بعدی او Starship Troopers (1997), و مرد نامرئی همان بازگشت ورهوون به اصل خود بود و ساخت فیلم هایی در ژانر علمی تخیلی.

سال 2005 به بعد بود که کارگردان به موطن خودش بعد از 20 سال برگشت و به ساخت فیلم در هلند پرداخت. برگشت او را " بازگشت قهرمان " نامیدند و او با فیلم " کتاب سیاه " دوباره نام خود را بر زبان همگان انداخت.

از فعالیت های جانبی ورهوون می توان به عضوی از سمینار مسیح (Jesus Seminar) بودن انداخت و او تنها عضوی است که مدرکی در زمینه تحقیق در رابطه با انجیل ندارد.

به مرور فیلم های پاول ورهوون در زیر معرفی می شوند :

 

برچسب ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…