0 / 5 (0 votes)

بررسی آثار و فیلم های Joon-ho Bong

admin . کره, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار و فیلم های Joon-ho Bong

بررسی آثار و فیلم های Joon-ho Bong

بذار حالا که به کارگردان های کره ای گیر دادم اسمی هم از Joon-ho Bong یا بانگ جوون هو ببرم.

نگاهی به زندگینامه او می اندازیم و سپس فیلم های او به مرور در سایت مورد معرفی و نقد قرار میگیرند.

واقعیتش اینه من از کارگردان های کم کار خیلی خوشم میاد، این دسته از کارگردانان با تمرکز بیشتری فیلم می سازند و چون بین فیلم هایشان زمان طولانی وقفه میافته نتیجه کار بهتر است البته استثنائاتی هم همیشه وجود داره ولی این دسته از کارگردانان بیشتر گیشه ای فیلم نمیسازند و این بین بانگ جوون هو یا Joon-ho Bong یکی از بهترین کارگردانان کره ای محسوب می شود.

Joon-ho Bong در 14 سپتامبر 1969 در شهر هانگول به دنیا آمده است و یک فیلم نامه نویس و کارگردان فیلم از کشور کره جنوبی محسوب میشود.

معمولا او را به عنوان کارگردانی می شناسند که به ژانرهای مختلف فیلم علاقه دارد ولی در همان حین سعی می کند فراتر از محدودیت های معمول ژانر فیلم عمل کند.  فیلم اوی مملو از هجویه هایی تلخ هستند که بیشتر به کمدی های سیاه شباهت دارند و تغییر فضای فیلم در خیلی از فیلم های او به چشم می خورد. او در کره با اسم Bong Tae-il مشهور است که از نظر تلفظ و معنی کمی شبیه به کلمه " جزییات " است.

نگاهی به زندگینامه Joon-ho Bong می اندازیم :

Joon-ho Bong در سال 1969 بدنیا آمد و خیلی زود در دبیرستان بود که تصمیم گرفت فیلمساز شود، دلیل این کار شاید تحت تاثیر بودن در خانواده ای هنرمند بود – پدر او یک طراح بود و پدربزرگش یک نویسنده مشهور- او توانست در اواخر دهه 80 از دانشگاه یونسی در رشته جامعه شناسی فارغ التحصیل شود، دانشگاهی که عضو باشگاه فیلم اونجا بود. او تحت تاثیر کارهای ادوارد یانگ،  Hou Hsiao-hsie و شوهی ایمامورا در آن زمان قرار داشت. در اوایل دهه 90 او یک برنامه دو ساله را در آکادمی هنرهای سینمایی کره تمام کرد. او زمانی که آنجا بود فیلم های کوتاه 16 میلیمتری زیادی ساخت و فیلمی که برای فارغ التحصیلی ساخت به اسم " خاطره در قاب عکس " و " Incoherenc " برای نشان داده شدن در فستیوال های بین المللی فیلم هنگ کنگ دعوت شدند. او همچنین در چندین کار کمک به همکلاسی هایی خودش کرد نظیر پذیرفتن نقش فیلم بردار در فیلم کوتاه " تصور کن " در سال 2001 که دوستش Jang Joon-hwa آن را کارگردانی کرد.

او 5 سال بعد از از فارغ التحصیلی را به کار کردن با دیگر کارگردانان گذارند تا اینکه اولین فیلم بلند خود را به اسم " سگ هایی که پارس می کنند هرگز گاز نمی گیرند " را ساخت. با آنکه امروزه به آن فیلم به چشم فیلمی خوب نگریسته می شود در زمان اکران آن در فوریه سال 2000 زیاد در میان تماشگران مورد قبول واقع نشد و پذیرش آن از سوی منتقدین مثبت ولی با سکوت همراه بود. با اینحال فیلم برای رقابت در فستیوال بین المللی فیلم سن سباستین دعوت شود و توانست بعدا جوایزی را توانست در جشنواره های دیگر برنده شود.

Joon-ho Bong

دومین فیلم این کارگردان کره ای به اسم " خاطرات قتل " آورنده شهرت برای او به شمار رفت، پروژه ای که در مقیاس بزرگتری صورت گرفت و اقتباسی بود از یک نمایشنامه که در رابطه با داستان واقعی یک قاتل سریالی بود که در دهه 80 در یک شهر کوچک موجی از وحشت ایجاد کرده بود و هرگز دستگیر نشد. تولید این فیلم بسیار طولانی و فرآیندی دشوار بود اما در نهایت فیلم در آوریل سال 2003 اکران شد. از نظر جلب توجه منتقدین و هم بینندگان فیلم بسیار موفق بود به طوری که فیلم 5 میلیون بلیط فروخت و از استودیوی تولید فیلم را از ورشکستگی که نزدیک بود دچارش شوند نجات داد. دوباره این فیلم هم در جشنواره سن سباستین به نمایش درآمد و توانست سه جایزه از جمله بهترین کارگردانی را برنده شود. همچنین فیلم به دنبال اکران در کشورهای خارجی نظیر آمریکا و فرانسه هم محبوبیت فراوانی برای خودش به ارمغان آورد ( تلویزیون ایران هم این فیلم را نشان داده است )

. به دنبال آن Joon-ho Bong درگیر ساخت فیلم کوتاهی کرد، به اسم Influenza که بعدا در سایت معرفی می شود و حواشی آن گفته می شود.

فیلم بعدی کارگردان یعنی " میزبان " به نوعی قمار در حرفه بانگ محسوب می شد. بودجه عظیم آن ( 12 میلیون دلار ) قسمتی از این قمار محسوب می شود. این فیلم بازیگرهایی را به خدمت گرفت که در خیلی از فیلم های قبلی او بازی کرده بودند و قبل از فیلم برداری فیلم توجه به گیشه بیشتر بود. مشکل ساخت یک هیولای دیجیتالی هم بود و به این منظور با کمپانی که برای ساخت جلوه های ویژه فیلم " ارباب حلقه ها " به کار گرفته شده بودند تماس گرفته شد که مشکلات زمانی و برنامه ریزی باعث شد بانگ با یک کمپانی در سانفرانسیسکو در این زمینه کار کند که اکثریت کار جلوه های ویژه را انجام داد. اکران فیلم موفقیت آمیز بود و تبدیل به فیلمی که باید دیده می شد تبدیل شد و به دنبال فروش بیش از 13 میلیون بلیط به موفق آمیز ترین فیلم تبدیل شد. در سال 2008 بانگ به همراه میشل گوندری و Leos Carax یک کار چند اپیزودی ساختند و هرکدام یک قسمت از فیلم " توکیو! " را کارگردانی کردند. فیلم چهارم کارگردان یعنی فیلم " مادر " که در رابطه با مادری ست که سعی میکند پسر ناتوان خود را از اتهام قتلی نجات دهد در جشنواره فیلم کن در سال 2009 موفق بود و دوباره برای کارگردان شهرت به همراه آورد.

نگاهی به آثار و فیلم های Joon-ho Bong به مرور در سایت می اندازیم و طبق روال بخش لیست آن ها در پایین آورده می شود :

برچسب ها:, , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…