0 / 5 (0 votes)

بررسی آثار و فیلم های لوک بسون

admin . فرانسه, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار و فیلم های لوک بسون

لوک بسون

خوب این آقایی که در عکس می بنید لوک بسون فرانسوی ست ، فیلم های او با آنکه بیشتر جنبه تجاری دارند و گیشه را هدف می گیرند و اونقدر در وادی های کالت یا هنری قرار نمیگیرند ولی فیلم های خوبی هستند که در خاطره هرکس باقی می ماند ! نگاهی به زندگینامه لوک بسون می اندازیم و سپس فیلموگرافی او را بهم بررسی میکنیم.

لوک بسون در 18 مارس سال 1959 به دنیا آمده است و یک کارگردان، نویسنده و تهیه کننده فیلم فرانسوی است. او در ژانرهای اکشن فیلم های زیادی ساخته است و فیلم های او از نظر بصری بسیار قوی هستند.

در سال 1980 لوک بسون کمپانی تولید و تهیه فیلم خودش را پایگذاری کرد به اسم Les Films du Loup که بعدا Les Films du Dauphin نامیده شد. 26 سال مشغول بودن در عرصه سینما باعث شده است که لوک بسون درگیر ساخت بیش از 50 سال حال به عنوان کارگردان یا تهیه کننده و نویسنده باشد.

لوک بسون در پاریس به دنیا آمده است، والدین او هردو برای یک شرکت ساخت و ساز کار میکردند، لوک بسون میخواست یک زیست شناس موجودات دریایی شود او بسیاری از دوران کودکی خود را به همراه پدر و مادر خود به دیدن مناطق توریستی در ایتالیا، یوگسلاوی و یونان گذارند و زمانی که او 10 سال به پاریس برگشتند، پدر مادر او بعد طلاق گرفتند و دوباره ازدواج کردند، خود در این مورد می گوید :

دو خانواده اینجا وجود دارد و من تنها بازمانده بد چیزی هستند که جواب نداد. و اگه من ناپدید بشم همه چیز عالی میشه. خشم از وجود داشتن و زیستن از اینجا بوجود می آید. من باید کاری کنم وگرنه میمیرم !

در سن 17 سالگی لوک تصادف سختی کرد که باعث شد دیگه نتونه غواصی کنه و خودش در مورد این حادثه میگه :

من 17 ساله بودم و توی فکر داشتم که میخوام چیکار کنم برای آینده ام…برای همین یک کاغذ برداشتم و سمت چک کاغذ هرچیزی که میتونستم انجام بدم یا مهارت هایی که داشتم رو نوشتم و چیزهایی که نمیتونستم. اولین خط کوتاه تر بود و میتونستم ببینم که عاشق نویسندگی و تصاویر هستم. من زیاد عکس میگرفتم. برای همین فکر کردم که شاید فیلم هم خوب باشد و فکر کردم برای فهمیدن این موضوع باید سر یک صحنه فیلم سازی برم. یکی از دوستانم یک نفر رو میشناخت که برادرش دستیار سوم کارگردان یک فیلم کوتاه بود. من گفتم باشه پس بزن بریم سر صحنه. برای همین رفتم… روز بعدش رفتم جای مادرم و بهش گفتم که من میخوام فیلم ساز بشم و دیگه مدرسه نمیرم، خداحافظ !

و همین کار هم کردم ! من یک فیلم کوتاه ساختم که خیلی خیلی بد بود و میخواستم ثابت کنم که میتونم کاری کنم. برای همین ساختمش.

از روی بیحوصلگی لوک بسون شروع به نویسندگی کرد و روی طرحی کار کرد که بعدا به فیلم عنصر پنجم تبدیل شد که یکی از محبوب ترین فیلم های او محسوب می شود. لوک بسون در ساخت این فیلم از کتاب های کمیک فرانسوی الهام گرفته است، کتاب هایی که در نوجوانی خوانده بود .

در سن 18 سالگی بسون دوباره به پاریس برگشت و کارهای عجیبی کرد، او دستیار کارگردان هایی نظیر Claude Faraldo و Patrick Grandperret شد. او سه فیلم کوتاه و یک مستند و چند آگهی تلویزیونی کارگردانی کرد.

بعد از این او به آمریکا به مدت 3 سال رفت اما به پاریس برگشت و کمپانی تولید خودش را شکل داد. بعد از آن او فیلم های زیادی را کارگردانی کرد و نویسندگی فیلم نامه آن ها را بر عهده داشت.

فیلم هایی که اکثرا در ژانر اکشن هستند.

در زندگی شخصی او با Anne Parillaud ازدواج کرده است و دختر آن ها در سال 1987 به دنیا آمد. همسر او در فیلم " نیکیتا " که کارگردانی و نویسندگی اش را همسرش بر عهده داشت بازی کرد. او در سال 1991 با دختر 15 ساله ای آشنا شد به اسم Maïwenn Le Besco و رابطه ای را شکل دادند و در سال 1992 ازدواج کردند، او از این دختر صاحب فرزند دختر دیگری در 3 ژانویه 1993 شد و بعدا اعلام کرد همسرش الهام بخش ساخت فیلم " لئون " برای او بوده است.

لوک بسون سر ساخت فیلم " عنصر پنجم " با بازیگر آمریکایی Milla Jovovich آشنا شد و در سال 1997 با این بازیگر 22 ساله ازدواج کرد ولی در سال 1999 طلاق گرفتند !

ولی این خاتمه زندگی شخصی پر ماجراجویی او نیست او در آگوست 2004 با Virginie Silla ازدواج کرد که یک تهیه کننده فیلم است. او از روابط و ازدواج های قبلی خودش 4 تا دختر داشت و در سال 2005 پسرش هم متولد شد.

لیست فیلم هایی که از لوک بسون معرفی می شود در سایت در زیر آورده می شوند :

برچسب ها:, , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…