4 / 5 (2 votes)

بررسی آثار و فیلم های دیوید کراننبرگ

admin . کانادا, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار و فیلم های  دیوید کراننبرگ

بررسی آثار و فیلم های دیوید کراننبرگ

استاد است، چی بخواهم چی نخواهم با چنتا فیلمش زندگی کرده ام، او یک فیلسوف سینمایی ست که آسمان سینمای کانادا را روشن کرده است !

طبق روال بخش نگاهی ابتدا به زندگینامه او می اندازیم و سپس نقد آثار او را به مرور در سایت خواهیم داشت.

دیوید پائول کراننبرگ در 15 ماه مارس سال 1943 به دنیا آمده است و یک فیلم ساز، فیلم نامه نویس و بازیگر کانادایی است. او یکی از سرمنشا داران ساخت فیلم هایی ست که در سبک وحشت در بخش Body Horror  قرار میگیرند، یک توضیحی مختصری در مورد این لغت بدم، فیلم هایی که در این دسته قرار میگیرند وحشت آن ها از بدن ساطع می شود یعنی بدن ممکن است دچار بیماری شود، بهم ریختگی شکلی و یا جهش ژنتیکی شود. شیوه فیلم سازی دیوید کراننبرگ به صورتی ست که در این بخش ترس های مردم از تغییر شکل بدن و عفونت را مورد بررسی قرار میدهد، در فیلم های او عوامل روانشناختی و بدنی با هم ترکیب شده اند. در نیمه اول حرفه اش او این عوامل از طریق ساخت فیلم های علمی تخیلی به خوبی بررسی کرد گرچه کار او فراتر از این ژانرها عمل کرده است. او را ” بی پروا ترین کارگردانی که عوامل داستانی و روانشناختی را به چالی می کشد در جهان کارگردانانی که انگلیسی زبان هستند ” نامیده اند.

کراننبرگ در تورنتوی کانادا به دنیا آمده است، مادر او موزیکدان و پدرش یک نویسنده و سردبیر بود. خانواده او یهودی بودند و او در کودکی شروع به نویسندگی کرد و مدام می نوشت. در دبیرستان توجه زیادی به علوم مخصوصا گیاه شناسی و حشره شناسی نشان داد که باعث شد وارد برنامه علمی افتخاری دانشگاه تورنتو در سال 1963 شئذ، اما خیلی زود در اولین سال حضورش شروع به خواندن ادبیات و زبان انگلیسی کرد. خیلی زود شیفته فیلم ” زمستان ما را گرم نگه می دارد ” ساخت سال 1966 شد و به فیلم سازی علاقه نشان داد. او هنر فیلمسازی را خیلی زود یاد گرفت و دو فیلم 16 میلیمتری ساخت به اسم های ” Transfer ” و ” From The  Drain “. بعد از چندین سال در اروپا بودن در سال 1967 به کانادا برگشت و شاگرد اول دانشگاه خود شد.

بعد از ساخت دو فیلم کوتاه او شروع به همکاری با Ivan Reitman کرد. دولت کانادا سرمایه لازم برای ساخت فیلم را در سراسر دهه 70 در اختیار او می گذاشت. خیلی زود کراننبرگ امضای خود را در زیر ژانر Body Horror بر روی فیلم هایی نظیر Shivers انداخت تا اینکه فیلم Rabid برای او موفقیت بین المللی به همراه آورد.

فیلم های دیوید کراننبرگ یک پیشرفت مشخصی را دنبال می کنند، جنبشی از جهان اجتماعی به زندگی داخلی. در فیلم های اولیه او دانشمندان بدن های انسان را مورد تغییر قرار می دهند که باعث ناهنجاری های اجتماعی می شود ( به عنوان مثال shivers و rabid ). در بازه زمانی دوم حرفه اش، این تشنج و آشوب بواسطه دانشمند بسیار شخصی تر است ( به عنوان مثال The Brood, Scanners, Videodrome ). در بازه زمانی بعدی حرفه او دانشمند خودش بواسطه تجربه و آزمایشی تغییر می باید ( به عنوان مثال باز سازی فیلم The Fly). فیلم های بعدی او بسیار روانشناسانه تر شده اند و در بین واقعیت های ذهنی و علمی قرار میگیرند.

کراننبرگ اظهار نظر کرده است که فیلم های او باید ” از نقطه دید بیماری ” نگریسته شوند. بیماری و فاجعه در فیلم های او مشکات جزئی هستند که باید بواسطه عامل های تغییرشکل شخصی رفع شوند.

بررسی آثار و فیلم های دیوید کراننبرگ

در زندگی شخصی دیوید کراننبرگ ابتدا با Margaret Hindson در سال 1972 ازدواح کرد، این ازدواج 7 سال بیشتر دوام نیاورد. حاصل آن یک دختر بود و حال کرانبنرگ با Carolyn Zeifman ازدواج کرده است. آن ها دو فرزند دارند.

او خودش را یک شخص منکر خدا و بی دین می شناسد و در مصاحبه در ماه سپتامبر سال 2013 می گوید “

هر زمان که من سعی کردم که خود را در جعبه مذهب خاصی جا بدهم، از نظرم ناراحت کننده و ترسناک بوده است، من فکر میکنم بی دینی پذیرش آن چیزی ست که واقعیت نام دارد و در همان مصاحبه کراننبرگ اظهار نظر می کند که مارتین اسکورسیزی به او گفته بود که کارهای اولیه کراننبرگ او را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است ولی بعدا می ترسیده است شخصا با او دیدار داشته باشد.

کرانبنرگ هم در این زمینه گفته است : ” شما شخصی هستی که ” راننده تاکسی ” را ساخته است و می ترسی با من دیدار داشته باشی “

به مرور زمان فیلم های دیوید کراننبرگ در زیر لیست می شوند تا یک فیلم شناسی عالی و جامعی در وب فارسی از فیلم های او داشته باشیم :

برچسب ها:, , , , , , , ,

بازتاب از سایت

نظرات (2)

  • sina

    |

    اولین فیلمی که ازش دیدم Cosmopolis بود!
    ولی انقد از فیلم بدم اومد که هم فیلمو حذف کردم! هم اینکه دیگه سراغ کارهای دیگه اش نرفتم

    پاسخ دادن

    • admin

      |

      ایشان کارنامه کاری بسیار متفاوتی قبل و بعد از دهه 90 داره

      اگه شما به دنبال این هستی که فیلم های عجیب دیوید کراننبرگ را ببینی سری به فیلم های قبل از دهه 90 بزن

      بعد از دهه 90 دنبال فیلم هایی نظیر تصادف و Naked Lunch بیشتر باش

      عنکبوت و قول های شرقی مخصوصا دومی هم اثرات متفاوت و عالی هستند ولی متاسفانه به نظر شما به فیلمی از ایشان رجوع کردی که کاملا متفاوت با کارنامه کاری اوست و مخصوصا بدون پیش آگاهی در مورد فروید و.. .نباید دیده می شد

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…