0 / 5 (0 votes)

بررسی آثار و فیلم های جان وو

admin . هنگ کنگ, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار و فیلم های جان وو

جان وو

خوب حالا که در آسیا خودمان را نگه داشته ایم، سری هم به فیلم های جان وو می اندازیم، ابتدا زندگینامه و زندگی شخصی او را کمی بررسی میکنیم و سپس نگاهی به فیلم های او و نقد آن ها طبق روال بخش می اندازیم.

جان وو که در اکتبر 1946 به دنیا آمده است یک کارگردان، نویسنده و تهیه کننده هنگ کنگی است. شهرت او به ساخت فیلم های بسیاری در ژانر اکشن بر میگردد و استفاده از عنصر اسلوموشن در فیلم های اکشنش است. جان وو یک سری از فیلم های شاخص سینمای هنگ کنگ را کارگردانی کرده است از جمله فیلم های " فردای بهتر "، " قاتل "، " سخت جوش " و سری فیلم های " صخره سرخ ". او در هالیوود هم فیلم های مهمی ساخته است از جمله یکی از قسمت های " ماموریت غیر ممکن" و " Face/Off ".

بهترین فیلم هایی که جان وو دیده است از قول خودش عبارتند از :

لارنس عربستان دیوید لین، هفت سامورایی آکیرا کوروساوا و سامورایی ژان پیر ملویل.

جان وو در شهر گوآنچوی چین درست در میانه آشوب های جنگ داخلی چین در انتهای اکتر 1946 به دنیا آمده است. به دلیل محدودیت های موجود در رابطه با سن مدرسه مادر او تاریخ تولدش را به 22 سپتامبر 1948 تغییر داد که در پاسپورت او هم چنین تاریخی خورده است. خانواده او مسیحی بودند و بعد از انقلاب کمونیست در چین آن ها به هنگ کنگ زمانی که پسر جوانشان تنها 5 سال داشت گریختند. پدر او یک معلم بود و به دلیل مبتلا بودن به بیماری سل کار برایش بسیار سخت بود و مادرش در مناطقی که ساخت و ساز انجام می شد کارگری می کرد. او در سه سالگی پزشکان اعلام کردن یک مشکل پزشکی حاد دارد و برای همین روی ستون فقرات او عمل جراحی صورت گرفت و باعث شد که تا 8 سالگی نتواند به درستی راه برود و پای راستش کمی کوتاه تر از پای چپش باشد. به دنبال داشتن دین مسیحی خانواده اش و درس خواندن خودش در یک مدرسه ای به نام Concordia Lutheran و تحت تعالیم این دین قرار گرفتن او تصمیم گرفت یک مبلغ دین مسیحی باشد و این دین را به همگان آموزش دهد ولی بعدا او تحت تاثیر سینما و فیلم هایی که در لوای موج نوی فرانسه ساخته شدند بویژه سینمای ژان پیر ملویل قرار گرفت و خودش می گوید پسری بسیار خجالتی بوده است که حتی برای صحبت کردن مشکلات داشته است اما ساخت فیلم باعث شده است که او احساسات و افکار خود را بیان کند و به عبارت دیگر از فیلم سازی به عنوان " زبانی برای صحبت کردن " استفاده کند.

در سال 1976 او با دختری به اسم Annie Woo Ngau Chun-lung i ازدواج کرد و دارای 3 فرزند است. و از سال 1993 در ایالت متحده زندگی می کند.

جان وو

در سال 1969، جان وو به عنوان یک ناظر فیلم نامه در Cathay Studios استخدام شد. در سال 1971 دستیار کارگردان در استودیوهای شاو شد که تحت تعلیم کارگردان نامی  Chang Cheh قرار گرفت. در سال 1974 اولین فیلم بلندش را جان وو به اسم " اژدها های جوان " در ژانر اکشن کارگردانی کرد. در میانه دهه 80 جان وو دوره ای را تجربه کرد که دوران سختی بود، فیلم های او از نظر تجاری و فروش شکست میخوردند و خودش احساس کمبود خلاقیت در فیلم هایش را حس کرد. به دنبال این امر او ساکن تایوان شد و در طول این مدت کارگردان تایوانی Tsui Hark برای فیلم بعدی جان وو یعنی " فردایی بهتر " سرمایه گذاری کرد. فیلم از نظر فروش و موفقیت بسیار موفق بود و بخاطر عناصر تکنیکی بالا در نحوه کارگردانی بسیار مورد تقدیر قرار گرفت.

در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 او رو به فیلم های گنگستری آورد که تمرکز بر برادری، وفاداری و غرور و شرف داشتند. به دنبال ساخت فیلم " قاتل " او شهرت بین المللی کسب کرد و منتقدین و بینندگان فیلم او را مورد تحسین قرار دادند و فیلم تبدیل به موفق ترین فیلم هنگ کنگی در آمریکا بعد از فیلم " اژدها وارد می شود " بروس لی شد و به دنبال ساخت فیلم " گلوله ای در سر " در سال بعد که هنوز به عنوان شخصی ترین فیلم او محسوب می شود شهرت او افزایش یافت.

در میان تحسین کنندگان فیلم های جان وو افرادی نظیر مارتین اسکورسیزی و سام ریمی قرار دارند که استادی او را در فیلم های اکشن به استادی هیچکاک در ساخت فیلم های پر تعلیق مقایسه کرده اند.

در سال 1997 جان وو قرارداد ساخت در آمریکا رد پذیرفت.

آخرین فیلم او قبل از مهاجرت به آمریکا ساخت فیلم " سخت جوش " در سال 1992 بود، یک فیلم در ژانر اکشن / هیجانی با زیرلایه های سیاسی که در سایه درخشش فیلم های گنگستری قبلی او قرار گرفت.

جان وو به دنبال مهاجرت به آمریکا با مشکلات زیادی روبرو شد، به عنوان یک مهاجر روبرو شدن با تغییرات فراوان فرهنگی و نحوه کار و نظام استودیو مداری او با سختی های فروانی مواجه شد، از جمله محدودیت های خشونت در فیلم ها و کامل سازی ساخت فیلم در یک برنامه زمانی مشخص  ولی با این وجود بعد از مشکلاتی که سر فیلم هایش اولش داشت او توانست به خوبی چهره خوبی در آمریکا و هالیوود برای خود دست و پا کند.

نگاهی به حواشی زندگی جان وو می اندازیم :

فیلم های جان وو به مرور در زیر لیست می شوند :

 

برچسب ها:, , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…