0 / 5 (0 votes)

بررسی آثار نیکلاس ویندینگ رفن

admin . دانمارک, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی  آثار نیکلاس ویندینگ رفن

نیکولاس ویندینگ رفن

این آقای خوشتیپ دانمارکی که میبینید یک کارگردان سینمای مدرن دانمارک محسوب میشود که فکر کنم ارزش این رو داشته باشه یک نگاهی به سینمایش و فیلم هایی که ساخته است داشته باشیم ! باشد که دوستان مثل همیشه همراهی کنند.

نگاهی به زندگینامه و فیلموگرافی او می اندازیم.

زندگینامه نیکلاس ویندینگ رفن :

او در 29 سپتامبر 1970 متولد شده است که یک کارگردان، فیلم نامه نویس و تهیه کننده دانمارکی ست. سال 1978 بود که به آمریکا نقل مکان کرد و شهرت او به واسطه ساخت سه گانه دلال مواد، راندن و تنها خدا می بخشد است.

ویندینگ رفن در کپنهاگ دانمارک متولد شده است و والدین او کارگردان و تدوینگر بودند. برادر ناتنی او یک خواننده دانمارکی به اسم کاسپر ویندینگ است.

نیکلاس از فیلم The Texas Chain Saw Massacre (1974) به عنوان فیلمی که الهام بخش حرفه فیلم سازی اش بوده است یاد می کند و چنین می گوید :

من در یک خانواده سینمایی بزرگ شدم. والدین من با موج نوی سینمای فرانسه بزرگ شدند که مثابه خدا برای آن ها بود ولی برای من مثل یک ضد مسیح بود، و چقدر خوب است علیه والیدن خود زمانی که شورش کنی و چیزی مشاهده کنی مادرت از او بدش می آید، یعنی فیلم های وحشتناک آمریکایی. زمانی که من کشتار در تگزاس با اره برقی را دیدم، فهمیدم که نمی خواهم یک کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و فیلم بردار و تدوینگر، مسئول صدای فیلم باشم، بلکه می خواهم در آن واحد همه اینها باشم. و این فیلم بود که ثابت کرد شما می توانی چنین کاری بکنی چون این فیلم، فیلمی معمولی نیست.

شهرت نیکلاس بواسطه ساخت سه گانه دلال مواد است که برای بازیگران این فیلم هم جوایز بیشماری به ارمغان آورد و اولین فیلم در کارنامه کارگردانی او محسوب می شود.

او در رابطه با شخصیت سازی فیلم های خودش چنین می گوید :

من همیشه شخصیت هایی دوست داشته ام که بواسطه شرایط مجبورند در خود تغییر تحول ایجاد کنند و در انتها چیزی که تبدیل می شوند چیزی است که سرنوشت برای آن ها مقدر کرده است و اجتناب ناپذیر است . به عنوان مثال فیلم Pusher II را در نظر بگیرید که در رابطه با یک پسر است که تمام زندگی اش عشق پدرش را تنها می خواهد ولی متوجه می شود باید او را برای رها سازی پدرش از گناهایش بکشد. اتفاقی که می افتد این است که او متوجه می شود که خودش فرزندی دارد، و مسئولیت آن ناگهان مجبورش می کند دست به عمل بزند. و پایان این فیلم با آنکه تاریک است شاد است ولی برای شخصیت فیلم چیزی است که او قرار بوده است بشود. انگاری او معنای حقیقی خودش را کسب کرده است.

نیکلاس ویندینگ رفن در رابطه با نحوه فیلم سازی خودش هم می گوید او فیلم سازی به شیوه   chronological order ( سکانس اول گرفته می شود و به ترتیب سکانس دوم تا آخر و در فیلم هم به همین ترتیب نمایش داده می شود ) را ترجیح می دهد : او می گوید که John Cassavetes ( یکی از کارگردان های بنام هالیوود که به زودی به آثارش در سایت پرداخته می شود ) در بعضی از فیلم هایش از چنین شیوه ای استفاده کرده است و من هم فکر کردم عجب شیوه باحالی و بعد از اینکه اولین فیلمم را چنین ساختم حس کردم که " چطور میشه به شیوه دیگری اصلا فیلم ساخت ؟ " نظیر یک نقاشی می ماند شما فیلم ها را همانطور که پیش می روید نقاشی می کنید و من نداشتن اطمینان از دانستن اینه قرار است چه اتفاقی بیافتد را دوست دارم.

نیکلاس ویندینگ رفن

او در رابطه با شیوه کارش با بازیگران چنین می گوید : فکر میکنم اولین چیزی که از هر بازیگر میپرسم اینه که چکار دوست دارند بکنند، که گاهی اوقات ممکن است افرا را بترساند که اوه ! تو نمیدونی چی میخوای.

اما من سعی میکنم که بازیگر را به درون فیلم بکشانم و به درون هلشان دهم، در بعضی موارد، چون خیلی از بازیگرا نمی خواهند در مورد فیلم بحث کنند یا در نقش عمیق فرو روند، آن ها فقط می خواهند بیایند و کارشان را بکنند، نقشی بازی کنند و بعد هم بروند به خانه هایشان. اما برای من این چیزها جواب نمیده. باید جذب کار و آلوده شوید و شیوه این کار هم این است که از بازیگرها بپرسید دوست دارند چکار بکنند. همچنین این امر باعث می شود که رو راست تر با تو باشند.

کورنگی نیکلاس  باعث شده است که شیوه فیلم سازی او هم تحت تاثیر قرار گیرد  چون خودش می گوید، من نمیتوانم رنگ های میانه را ببینم  برای همین تمامی فیلم هایم کنتراست بالایی دارند اگر جز این بود نمی توانستم چیزی ببینم.

زندگی شخصی

 با بازیگر زن Liv Corfixen ازدواج کرده است و از او دو دختر دارد.

لیست فیلم های این کارگردان دانمارکی که به مرور معرفی می شوند در زیر آورده می شوند :

 

برچسب ها:, , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…