3 / 5 (1 votes)

بررسی آثار سام پکین پا

admin . آمریکا, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار سام پکین پا

سام پکین پا

سام پکین پا کارگردانی است که  اونقدر مورد مظلوم واقع شده در سینمای مضخرف هالیوود که حد نداره، سینمای مردانه مردی که اسمش رو دوست دارم بذارم شاعر خشونت بصری سینما.

بزرگ مردی که قصد داریم به مرور تمامی آثارش رو معرفی کنیم، یک سری شاهکار ساخت تا ابد سینمادوستان مدیونش هستند، یک سری آثار هم ساخت برای دل خودش، برای اینکه نشون بده پکین پایی هست ! گرچه بزرگ نبودند ولی بودند !

نگاهی میندازیم به زندگینامه و بیوگرافی سام پکین پا و طبق روال همیشگی سایت سپس به بررسی فیلم هاش می پردازیم.

سام پکین پا برای من یک کارگردان کالت است نگاهی بندازیم به بیوگرافی او :

دیوید ساموئل ( به مخفف سام ) پکین پا در 21 فبریه سال 1925 به دنیا آمد و در 18 دسامبر 1984، سینما یکی از کالت ترین سینماگران خودش را از دست داد. او یک فیلم نامه نویس و کارگردان آمریکایی بود که بعد از پخش فیلم ” دار و دسته وحشی ها ” یا ” این گروه خشن ” در سال 1969 شهرت بسزایی برای خودش به همراه آورد. فیلم های پکین پا عناصر خاصی دارند که خشونت به همراه اکشن به شیوه ای که من آن را شاعرانه می نامم در آن برجسته است. ژانر وسترن با او اعتبار خاصی بخشیده شد و در خیلی از فیلم هایش او خشونت و فساد در جامعه بشری و غرب وحشی را به چالش می کشد، خشونت فیلم های او از دل شخصیت های انسانی اش می آیند که خواه یا ناخواه اسیر این عنصر زشت بشری می شوند. به علت خشونت فیلم هایش او لقب ” سام خونین ” را به خود گرفته است. شخصیت فیلم های او اغلب افرادی تنها یا بازنده هستند که آرزوهای بزرگ در سر دارند ولی باید برای زنده ماندن در یک جهان خشن و پر از افکار نهیلیستی برای زنده ماندن تلاش بکنند.

پکین پا در زندگی شخصی نیز شخصیت جنگجو و بی قراری داشته است، سال ها استعمال از الکل و مواد همچنین در زندگی او به چشم می خورد و در بسیاری از حواشی فیلم هایش درگیری با تهیه کنندگان، عوامل و دست اندرکاران فیلم دیده می شود که همین امر باعث شده است شهرت و زندگی اش در طول حرفه فیلم سازی اش به نحوی خدشه دار شود.

ریشه و اصل نسب خانوادگی این پسر یاغی هالیوود به اروپا بر میگردد و در میانه قرن نوزدهم بود که خانواده او به آمریکا مهاجرت کردند. سام پکین پا در کالیفرنیا به دنیا آمد و همان جا دوره دبیرستان و ابتدایی را گذارند. پسرک جوان خانواده آنقدر در خوان نبود و ساعت های زیادی را به جای شرکت در کلاس با برادرش در مزرعه پدربزرگ به انجام بازی ها و فعالیت هایی کابویی می گذارند. با اونکه سام در تیم فوتبال بود ولی بی نظمی او باعث شد والدینش اسم او را در آکادمی نظامی سان رافائل اسم نویسی کنند و همین باعث شد او به چین فرستاده شود ولی وظیفه ای که اونجا داشت در حیطه جنگیدن نبود ولی خودش ادعا بعدها کرد شاهد جنگ بین سربازان ژاپنی و چینی بوده است. تجربه های او در جنگ و همچنین چیزهایی که دید بر این باور می رود که بعدها خشونت فیلم های او را به شدت تحت تاثیر قرار دادند.

بعد از رهایی از جنگ او در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا پذیره شد و تاریخ را به عنوان رشته درسی مطالعه کرد. در سال 1947 بود که با همسر اولش آشنا و ازدواج کرد، ازدواج دراماتیکی که در آن همسر پکین پا به اسم استلا معرفی کننده همسرش به بخش تئاتر بود و آن جا بود که پکین پای جوان به سینما و کارگردانی برای اولین بار علاقه مند شد و در دومین سال تحصیل نمایشنامه یک ساعتی از ویلیام تنسی را کارگردانی کرد. بعد از فارغ التحصیلی در سال 1948 مشغول به تحصیل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و مطالعه درام شد. در همان سال ها طبع بی قرار خودش را نشان داد به طوری که از سر صحنه نمایشنامه ” The Liberace Show ” به دلیل کراوات نبستن بیرون انداخته شد. در سال 1954 او برای فیلم Riot in Cell Block 11 به عنوان ناظر دیالوگ انتخاب شد و کار او به نوعی دستیار کارگردان بودن بود که شخصی جز دون سیگل نبود. فیلم در محیط زندان بود و مدیر زندان تنها زمانی که پکین پا را دید اجازه فیلم برداری داد و به خوبی همکاری کرد چون خانواده او را می شناخت، همین امر باعث شد سیگل به خوبی از محیط واقعی زندان استفاده کند و آن ها 4 فیلم دیگر با هم همکاری کردند. در تمامی آن ها پکین پا فیلم نامه ها را بررسی و بعضی از آن ها را باز نویسی می کرد.

زندگی این کارگردان بزرگ همیشه با الکلی بودن رقم می خورد و چیزی که بعدا به اعتیاد ختم شد. بعضی ها هنوز نقل میکنند در او نشانه هایی از جنون، بیماری روانی، افسردگی نیز دیده می شده است. خیلی ها اعتقاد دارند این اقامت در پایگاه جنگی در چین بود که از او یک الکلی ساخت. در سال 1960 بعد از طلاق از استلا او با یک بازیگر مکزیکی در سال 1965 ازدواج کرد.

سام پکین پا

از زندگی شخصی او چنین نقل قول گرفته می شود که به تفنگ و شلیک کردن – به علت اینکه یک شکارچی ماهر بود –  علاقه خاصی داشت به طوری که در خانه خودش بعد از مصرف الکل به شیشه ها شلیک می کرد و همیشه در تضادی از یک شخصیت نرم خو و مهربان و شخصی خشن بود که برای هم خودش و هم خانواده اش اثرات سوئی داشت. تیم فیلم سازی او اکثر اوقات ثابت بودند و آن ها تا آخر عمر به این کارگردان وفادار ماندند. پکین پا بسیاری از طول عمر خودش را در مکزیک گذراند و همان جا هم بعدها ملکی خرید و همیشه تحت تاثیر نحوه زندگی مکزیکی ها و فرهنگ آن ها قرار داشت و 4 تا از فیلم های او حتی به طور کامل در مکزیک فیلم برداری شده اند.

سام پکین پا جدا از فیلم هایی که ساخت کارنامه ای نیز برای آثار تلویزیونی داره، او در اواخر دهه 50 بود که به دنبال توصیه دون سیگل ( دان سیگل ) شروع به نویسندگی و فروختن فیلم نامه ها برای سریال های وسترنی کرد که در آن دهه پخش می شد. بعدها همچنین خودش کارگردان بعضی سری ها و یا اپیزودهای سریال های تلویزیونی شد.

مرگ این شورشی هالیوود به علت سکته قلبی در 28 دسامبر 1984 بود، او حتی تا آخرین ماه های عمرش در حال کار کردن بود و میخواست یکی از رمان های استفان کینگ را

تبدیل به فیلمی به اسم The Shotgunners کند، امری که رخ نداد و زندگی با این مرد وداع گفت.

در زیر تمامی فیلم های او ( آثار تلویزیونی رو سعی میکنم اگر گیر آوردم معرفی کنم ) معرفی می شود.

برچسب ها:, , , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…