1 / 5 (1 votes)

بررسی آثار رینر ورنر فاسبیندر

admin . آلمان, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار رینر ورنر فاسبیندر

رینر ورنر فاسبیندر

گاهی اوقات در سینما به کارگردان هایی بر میخوری که جذبشون میشی نظیر آب که جذب زمین میشه ! این دفعه برای بخش یک نگاه یک کارگردان یک افسانه آلمانی را در نظر گرفتم.

رینر ورنر فاسبیندر برای من یک کارگردان عالی به شمار میره، کسی که دنیای سیاهی داشت، کسی که یاغی سینمای آلمان باید اسمش رو بذارم، کسی که دیدگاه های تیره اش رو دوست دارم.

نگاهی به او و آثار او می اندازیم به مرور زمان. بقیه در ادامه مطلب.

 

فاسبیندر یک کارگردان آلمانی ست که در 31 می 1945 به دنیا امد و در 10 ژوئن 1982 از دنیا رفت. فیلم نامه نویس بودن، بازیگر بودن، کارگردان بودن او باعث می شود که او تبدیل به یکی از چهره های شاخص و مهم سینمای نوین آلمان شود. کسی که در آن جو صنعتی و مدرن آلمان به شورش سینمایی خوب پرداخت و در فیلم هایش بیماری انسان در این زندگی مدرن آماج حمله های افکار او قرار گرفته بودند. او حتی تدوینگر، آهنگ ساز، طراح صحنه و فیلم بردار هم بود ! زندگی فاسبیندر با کشیدن کوکائین و قرص های خواب پایان یافت، خودکشی آرامی که به واسطه سکته قلبی رخ داد و خیلی ها مرگ او را پایان سینمای نوین آلمان می دانند، شخص برجسته ای که اگر در 37 سالگی نمی مرد میتوانست باز هم کارنامه سینمایی خود را پر بارتر کند، او در طول حرفه سینمایی خود تقریبا هر سال 3 فیلم می ساخت و همگی فیلم های شخصی که زاییده ی افکار و ایدئولوژی های او بودند، فیلم هایی که آوانگار محسوب می شدند و او را به عنوان یک کارگردان مولف به خوبی مطرح کردند.

تولد فاسبیندر زمانی بود که آلمان در جنگ جهانی شکست خورده بود، زندگی او با مادرش و عواقب و شرایط بعد از جنگ در آلمان بسیار بر زندگی شخصی او تاثیر گذاشتند. در زمستان سردی تنها زمانی که 3 ماه داشت پیش عمه و عموی پدری اش سپرده شد چون پدر و مادرش می ترسیدند او زنده نماند و در یک سالگی پیش آن ها برگردانده شد. پدر او جراح بود ولی پدرناتنی او محسوب میشد که فاسبیندر تنها فرزند او از این ازدواجش بود و اصلا به او همانند مادر خود فاسبیندر توجهی نداشتند و این بر روی زندگی شخصی کودک خردسالی که به شعر علاقه نشان می داد تاثیر بسزایی گذاشت.

6 سالگی و طلاق پدر و مادرش از هم و زندگی با مادرش مرحله دیگری در زندگی او بود.

بعد از طلاق شرایط سخت زندگی بر مادر او این را تحمیل کرد که کاری به عنوان مترجم بپذیرد و پسرکش توسط دوستان و مستاجران او بزرگ شدند، پسرکی که اوقات بسیاری را دیگر فقط در خیابان ها و نگاه حوادث می گذارند و بعدا مادرش به او پول می داد تا به سینما رود تا از پیش او دور باشد، فاسبیندر از اون دوران چنین یاد می کند : گاهی اوقات روزی یک فیلم و یا حتی 3 یا 4 فیلم میدیدم، سینما زندگی خانوادگی بود که در خانه نظیرش را نداشتم.

رینر ورنر فاسبیندر

او هیچوقت اهل مدرسه درست حسابی نبود، فرار از مدرسه در موقع امتحالات نهایی با بی نظمی از تخصص هایش محسوب می شد، در 15 سالگی به پیش پدرخوانده اش رفت تا با او زندگی کند ولی هیچوقت با هم به خوبی بساز نبودند و چند سالی را در مدرسه شبانه بود و خرج زندگی را با کمک کردن به پدر و کارهای کوچک انجام دادن در می آورد تا اینکه در همان سنین نوجوانی متوجه شد که تمایلات همجنس بازی دارد، سال هایی که به شعر رو آورده بود و شعر می نوشت.

18 سالگی به مونیخ برگشت و به توصیه مادرش در کلاس های بازیگری شرکت کرد و دوسالی را در مدرسه بازیگری مونیخ طی کرد.

اوایل دوران حرفه ای به ساخت فیلم های 8 میلیمتری و یا کوتاه پرداخت که در یکی از آن ها مادرش بازی کرد.

بسیاری از بازیگرها پای ثابت فیلم های او بودند و او در طول حیات خود نزدیک به 44 فیلم و درام تلویزیونی در طول 15 سال ساخت

کرک داگلاس و گدار همیشه مورد تحسین این کارگردان برجسته آلمانی بودند که مرگش اندوه بسیاری برای جامعه هنری به بار آورد.

رینر ورنر فاسبیندر یک همجنس گرا بود یکی از مردهایی که با او ازدواج کرد بازیگر فیلم هایش بود و دیگری که همسر دوم او محسوب می شود تدوین گر او بود.

در دید من رینر ورنر فاسبیندر یک افسانه است که افراد کمی او را می شناسند ولی آن هایی که می شناسند همگی توانایی تحمل دنیای تلخ سینمایی او را کامل ندارند ولی من با خیلی از فیلم های او نفس کشیدم. چون زندگی لجن آمیزی را به تصویر کشیده است که باید هرروز یادآوری شود تا قدر داشته ها را بهتر بدانیم…..

از فاسبیندر تمامی فیلم هایش موجود است ! که به مرور زمان معرفی می شوند و در زیر لیست می شوند.

 

 

 

برچسب ها:, , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…