0 / 5 (0 votes)

بررسی آثار دنی بویل

admin . انگلیس, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار دنی بویل

دنی بویل

چه بخواهیم چه نخواهیم، چه میلیونر زاغه نشین را دوست داشته باشیم چه متنفر شده باشیم، دنی بویل یکی از کارگردان های سینمای مدرن انگلیس محسوب می شود که بعد از ساخت آثار در هالیوود نام خودش را خیلی زود توانست مطرح کند، از اونجاییکه من به شخصه اون رو کارگردان صاحب سبکی می دانم هرچند فیلم های پیچیده ای ندارد ولی فیلم های خوش فرمی می سازد، طبق روال سایت به بررسی آثار و زندگینامه دنی بویل انگلیسی می اندازیم.

دنی بویل در 20 اکتبر سال 1956 به دنیا آمده است، او یک کارگردان، تهیه کننده و فیلم نامه نویس انگلیسی ست که کارگردانی تئاتر هم انجام می دهد، فیلم های دنی بویل هرکدام برای خود شهرت جداگانه ای برای کارگردان به ارمغان آوردند ولی قابل بحث برانگیزترین فیلم او ” میلیونر زاغه نشین ” محسوب می شود که خیلی ها آن را یک فیلم بی ارزش و چیپ هندی در نظر گرفتند و آن را در خور و شایسته جوایزی که درو کردند نمی دانند، نظر نویسنده این  سطور در مورد این فیلم به مرور زمان معلوم می شود.

نگاهی به دوران کودکی و بک گراند زندگی دنی بویل می اندازیم.

او در رادکلیف لانکاشیر انگلستان متولد شده است. والدین او ایرلندی هستند و با آنکه دنی بویل خودش را امروزه یک ” بی دین ( خدانشناس ) روحانی ” می نامد در یک محیط کاتولیک توسط یک طبقه کارگر بزرگ شد. مادر او آرزو داشت پسرش یک کشیش شود آرزویی که هیچوقت تحقق نیافت و دنی بویل به یک مدرسه روحانی نرفت چون یک کشیش در سن 14 سالگی دنی کوچک را متقاعد کرد که او به مدرسه روحانی نرود، خود دنی بویل در این مورد می گوید :

اینکه این کشیش من را داشت از کشیش شدن حفظ می کرد یا کشیش شدن را از من، من نمیدانم. ولی خیلی زود بعد این قضیه من شروع به کار تئاتر و درام کردم. و فکر میکنم که واقعا یک ارتباطی بین این امر است. تمامی کارگردان هایی نظیر مارتین اسکورسیزی، جان وو، ام نایت شیمالان همگی می خواستند کشیش شوند. یک قضیه ای در این مورد وجود دارد. واقعا کار تئاتر هم مثل همین کشیش بودن هست. بعدا دنی بویل در دانشگاه شروع به مطالعه در رشته های انگلیسی و درام کرد.

شهرت اصلی دنی بویل به کار در زمینه تئاتر بر میگردد، او حرفه خودش را در این زمینه در Joint Stock Theatre Company شروع کرد که یک کمپانی تئاتر در زمینه اجرای نمایش های جدید است، دنی بویل قبل از رفتن به تئاتر دادگاه سلطنتی (Royal Court Theatre ) دو نمایشنامه نابغه و نجات یافته را کارگردانی کرد. سابقه کار او در تئاتر طولانی تر است که از مباحث سایت خارج است و دوستان می توانند آن را در ویکیپدیا مطالعه کنند .

دنی بویل همچنین کارگردان اجرای مراسم افتتاحیه المپیک تابستانی در سال 2012 نیز بود.

این کارگردان انگلیسی در زمینه کار در تلویزیون نیز شهرت دارد، او در سال 1987 کار در تلویزیون را به عنوان یک تهیه کننده برای شبکه BBC Northern Ireland شروع کرد.

دنی بویل

اما نگاهی به کارنامه سینمایی او می اندازیم.

در واقع عشق دنی بویل به سینما با دیدن فیلم ” اکنون آخرالزمان” کاپولا شروع شد. فیلمی که تحسین او را شدید برانگیخت به طوری که خودش می گوید انگار نیروی فکر کردن با دیدن این فیلم ازش گرفته شد. اولین فیلم او ” قبر ( گودال ) کم عمق ” محسوب می شود که در سال 1995 ساخته شد و از نظر موفقیت تجاری بسیار در بریتانیا موفق بود و به دنبال آن فیلم قطار شادی ” Trainspotting ” ساخته شد که براساس رمانی از آیروین ولش بود. این دو فیلم شهرت را برای کارگردان تازه کار سینما به همراه آوردند.

بعد از این دو دنی بویل به هالیوود رفت و شروع به کار با استودیوهای بزرگ آمریکا کرد. او در آنجا فیلم ” ساحل ” را با بازی لئوناردو دکاپریو ساخت که در تایلند فیلم برداری شد و بعد از آن فیلم های دیگه ای که ساخت Millions، Sunshine,  و  فیلم 28 روز بعد بودند که این آخری یک فیلم آخر الزمانی در ژانر وحشت محسوب می شود.

فیلم بعدی او 127 ساعت بود که نقد آن در سایت موجود است و بقیه فیلم های دنی بویل هم به ترتیب در زیر اضافه می شوند.

برچسب ها:, , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…