0 / 5 (0 votes)

بررسی آثار تام تیکور

admin . آلمان, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار تام تیکور

تام تیکور

یک کارگردان از سینمای نوین و معاصر آلمان که به خاطر سینمای بصری اش، میزانسن های دقیق و همچنین تم عاشقانه فیلم هایش شهرت بسزایی دارد، تام تیکور یکی از با استعدادترین کارگردانان حال حاضر کشور خودش محسوب می شود که نظیر روند سایت به معرفی آثار و بررسی زندگینامه او می پردازیم.

تام تیکور در 23 می سال 1965 در آلمان غربی متولد شد، او یک کارگردان، تهیه کننده و فیلم نامه نویس و آهنگ ساز آلمانی محسوب می شود و از همان کودکی به فیلم و سینما علاقه نشان داد و در سن 11 سالگی بود که فیلم های آماتورگونه خود را با استفاده از فیلم سوپر 8 میلیمتری ساخت و در خانه سینما کار میکرد تا بتواند فیلم های بیشتری ببیند، حتی فیلم هایی که مناسب سنش نبودند و به او اجازه خرید بلیط نمی دادند. او بعد از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان درخواست پذیرش در بسیاری از مدارس فیلم در اروپا داد ولی رد شد تا اینکه به برلین نقل مکان کرد و به عنوان یک پروژکتوریست شروع به کار کرد. در سال 1987 در سن 22 سالگی کارگردانان آلمانی او را به عنوان یک فرد بسیار علاقه مند به فیلم می شناختند.

در برلین تام تیکور با کارگردان Rosa von Praunheim آشنا شد، شخصی که او را تشویق کرد که برحسب تجاربی که دارد فیلم نامه بنویسد و به او پیشنهاد داد که جر و بحث هایی که با دوست دخترش می کند را حتی ضبط کند و آن ها را تبدیل به یک فیلم کوتاه کند. نتیجه این توصیه ساخت فیلم کوتاه Because (1990)  بود که در جشنواره فیلم Hof مورد پسند تماشگران قرار گرفت و باعث شد او برای ساخت فیلم های بیشتر ترغیب شود و نتیجه آن ساخت دومین فیلم کوتاه به اسم Epilog (1992) بود که برای او قرض به همراه آورد ولی باعث شد تجربه فیلم سازی او به شدت افزایش یابد. فیلم بعدی او Deadly Maria که در تلویزیون آلمان پخش شد و تنها یک سری محدودی از سینماها در آلمان آن را نمایش دادند.

در سال 1994، تام تیکور کمپانی تولید فیلم X Filme Creative Pool به همراه سه نفر دیگر پایه ریزی کرد. فیلم بعدی او که در این کمپانی ساخته شد یعنی Winter Sleepers (1997) توجه جامعه فیلم آلمان و فستیوال های فیلم را به سوی تیکور جذب کرد ولی تیکور از نظر مالی به شدت در مضیقه بود. او می دانست به یک فیلم جدید احتیاج دارد و نتیجه فیلم  Run Lola Run (1998) بود که به موفق آمیز ترین فیلم آلمان در سال 1998 تبدیل شد و 7 میلیون دلار در گیشه آمریکا فروخت و شهرت بین المللی برای تیکور به همراه آورد. فیلم های بعدی او The Princess and the Warrior و Heaven (2002) بودند که ” بهشت ” بر اساس فیلم نامه ای از کارگردان به نام لهستانی کریستوف کیشلوفسکی ساخته شده است ولی زبان فیلم انگلیسی بود. فیلم های بعدی او Paris, je t’aime (2006) بود که از 20 فیلم کوتاه تشکیل شده است که توسط بسیاری از کارگردانان بنام ساخته شده اند و همگی در رابطه با عشق در پاریس هستند. فیلم کوتاه بعدی تام تیکور True, با بازی ناتالی پورتمن بود که خود تیکور او را یک فیلم نمادین از تمامی زندگی برای خودش می نامد و می گوید فقط 10 دقیقه است، شاهکاری که مورد تحسین بسیاری قرار گرفت. فیلم بعدی او اقتباسی از رمان عطر از یک نویسنده آلمانی به اسم Patrick Süskind بود که در شهرهای اسپانیا فیلم برداری شد. فیلم بعدی او در هالیوود ساخته شده که اولین ساخته او در هالیوود محسوب می شود به اسم The International با بازی نائومی واتس که از سوی هم بینندگان و هم منتقدین برخورد متوسطی باهاش شد. فیلم دارای لوکیشن هایی در در شهرهای برلین، میلان، نیویورک و استانبول است.

از زمان ساخت فیلم Winter Sleepers به جز فیلم Heaven آهنگ سازی تمامی فیلم های تام تیکور برعهده یک تیم سه نفره تشکیل شده از خود کارگردان، Johnny Klimek و Reinhold Heil بوده است که اسم این گروه سه نفره Pale 3 است.

در زندگی شخصی اش او از دوست دخترش Marie Steinmann یک پسر دارد.

به مرور آثار تام تیکور در زیر قرار میگیرد :

برچسب ها:, , , , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…