2.20 / 5 (5 votes)

بررسی و نقد فیلم The Great Beauty

admin . ایتالیا, درام, ژانر, کشورها, کمدی

بررسی و نقد فیلم The Great Beauty

The Great Beauty / زیبایی بزرگ / La grande bellezza  / پائولو سورنتینو / 2013

بررسی و نقد فیلم The Great Beauty

فیلم آخر پائولو سورنتینو چیزی بود که سال ها سینما بهش نیاز داشت، شاید چیزی که سال ها دیده بودیم ولی کمال در آن ها موج نمیزد.

نگاهی به بهترین فیلم اروپا در سال 2013 بندازیم و برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال 2014.

داستان : جپ گامبردلا یک نویسنده است که به تازگی جشن تولد 65 سالگی اش را گرفته است، او سال هاست رمانی ننوشته است و فقط برای روزنامه ستونی از شایعات و مصاحبه ها را پر میکند و…

فیلم The Great Beauty توصیفش خیلی سخت است، توصیف این فیلم طولانی که هر سکانسش نظیر آینه ای زندگی می ماند خیلی سخت است، شروع فیلم بسیار مهم است، سورنتینو این امر را در فیلم های دیگه اش هم خیلی خوب رعایت کرده بود، او میداند در 15 20 دقیقه اول بیننده باید جذب فیلم شود، او میداند که هر بیننده ای تحمل ریتم آهسته را ندارد برای همین بعد از یک ریتم آهسته در آغازین و استفاده از لنز های باز با یک پارتی فیلم را ادامه میدهد ، پارتی شگفت انگیزی که گرفتن همین سکانس به عقیده من خیلی سخت بوده است و از بس انرژی و شور به هر بیننده ای وارد میکند غیر قابل فراموش است، استفاده از همین عنصر پارتی در چند نقطه دیگر فیلم همچون تزریق شور و انرژی به ریتم فیلم است، فیلم به شدت دیالوگ محور است، شخصیت جپ  عالی کار شده است و در واقع " زیبایی بزرگ " به " زندگی " بر میگردد.

این جپ است که در آستانه 66 سالگی خودش با آنکه دیگران را مسخره میکند که چه زندگی داشته اند و برخلاف دوستانی که در زندگی فقط جنس مخالف را خواسته اند او خواستار بوی خانه های قدیمی بوده است. فیلم آینه ای ست از تجارب جپ از زندگی شخصیت هایی که میبند ، او Botox تزریق میکند تا پوست خود را جوان نگاه دارد ولی شب ها که میخواهد بخوابد همچنان تا به اون روز دوست داشتنی در ساحل دریا و اولین عشقش فکر نکند و دریای آرامی را در ذهن نیاورد تلاطم های ذهنش اجازه خواب به او نمیدهند.

زندگی جپ خلاصه شده است در فکر به اینکه زندگی چیست، پسرکی خودکشی میکند، مادری به غم می نشیند، بازیگری نقش ایفا میکند و مردم دنبال سرگرم شدن و وقت گذراندن هستند.

فیلم سورنتینو استایل بسیار قوی دارد هر سکانس با سکانس دیگر متفاوت است، کارگردان در آخر راهبه بسیار پیری را نشان می دهد که در 104 سالگی خود بسر می برد و ریشه درخت میخورد، انگار او هم فهمیده است زندگی آنقدر مهم است که برای زنده ماندن باید سرچشمه حیات گیاهان را مصرف کرد.

فیلم The Great Beauty اهمیت بسزایی دارد اگر بیننده بتواند با آن تا آخر همراه شود، فیلمی که انگار تمامی افکار و ایدئولوژی ها در رابطه با زندگی را به تصویر کشیده است، اینکه زندگی یک سفر است، سفری که در آن شاید ما در حال رویا پردازی هستیم و هرروز نسبت به خیلی چیزها سوال داریم مسئله ای ست که بارها در زندگی افراد مطرح شده است. حتی بعضی ها زندگی را رویا در رویا می انگارند و " زندگی " واژه ای ست که بارها میشود روی آن مانور داد.

عزلت ، تنهایی و روند زندگی جپ شاید خواست او نبوده است ولی نمی شود انکار کرد که او سال ها نوشتن رمان دوم خود را آغاز نکرده است چون دنبال مفهوم و هستی " زیبایی بزرگ یا برتر " بوده است.

نحوه فیلم برداری سورنتینو در این فیلم عالی ست و فقط میتوان به سکانس افتتاحیه این امر را ارجاع داد و ورود شخصیت جپ.

حواشی فیلم The Great Beauty :

  • فیلم برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال 2014 شد.
  • بودجه فیلم نزدیک به 9.2 میلیون یورو ولی فروش نزدیک به 23 میلیون دلار آمریکا.
  • نسخه اولیه فیلم 190 دقیقه بوده است.

 

برچسب ها:, , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…