2.67 / 5 (33 votes)

بررسی فیلم Zwartboek

admin . جنگی, درام, ژانر, کشورها, هلند, هیجانی

بررسی فیلم Zwartboek

 فیلم Zwartboek / Black Book/ کتاب سیاه / پاول ورهوون

بررسی فیلم Zwartboek

فیلم Zwartboek یک برنده است ! کلاهتون را به افتخارش بردارید.

داستان : در دوران جنگ جهانی دوم و نسل کشی یهودیان توسط هیتلر راشل زنی ست که سعی میکند در این بحران زنده بماند، دوران سختی که….

 

گاهی اوقات که انسان به تاریخ می نگرد و به نسل کشی ها و یا جنگ ها فکر میکند شاید حس خاصی بهش دست ندهد، ولی دیدن این موارد بر روی پرده سینما، خواندن کتاب در این زمینه یخ بر روی هر دلی را آب میکند، فارغ از هر بحث دینی و نژادی انسانیت مقوله ای ست که در تمامی این فیلم ها به تصویر کشیده می شود و زیر پا گذاشته می شود، م فیلم Zwartboek با عنوان انگلیسی Black Book و ترجمه فارسی کتاب سیاه از کارگردان هلندی پاول ورهوون فیلم دیگری ست که همان ماجرای همیشگی را در سینما مورد بررسی قرار میدهد و آن جنگ و نگاهی به گذشته و ورق زدن صفحه ای دیگر از تاریخ است، فیلم در مورد زنی ست که سعی می کند زنده باشد، سعی میکند فارغ از هر دردی، با چشمان خود مرگ خانواده را دیدن، خود فروشی، خیانت و هرچیز دیگری زنده بماند. او دارد سعی میکند تا اعمال وحشیانه زایده از یک ذهن بیمار و شاید نابغه را که نظیر یک پتک بر سر یک نسل دارد می آید درک کند، با توجه به اینکه هلند هم نظیر لهستان و خیلی کشورهای اروپایی توسط هیتلر مورد آماج و حمله قرار گرفتند و اینکه پاول ورهوون در زندگی شخصی اش این موارد با چشم خود دیده است، بسیاری از وقایع فیلم همچون پرده ای زنده در چشمان شما به تصویر کشیده می شوند، پرده ای آکنده از خیانت، حس زنده ماندن، طمع و همچنین بی رحمی و شاید این وسط کمی عاطفه.

پاول ورهوون فیلمی که می توانست متمرکز به جنگ باشد به یک فیلم انسانی تبدیل کرده است، فیلم Zwartboek یک فیلم در مورد جنگ نیست، در مورد شخصیت هایی ست که در طول  جنگ با هم کنش و واکنش بر قرار میکنند، آن ها از آرمان های ملی می توانند عبور کنند و آن ها را با آرمان های شخصی و آن حس شیرین همیشگی زنده بودن به هر نحوی ! عوض کنند، آن ها خیانت می کنند، کسی را جز خود نمی شناسند، آن ها اشک می ریزند حالشان به هم میخورد ولی برای دشمن آواز سر می دهند !

فیلم Zwartboek یا کتاب سیاه سیاهه ای از خیانت هایی که حق افراد می شود، سیاهه ای از افرادی که روح خود را می فروشند تا زنده باشند و چه بسا هر انسانی در موقعیت آن ها برای به دست آوردن آینده کسی را بفروشد ! پاول ورهوون با تمرکز بر شخصیت ها باعث شده است فیلم جلوه خاصی داشته باشد او در بطن نازی ها فردی انسان نظیر Müntze قرار میدهد، با این تاکید که در جنگ همگان ممکن است درگیر روندی شوند که خلاف طینت و طبیعت آن هاست.

لذت دیدن فیلم Zwartboek را از خود نگیرید.

حواشی فیلم Zwartboek  :

  • بهترین فیلم تاریخ هلند به انتخاب عموم مردم هلند در سال 2008.
  • معرفی توسط جامعه فیلم هلند به آکادمی اسکار برای پذیرفته شدن که نامزدی آن رد شد.
  • پر خرج ترین فیلم هلندی در زمان ساخت و موفق ترین فیلم از نظر فروش و مسائل تجاری در عرصه بین المللی و خود هلند.
  • در واقع زمان ساخت فیلم Soldier of Orange (1977) بود که کارگردان و نویسنده فیلمنامه ایده ساخت این فیلم را در ذهن داشتند و در طول 20 سال این ایده را پردازش دادند و مشکلات را رفع و شخصیت اصلی را زن کردند و فیلم ساخته شد.
  • بودجه فیلم نزدیک به 16 میلیون یورو بوده است که پر خرج ترین فیلم هلندی محسوب شد در آن زمان.
  • در سال 2004 پروژه ساخت این فیلم عقب افتاده بود چون اسپانسرها پا پس کشیدند و بودجه ای نبود !
  • خود کارگردان در مورد شخصیت های این فیلم می گوید : در این فیلم همه چیز سایه ای خاکستری با خود حمل میکنند، شخصیت ها نه کاملا بد هستند نه کاملا خوب. این فیلم هالیوودی نیست.

برچسب ها:, , , , , , , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

نظرات (3)

  • senaps

    |

    این فیلم رو اولین بار توی جم تی‌وی چند سال پیش (شاید 2009؟) و بعدش دانلودش کردم و دیدمش… چند ماه پیش هم دیدمش و واقعا ازش لذت بردم… شاید از معدود فیلم‌هایی هستش که از همه‌ی شخصیت هاش میتونی همزمان هم متنفر باشی و هم دوستشون داشته باشی!…
    فکر میکنم این فیلم رو دوباره تو این هفته تماشا بکنم! 🙂

    پاسخ دادن

  • manaf

    |

    سلام چطور دانلود کنم لینک دانلود نمی بینم

    پاسخ دادن

    • admin

      |

      سلام
      دوست عزیز سایت، سایت نقد فیلم است نه دانلود.
      اگر فیلمی مد نظر دارید می توانید از آرشیو سایت با ارتباط با ایمیل سایت سفارش خرید دهید، اگر در قدیم تگی مبنی بر دانلود این فیلم خورده است اشتباهی صورت گرفته است.
      موفق باشید.

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…