3 / 5 (1 votes)

بررسی فیلم Cross of Iron

admin . اکشن, جنگی, درام, ژانر

بررسی فیلم Cross of Iron

” صلیب آهنی / Cross of Iron / سام پکین پا / 1977 “

فیلم Cross of Iron

کلا نمیشه پکین پا را دوست نداشت و این یکی از بهترین فیلم ها در سینمای جنگ برای من محسوب می شود.

داستان : رولف استاینر مردی که رشادت عجیبی در جنگ داره و از سرجوخه های آلمان به شمار میره همراه گردان خودش نزدیک جبهه و خطوط روسیه هستند ، آن ها به همراه دیگر آلمانی ها میخواند روسیه رو تسخیر کنند . استاینر به زودی خودش رو زیر نظر و فرماندهی مردی به اسم استرانسکی میبینه که از فرانسه به اونجا منتقل شده و …..

صلیب آهنی یک جور مدال افتخار هست در دولت اسبق آلمان ( نازی ها شاید ) که به افراد شجاع یا کسانی که اثرگذاری داشته باشند در جنگ ( حداقل جنگ ) داده میشده است .
فیلم برخورد دو شخصیت ، تقابل آن ها و اتفاقاتی که رخ میده تا شرف یک انسان ، شجاعت یک انسان و در نهایت انسان بودن یک انسان نشان داده شه ، اتفاق هایی که همه ی اون عناصر سینمای پکین پا رو به دوش میکشه همون خشونت همون اسلوموشن هایی که کشتارگاه ها رو به تصویر میکشه . این فیلم یک فیلم در وصف جنگ و به تصویر کشیدن آن نیست ، فیلمی ضد جنگ است در وصف

What will we do when
we lose the war?
Prepare for the next one
ما زمانی که جنگ رو باختیم چیکار میکنیم ؟
برای جنگ بعدی آماده می شویم.
فیلم Cross of Iron یا به ترجمه فارسی صلیب آهنی یکی از بهترین های پکین پاست. مردی که همیشه مخالف جنگ بود، جنگ وجود او را از هم پاشیده بود، خشونت برونی و درونی او از همین جنگ نشات می گرفت که زندگی او را تحت تاثیر قرار داده بود، شاید فیلم صلیب آهنی ضد جنگی ترین فیلم جنگی تاریخ باشد، فیلمی که سکانس هایش و مهم تر از همه دیالوگ های مهمش ذات فیلم را با ارزش می سازند.
این فیلم فارغ از کشوری که در آن ساخته شده یا ملتی که به تصویر کشانده شده یک نماینده ای برای جنگ هایی ست که هر کشور متحمل شده و مردمانی که در آن زجر کشیده اند .
آهنگی که با آن فیلم شروع میشه به صورت یک پیش در آمد و با آن تموم میشه یک آهنگ بومی آلمان است یک نوع Folk Song در وصف نوجوانی که برای جستجو و دیدن جهان خانه رو ترک میکنه و به صورت یک مرد به آغوش خانواده بر میگرده شاید مرثیه ای برای اینکه برگردید به آغوش خانواده هاتون…..
شاید اون فوتِیج هایی که نشون داده میشد یک نوع انزجار از اون کشورگشایی بود …..
حواشی فیلم Cross of Iron  :
  • یکی از فیلم های مورد علاقه تارانتینو به شمار میره که توی این فیلم حروم زاده های بی شرف هم به نوعی از آن استفاده کرد .
  • گرچه این دنباله هم برای فیلم ساخته شد توسط کسی دیگر Steiner – Das Eiserne Kreuz, 2. Teil (1979) – IMDb ولی هرگز اون اعتبار فیلم اول رو کسب نکرد.
  • پکین پا مثل همیشه با مشکلات برای فیلم سازی مواجه بود ، این فیلم رو هم در یوگسلاوی ساخت ( سرنوشت خیلی از فیلم ها در ژانر جنگ در این کشور رقم میخورد ، کشوری از نظر ارزانی ایده آل برای ساخت سینمای جنگ بوده است و همچنین از نظر داشتن سلاح ها و تانک های به یادگار مانده از دوران جنگ) و تهیه کننده آلمانی فیلم یک تهیه کننده سینمای پورن آلمان غربی بود !
  • کارگردان سر این فیلم شب ها فقط 3 یا 4 ساعت می خوابید و روزی 3 4 بطری مشروب هم میخورد  ( که البته زیاد با این دومی نا آشنا نبود ! ) .
  • تنها فیلمی با موضوع  جنگ دوم جهانی که کارگردان ساخت.
  • جدا از اون فیلم آلمانی فیلم Breakthrough  را دنباله ای برای فیلم می نامند گرچه به هیچ وجه نه اعتبار فیلم اول را کسب کرد نه منتقدین آن را پسندیدند.
  • اورسن ولز بعد از دیدن فیلم با پکین پا تماس میگیرد و چنین اعلام می کند که این بهترین فیلم در ژانر جنگ است که او بعد از فیلم All Quiet on the Western Front  دیده است.
  • هنگام اکران در آمریکا دوباره در گیشه زیاد موفق نبود و کسی آن را نپسندید ولی بینندگان اروپایی سلیقه بهتری داشتند و در اروپا فیلم از هر دو نظر موفق تر بود.

برچسب ها:, , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…