5 / 5 (1 votes)

بررسی فیلم های بیلی وایلدر

admin . آمریکا, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی فیلم های بیلی وایلدر

بیلی وایلدر

 

اونقدر دوست داشتنی ست، اونقدر عظمت در تاریخ سینما دارد که حرف زدن از بیلی وایلدر آسون نیست. بزرگ تاریخ سینما، مردی که 6 اسکار برد، فیلم هایش همگی جزو بهترین فیلم های تاریخ هستند، مردی که همه مردم روی زمین رو خنداند، مردی که هر فیلمی که ازش دیدم گفتم روحش شاد !

روحت شاد بیلی وایلدر کبیر !

میریم سراغ زندگینامه بیلی وایلدر و بررسی آثار بزرگ مردی که سینما را دگرگون کرد :

 

بیلی وایلدر در 22 ژوئن 1906 به دنیا آمد و در مارس 2002 از دنیا رفت، او یک کارگردان، فیلم ساز، فیلم نامه نویس، تهیه کننده، هنرمند، روزنامه نگار آمریکایی متولد اتریش است که در کارنامه 50 ساله سینمایی او بیش از 60 فیلم به چشم می خورد. او را باشکوه ترین کارگردان عصر طلایی هالیوود دانسته اند. وایلدر یکی از 5 نفری ست که برای یک فیلم جوایز بهترین کارگردان، فیلم نامه نویس، و تهیه کننده را برده است.

وایلدر در اواخر دهه 20 که در برلین زندگی می کرد یک فیلم نامه نویس بود و بعد از به قدرت رسیدن رژیم نازی او که یهودی بود برلین را به مقصد پاریس ترک کرد و اونجا اولین فیلمش را ساخت و در سال 1933 به هالیوود نقل مکان کرد و در سال 1939 در نوشتن فیلمنامه فیلم نینوچکا همکاری کرد. او با ساخت فیلم غرامت مضاعف شهرت خودرا افزایش داد. کارنامه وایلدر اکثرا از فیلم های عاشقانه و کمدی پر شده است .

بیلی وایلدر در لهستان و در خانواده ای یهودی به دنیا آمد، اسم اصلی او ساموئل وایلدر است و بعد از رسیدن به آمریکا آن را به بیلی تغییر داد. او یک برادر بزرگتر هم داشت که در سال 1982 از دنیا رفت و او هم از قضا فیلم نامه نویس و تهیه کننده و کارگردان فیلم بود. پدر و مادر او یک مغازه شیرینی فروشی موفق در ایستگاه قطار Sucha Beskidzka داشتند و نتوانستند پسر خود را متقاعد کنند تا حرفه آن ها را در پیش بگیرد. بعد از رفتن خانواده به شهر وین، وایلدر در انجا شروع به مدرسه رفتن کرد و به جای راه یابی به دانشگاه وین او یک خبرنگار شد. او بعدا برای بهتر کردن وضعیت کاری خود به برلین رفت.

در برلین شروع به نوشتن کرد و بعد از نوشتن یک سری داستان های ورزشی و جنایی برای روزنامه محلی به او شغلی در برلین پیشنهاد شد. علاقه وایلدر جوان به سینما بیشتر می شد و او شروع کرد به فیلم نامه نویسی . ظهور نازی ها یعنی عزیمت وایلدر به پاریس و ساختن اولین فیلمش و سپس هالیوود برای موفقیت بیشتر و فرار از ارتش هیتلر.

بیلی وایلدر

 

بعد از رسیدن به هالیوود بیلی وایلدر به فیلم نامه نویسی خود ادامه داد و در سال 1943 شهروند آمریکا شد. موفقیت چشمگیر او به خاطر همکاری در فیلم نامه نویسی نینوچکای ارنست لوبیچ بود. همکار او در این فیلم برکت بود که با هم 12 سال همکاری داشتند. تا اینکه او فیلم The Major and the Minor را ساخت و بعد از آن غرامت مضاعف، یک نوآر شاهکار که به گواه خیلی ها بهترین نوآر تاریخ به شمار می رود که بسیار در گیشه و دیدگاه منتقدین موفق بود.

این فیلم نه تنها نوآر اصلی بود بلکه  جنگی هم علیه نظام سانسورچی هالیوود محسوب می شد.

فیلم های بعدی وایلدر هم بهتر است زمانی که در سایت معرفی می شوند به آنها رسیدگی شود.

به شیوه کارگردانی بیلی وایلدر که می رسیم باید گفت فیلم های او دیالوگ محور بودند، طنز نافذ، دیالوگ های پشت سر هم، شوخی بعد از شوخی، داستان محوری از عناصر فیلم های او محسوب می شوند.

وایلدر کمتر به جریان های سیاسی کشور آمریکا علاقه ای داشت و سعی میکرد در فیلم های خود تا جای ممکن از این امر دوری کند، او بیشتر به طبیعت انسانی و مسائلی که مردم عادی با آن مواجه بودند علاقه نشان می داد.

علاقه وایلدر در زندگی شخصی جمع کردن کلکسیون های هنری بود به طوری که کلکسیون های هنری که او داشت در اواسط دهه 80 جزو گران ترین و با ارزش ترین کلکسیون های هنری محسوب می شدند.

وایلدر در 22 دسامبر 1936 از دواج کرد که حاصل آن دو فرزند دوقلو بودند که یکی از آن ها بعد از تولد از دنیا رفت.

او در سال 1946 از همسرش طلاق گرفت. در سال 1949 با همسر دوم خود که سر فیلم تعطیلات گمشده آشنا بده بود ازدواج کرد.

وایلدر در سن 95 سالگی از ذات الریه بعد از مبارزه طولانی با مشکلات جسمانی و بیماری ها از دنیا رفت از جمله سرطان.

وایلدر بارها توسط کارگردانان دیگر مورد تحسین قرار گرفته است

زمان دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال 1993 فرناندو تروبا در سخنرانی خود گفت " من دوست دارم به خدا برای تشکر از او اعتقاد داشته باشم. ولی من فقط به بیلی وایلدر اعتقاد دارم.. پس ممنونم جناب وایلدر. "

کارگردان فیلم " آرتیست " هم به دنبال دریافت اسکار بهترین فیلم در سال 2011 در سخنرانی خود گفت : " من دوست دارم از سه نفر زیر تشکر کنم. من دوست دارم از بیلی وایلدر تشکر کنم، من دوست دارم از بیلی وایلدر تشکر کنم، من دوست دارم از بیلی وایلدر تشکر کنم. "

در زیر لیست فیلم های او به هنگام معرفی آورده می شوند :

برچسب ها:, , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…