0 / 5 (0 votes)

بررسی آثار ژولین دوویه

admin . فرانسه, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار ژولین دوویه

ژولین دوویه

بررسی آثار مردی که شاید هیچوقت فیلم بدی نساخت !

خوب خیلی سخته دوست داران سینمای فرانسه اسم ایشان را نشنیده باشند.

نگاهی میندازیم به زندگی او و سپس آثار او.

ژولین دوویه یا با املای دیگر ژولین دو ویه یک کارگردان فرانسوی ست که در 8 اکتبر 1896 در شهر لیل فرانسه به دنیا آمد و در 29 اکتبر سال 1967 در پاریس از دنیا رفت، او یک کارگردان فرانسوی بود که برجسته ترین کارهای خود را در طول سال های 1930 تا 1960 به دنیای سینما ارزانی داشت. فردی که ژان رنوار او را یک تکنیسین بزرگ و یک شاعر می نامد.

شروع حرفه دوویه در سینما به سال 1916  و بازیگری برای کارگردان آندره آنتونی بر میگردد و در سال 1918 دستیار و نویسنده این کارگردان و افراد دیگری نظیر مارسل هربیر شد. در سال 1919 اولین فیلمش را کارگردانی کرد و در سال 1920 فیلم هایی که کارگردانی کرد تم مذهبی داشتند.

در دهه 30 ژولین دوویه عضو کمپانی تولید , 'Film d'Art' بود که توسط مارسل واندال و چارلز دلاک بنیانگذاری شده بود و به عنوان عضوی از این تیم فعالیت می کرد و به مدت 9 سال با آن ها همکاری کرد.

در طول دهه 30 دوویه شاهکارهای خود را ارائه داد و از اون تم مذهبی دور شد و رو آورد به سینمای گانگستری و سینمایی که در آن بررسی جرم و جنایت و یا زندگی روزمره شخصیت های نرمال حرف اول را می زد تا اینکه در سال 1938 با کمپانی MGM قرار داد بست و اولین فیلم آمریکایی خودش را به اسم The Great Waltz ساخت.

در طول جنگ جهانی دوم ژولین دوویه برای کار به ایالت متحده رفت و در طول این سال ها 5 فیلم ساخت.

اتمام جنگ به معنای بازگشت استاد فرانسوی به موطن خود بود ولی آن جا برای ادامه دادن فعالیت خود مشکلاتی پیدا کرد ولی تا پایان عمر خود به ساختن فیلم در فرانسه ادامه داد به جز مدت کوتاهی که برای فیلم برداری آنا کارنینا ( 1948 ) به بریتانیا و Black Jack به اسپانیا رفت.

سال 1967 پایان عمر این کارگردان بزرگ به دنبال حادثه ای و سکته قلبی بود و او بعد از ساخت نزدیک به 70 فیلم از دنیا رفت.

ژولین دوویه یکی از بزرگترین کارگردانان فرانسه و شاید دنیا محسوب می شود و مربوط به نسلی که در آن 4 کارگردان  بزرگ دیگر یعنی ژان رنوار، رنه کلر، مارسل کارنه و Jacques Feyder درخشش داشتند.

بیشترین ژانری که دوویه در فیلم هایش به آن پرداخته است ژانر درام است و او برخلاف کارگردانانی که ذکر شد مورد تقدیر هیچوقت قرار نگرفته است در حالیکه برگمان هم همیشه آثار دوویه را تحسین می کرده است.

 

 

برچسب ها:, , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…