5 / 5 (1 votes)

بررسی آثار جان کارپنتر

admin . آمریکا, یک نگاه، یک کارگردان

بررسی آثار جان کارپنتر

جان کارپنتر

خوب من کمتر نشون دادم ولی یکی از علاقه مندان سینمای وحشت هستم ولی متاسفانه به دلیل وقت و مشغله های زندگی کمتر این ژانر رو مورد تمرکز دید سینماییم قرار میدهم ولی حساب جان کارپنتر جداست اولا به خاطر اینکه لحظات خوشی را می توان با سینمای او داشت دوم اینکه کارگردان مولفی ست.

طبق روال بخش نگاهی به زندگی او و سپس آثار او به مرور زمان می اندازیم :

جان هاوارد کارپنتر در 16 ژانویه سال 1948 در آمریکا متولد شد، او یک کارگردان، فیلم نامه نویس، تهیه کننده و تدوین گر و آهنگ ساز در دنیای سینما محسوب می شود. با آنکه ژانرهای متنوعی را در کارنامه خود دارد ولی ژانری که بیشتر به آن پرداخته است و یا با آن ها شناخته می شود سینمای وحشت و فیلم های مربوط به دنیای علمی تخیلی است و محبوبیت او در دهه های 70 و 80 به شدت افزایش پیدا کرد.

بسیاری از فیلم های او نظیر Dark Star (1974), Assault on Precinct 13 (1976), The Fog (1980), The Thing (1982), Starman (1984), Big Trouble in Little China (1986) and They Live (1988) تبدیل به نمونه هایی در سینمای کالت شده اند و خیلی ها او را هنوز یک کارگردان مولف می دانند که یکی از سردمداران سبک اسلشر در سینما محسوب می شود.

پدر جان کارپنتر یک استاد موسیقی بوده است و این به خوبی تاثیری که این امر بعدا در فیلم هایش را داشت نشان می دهد، یعنی آهنگ سازی او برای فیلم های خودش. سینمای هاوارد هاکس و جان فورد و همچنین بی مووی های دهه 50 با بودجه اندک بود که علاقه کارپنتر جوان را به سینما بیشتر کرد و او شروع به ساخت فیلم های ترسناک 8 میلی متری کرد قبل از اینکه به دبیرستان برود. در سال 1968 او وارد دانشگاه هنرهای سینمایی  کالیفرنیای جنوبی شد ولی بعدا برای ساختن اولین فیلمش  آنجا را ترک کرد.

اولین تلاش جدی او برای کارگردان فیلم Dark Star (1974) یک فیلم علمی تخیلی بود که یک کمدی سیاه محسوب می شود، بودجه فیلم تنها حدود 60 هزار دلار بود و خود کارپنتر کار آهنگ سازی آن را همراه با نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی برعهده گرفت و همکار او Dan O’Bannon ( که بعدا فیلمنامه فیلم Alien را نوشت ) کار بازیگری در فیلم و انجام جلوه های ویژه را انجام داد ( فعالیت او باعث شد که جورج لوکاس به او علاقه نشان دهد و در فیلم جنگ ستارگان از هنر او برای جلوه های ویژه استفاده کند ). فیلم در نگاه اهالی هالیوود چیز موفقی نبود.  فیلم بعدی کارپنتر Assault on Precinct 13 (1976) بود، فیلمی با بودجه کم که کارگردان آن را تحت تاثیر فیلم Rio Bravo هاوارد هاکس ساخت و خود دوباره کار نویسندگی، آهنگ سازی و کارگردانی آن را به عهده گرفت و تحت نام “John T. Chance” ( شخصیت فیلم ریو براوو با بازی جان وین ) فیلم را خودش تدوین کرد.

جان کارپنتر

فیلم بعدی او هالووین  ( 1978 ) بود که از نظر اقتصادی کمک بسزایی به کارگردان کرد و همچنین بازکننده پای او در جایگاه فیلم های دارای سبک اسلشر بود. ایده این فیلم توسط تهیه کننده Irwin Yablans آمد در مورد پرستار های بچه ای که توسط یک فرد دارای عدم تعادل روانی کشته می شوند و این اتفاقات در شب هالووین رخ می دهد. خود کارپنتر چنین می گوید ” شب هالووین. تا حالا موضوعی در هیچ فیلمی نبوده است، ایده من ساخت یک فیلم در رابطه با خانه ی روح زده قدیمی بود”. بودجه فیلم تنها 320 هزار دلار بود ولی فروش بالغ بر 65 میلیون دلار بود که باعث شد فیلم به یکی از موفق ترین فیلم های سینمای مستقل تبدیل شود. جان کارپنتر چنین می گوید : من تصمیم گرفتم فیلمی بسازم که دوست داشته باشم در مقام یک کودک ببینم، فیلمی پر از حقه های مسخره و بی ارزش نظیر یک خانه جن زده در یک نمایشگاه که شما در راهروی آن قدم می زنی و یهو یک چیزی جلوی شما ظاهر می شود.

کارنامه فیلم سازی کارپنتر بعدا به یک فیلم تلویزیونی به اسم Elvis می رسد و بعد از آن فیلم مه ( The Fog ) ( 1980 ) که کارگردان در ساخت آن از کمیک های وحشتناکی نظیر Tales from the Crypt و The Crawling Eye الهام گرفته است. کامل کردن فیلم برای کارگردان خیلی سخت بود ولی با این وجود فیلم دوباره در گیشه موفق بود. بعد از ساخت فیلم The Fog کارگردان فیلم فرار از نیویورک ( 1981 ) را ساخت و فیلم بعدی او The Thing شاید یکی از با ارزش ترین فیلم های او محسوب می شد که حاوی جلوه های ویژه بدیع و آهنگ سازی بود که توسط اننیو موریکونه انجام شده بود و همچنین تیم بازیگری نسبت به فیلم های قبلی او مشهور تر بودند ولی با این وجود فیلم در گیشه موفق نبود. فیلم بعدی او ” کریستین ” است که اقتباسی از رمان استفان کینگ با نام مشابهی محسوب می شود. فیلم با آنکه موفق بود ولی خود کارگردان می گوید : ” تنها به این خاطر فیلم را کارگردانی کردم که تنها کاری بود که در آن زمان بهم پیشنهاد شد “.

جان کارپنتر

فیلم بعدی او یعنی Starman (1984 )  فیلمی ست که نامزد اسکار شد، مایکل داگلاس کار تهیه کنندگی آن را بر عهده گرفت و منتقدان آن را با کمدی کاپرا یعنی ” یک شب اتفاق افتاد ” مقایسه کردند با این تفاوت که در این فیلم یک موجود بیگانه از فضا نیز وجود داشت ! فیلم بعدی جان کارپنتر Big Trouble in Little China (1986) بود که دوباره یک فیلم ناموفق در گیشه محسوب یشد و این باعث شد که کارگردان دوباره به ساخت فیلم هایی با بودجه اندک رو بیاورد و فیلم های بعدی او Prince of Darkness (1987) و They Live (1988) باشند.

در دهه 90 فیلم های او محدود می شود به Memoirs of an Invisible Man (1992), Village of the Damned (1995) و Escape From L.A. (1996) که همگی در گیشه دوباره شکست خوردند و یا In the Mouth of Madness (1994) و Vampires (1998) .

این شکست ها و تبدیل شدن کارپنتر به یک استاد سینمای بی مووی باعث شد که شروع قرن بیست و یکم تبدیل به بازنشستگی نصف و نیمه استاد شود به طوریکه او تنها Ghosts of Mars (2001) را ساخت و The Ward (2010) و از سال 2010 به بعد دیگر فیلمی نساخته است. در سال 2005 بود که برای سری تلویزیونی اساتید وحشت (Masters of Horror) دو اپیزود به نام های Cigarette Burns و Pro-Life ” ساخت.

تکنیک های فیلم سازی کارپنتر اکثرا مربوط به نورپردازی مینیمال و فضا سازی می شود، استفاده از دوربین ایستا و همچنین آهنگسازی برجسته از مشخصه های فیلم های اوست. او به جز 4 فیلم آهنگ سازی تمامی فیلم های خودش را انجام داده است. .

بسیاری از فیلم های بعدها مورد بازسازی قرار گرفتند نظیر سری فیلم های هالووین، The Thing و یا یورش به کلانتری شماره 13.

در زندگی شخصی اش اولین همسر او بازیگری به اسم Adrienne Barbeau بود که در فیلم تلویزیونی Someone’s Watching Me که کارپنتر برای تلویزیون ساخت در سال 1978 با او آشنا شد و این زندگی مشترک از 1979 تا 1984 بیشتر طول نکشید و حاصل آن یک پسر بود که در سال 1984 متولد شد. جان کارپنتر در سال 1990 با تهیه کننده ای به اسم سندی کینگ ازدواج کرد، زنی که تعدادی از فیلم های بعدی او را تهیه کنندگی کرد.

در زیر لیست فیلم های او به مرور زمان با معرفی و نقد آورده می شود.

برچسب ها:, , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

آخرین دیدگاهها

admin

|

همانطور که می بینید فیلم رو من 4 سال پیش دیدم حداقل براساس تاریخ نقد وگرنه ممکنه خیلی دیرتر دیده…

رضا

|

سلام و سپاس از توضیحات و نقد خوبتون به نظرم ریتم نیمه اول فیلم که کند و به جا داشت…

رض

|

به نظر من نیمو داره میگه همه ی راه ها درستند و در عین حال همه غلطند ولی این بین…

بهرام

|

خداییش خیلی فیلم پر استرس و وحشتناکیه

شهرام

|

ضمن سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران سایت و ادمین گرامی و همچنین بازدید کنندگان محترم درخواست کمکی برای…